Kun Jesse Owens voitti
Berliinin olympialaisissa kultaa kolmessa juoksussa ja pituushypyssä, oli tämä
rotuerottelun maassa rasismille pitkät antavan rohkean valkoisen miehen ansiota. Mies
oli voimistelunopettaja Charles Riley, joka näki köyhyydestä heiveröisen pojan
lahjakkuuden. Hän myös järjesti Owensin yliopistoon, työpaikan sekä hänelle
itselleen elättääkseen perheensä, että tämän isälle, jolla ei olisi ollut mitään
mahdollisuutta saada töitä sen jälkeen, kun tämä oli sanoutunut irti
vuokraviljelysuhteesta vuokraisännän oltua tyytymätön puoleen sadosta ja
vaadittua kolmattaviidesosaa - taannehtivasti. Suhteita käytettiin siis, mutta
historiaan jäävästi. 30-luvullakin musta oli USA:ssa yleensä pelkkä köyhä nekru,
jolla ei ollut mahdollisuuksia juuri mihinkään, ellei ollut suhteita.
Pituushypystä Owens
oli ensin karsiutua. Kun hänen hyppyvuoronsa tuli, käänsi valtakunnankansleri
Hitler katseensa muualle. Owens oli niin raivoissaan, että astui yli. Toinen yritys
ei riittänyt. Ennen kolmatta Saksan oma arjalainen ylpeys, Lutz Long, tuli ja
kysyi, että suututtiko Reichskanzlerin käytös ja että kyllä Owens pystyisi
parempaankin. Hän neuvoi vetäisemään hyppymerkin vähän taaemmas lankulta. Owens
voitti lajin ja teki olympiaennätyksen. Lutz Long itse nosti Owensin käden
ilmaan ja huudatti yleisöä. Turha kai mainita, että Hitler oli ärtynyt. Longin
piti voittaa väärärotuinen.
New Yorkissa mitalisti
sai valtaisan vastaanoton, mutta kotiseudullaan Alabamassa hän oli pelkkä
nekru, eikä olympiamenestys merkinnyt mitään. Presidenttikin, Franklin D.
Roosevelt, oli välinpitämätön. Ei onnittelusähkettäkään. Selkääntaputtelijoita
tuli ja meni, mutta jälleen hän oli työtön, kunnes sai pienipalkkaisen duunin.
Vapauden valtakunta kohteli häntä huonommin kuin arjalaisen rodun ylivallan
huippu-urheilija Lutz, joka sitten kuoli pian alkaneessa typerässä sodassa.
Dokumenttiprojekti
lähetti juuri amerikkalaisen (YLE:n monikulttuurista linjaa) dokumentin ”Kymmenen
luotia”. Floridassa vuonna 2012 valkoinen Michael Dunn
ampui huoltamon pihalla ns. hyvällä alueella teini-ikäisen mustan Jordan
Davisin ja pakeni paikalta. Syy oli mitätön. Autossa, jossa Jordan ja kaverinsa
oli, oli musiikki kovalla. Dunn oli pyytänyt panemaan pienemmälle. Jordan oli
soittanut vähän suutaan. Ei kummempaa. Dunn väitti tunteneensa itsensä
uhatuksi, otti käsinelokerosta aseen ja ampui kymmenen kertaa autoon. Muut
välttyivät osumilta.
Oikeudenkäynnin
kuluessa kävi selväksi, että Dunn oli muodostanut TV:stä ja ennakkoluuloistaan narratiivin
mustista nuorista, jotka olivat roistoja, jotka kuuntelivat aggressiivista
gangsta-rappia. Itse asiassa USA:ssa mustat nuoret ovat huomanneet, että heitä
ei kutsutakaan enää sanalla ”nigger”, vaan heitä sanotaan suoraan gangstoiksi.
Yksi nuori totesi, että Justin Bieber hölmöilee jatkuvasti, mutta häntä ei
sanota roistoksi, vaan hän on ”harhautunut” nuori.
Michael Dunn toteutti Floridan
lakiin sisältyvää oikeutta olla perääntymättä itsepuolustustilanteessa, mikä
siis tarkoittaa oikeutettua itsepuolustusta. Dunn siis väitti pelänneensä ja että
Davisillä oli hallussa ehkä ase tai aseennäköinen esine. Sellaista ei ollut.
Dunn ampui vain siksi, että hän oli päättänyt ampua. Koska hän vihasi. Koska
hän pelkäsi. Koska hän luuli ennakolta. Neljä neekeripoikaa autossa. Pelko ja
viha ohitti järjen. Viha oli valmiiksi. Ei hän muuten olisi pitänyt 9
millimetrin käsiasetta autossaan. Ensimmäinen valamiehistö piti tappoa
oikeutettuna. Toinen ei sentään. Michael Dunn totesi, kun hänet oli tuomittu
elinkautiseen murhasta, että hän on 100%:sesti uhri. Hänen mukaansa Jordan
olisi ehkä tappanut vielä jonkun, ellei hän olisi toiminut.
Jordanin ystävä kertoi
dokumentissa, että oikeudessa todistajana hän tunsi vihaa, ei pelkoa. Mutta hän
totesi myös, että viha ei toisi hänelle rauhaa. Viisasta puhetta juuri
teini-iän ohittaneelta nuorelta. Pelosta syntyy viha, joka tuhoaa. Mutta musta
kostonhimoinen viha on kuin syöpäkasvain, joka tukahduttaa.
Meillä on netti
pullollaan erilaisia keskustelupalstoja, joita voi täydellä syyllä kutsua
vihapuhesivustoiksi. Niissä lietsotaan sumeilematta eetosta, jonka mukaan
kaikki muista kulttuureista tulevat ovat roistoja ja raiskareita.
Aseistautumista suositaan ja suositellaan – itsepuolustukseksi. On oikeus ottaa
omaan harkintaan olla perääntymättä ja käyttää oikeutettuja voimakeinoja. Itseuolustautuminen
on sallittua kyllä, mutta milloin tulee tilanne, jossa kännykkä, sateenvarjo,
lompakko tai koulupenaali tulkitaan aseeksi ja ammutaan kymmenen luotia? Usein,
kun USA:ssa poliisit ampuvat aseettomia mustia nuoria, he ampuvat nimenomaan silmittömästi
ja järjettömän monta luotia. Aina. (Lieneeköhän juuri mustat sellaisia yli-ihmisiä, jotka eivät muuten tokene?)
Älkäämme pelätkö,
älkäämme ennakkoluulko, älkäämme vihatko. -Muuten, on mielenkiintoista, että Valitut
Palat vuodelta 1970, josta luin Jesse Owensin jutun, oli kirjoitettu sellaiseen
muotoon, kuin Owens olisi itse kirjoittanut sen. Mutta hän käytti itsestään ja
muista mustista nimitystä neekeri. Tai sitten suomentaja oli termin takana. Luin pienenä noita kummallisia lehtiä ja muistikuvani mukaan tuonkin. Silloin minusta neekeri -sanassa ei ollut mitään merkillistä. Me opimme ajattelemaan usein niin kuin meitä opetetaan.Silloin mustat olivat neekereitä.
"When I came back to my native country, after all the stories about Hitler, I couldn't ride in the front of the bus. I had to go to the back door. I couldn't live where I wanted. I wasn't invited to shake hands with Hitler, but I wasn't invited to the White House to shake hands with the President, either."
VastaaPoistaEipä tuo aatun toiminta ollut mitenkään uniikkia lumihiutaletta noihin aikoihin. Mutta aatuhan on aina ultimaattinen paha, nih.
Niinpä. Mitäpä tuohon sanomaan. Ja kun Aatua pantiin rotiin, siinä samalla tapettiin satoja tuhansia siviileitä säälimättömissä ja tarkoituksellisissa tuhopommituksissa. Vähän meni vuosisatoja vanhaa kulttuuriakin siinä samalla raunikasoiksi, mutta paskatkos niistä. Kunhan oltiin oikeassa.
VastaaPoista