Matteuksen evankeliumi
sanoo (6:19): "Älkää kootko
itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat
murtautuvat sisään ja varastavat."
Erään perheen
lomamatka loppui, kun heille soitettiin, että heidän talonsa oli liekeissä. Kymmenen
huoneen ja 450 asuinneliön hirsitalo rantatontilla. Arvo 750.000 euroa. Sisälle
oli koottu irtainta omaisuutta 160.000 euron arvosta, jotka siis niin ikään
kärähtivät. Talo syttyi tuleen vorojen peiteltyä jälkiään. Mukanaan he veivät
vielä peräti 60.000 euron arvosta roinaa.
Me arvostamme usein
henkilöitä, jotka ovat niin sanotusti onnistuneet elämässään. Ja ahkeruushan
palkitaan aina. Tässä tapauksessa on onnistuttu varsin hyvin, kun omaisuutta
lapsiperheelle oli kertynyt miljoonan verran. Tai sitten se oli perittyä.
Me kunnon
evankelisluterilaiset kansalaiset emme huomaa sitä vallitsevaa ristiriitaa,
mikä tulee siitä, kun omaisuutta kerätään eli kootaan aarteita maan päälle,
mutta uskomme olevamme taivastiellä ja käymme kirkossakin. Me vihitytämme
itsemme avioliittoon papin edessä, lapsemme ristitään pyhällä vedellä, nämä
käyvät rippikoulun ja silaamme joulun vietomme joulukirkolla. Papit käyvät
siunaamassa uusia koteja ja peräti autojakin. Teollisuusyritysten toimitilojen
siunauksiakin tapahtuu.
Matt 6:24: ”Ei kukaan voi palvella kahta
herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä
ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.”
Näin saarnasi Jeesus. Raamatussa
ei paljon kerrota Jeesuksen puhuneen seksistä, mutta omaisuudesta sen sijaan
tämä puhui. Vaikenivatko Raamatun kirjoittajat häveliäästi Jeesuksen
seksipuheista, vai oliko seksin standardit ja syntikäsitykset siitä niin
erilaiset tuolloin, ettei ne peräti unohdettiin? Omaisuus ja sen tuoma status
selvästi seksiä enemmän eriarvoistavana asiana lienee ollut tärkeämpää
käsitellä. Se on ollut ja on poliittinen sekä ideologinen asia. Jeesus oli myös
poliitikko.
Sananl. 28:20: "Luotettavan miehen toimissa
on siunaus. Joka rikkautta rohmuaa, ei rangaistusta vältä."
Kun Juha Sipilä
valittiin Keskustan puheenjohtajaksi ja vaalivoiton myötä maan pääministeriksi,
tuli hänestä tätä kaikkea siksi, että häntä pidettiin luotettavana miehenä,
jonka mukana maahamme tulisi siunaus. Hänestä tiedettiin, että hän oli
menestynyt liikemies, joka firmansa myytyään oli saanut melkoisen omaisuuden.
Ja hänestä tiedettiin se, että hän on lestadiolainen, Rauhansanalainen
tarkemmin. Sipilä on uskovainen Herran mies. Mutta hänellä on siis suuri
omaisuus. Voiko olla silloin Herran palvelija, jos Herra itse on ilmoittanut,
että kahta herraa ei voi palvella?
Rauhansanalaiset
perustavat siihen, että omatunto on sidottu Raamattuun. Mutta hetkinen, eikö
Raamatussa juuri sanota, että helpompi on kamelin mennä
neulansilmästä kuin
rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan? Kun vuosi sitten, Sipilän ollessa
juuri tuloillaan pääministeriksi, Iltalehdessä tutkittiin Rauhan sanalaisuutta,
kohdistui kysymykset alkoholin käyttöön, television katseluun ja Jumalan terve -tervehtimiseen,
muttei omaisuuteen. Kummallista. Lienee omaisuus olla vähän kuin seksi, sitä on
tai ei ole, mutta siitä ei puhuta. Vitsejä vain veistellään.
Saarn. 5:10 mukaan rikkaalla ei ole
koskaan riittävästi rahaa häntä tyydyttämään ja hän haluaa aina vain enemmän.
Valtiovarainministerimme
ei liene uskonmies, mutta vakaa koti-uskonto-isänmaan mies kuitenkin. Hän
pääministerimme ohella yritti viedä hallintarekisterilain läpi. Laki olisi
paitsi helpottanut rikkaitten rikastumista entisestäänkin, niin vielä sen
piilottamisen ja vieläpä veroja kiertämisen. Jeesuskin käski maksaa verot
toteamalla, että "antakaa keisarille
mikä keisarille kuuluu”.
Raamattu on hankala
käsikirja siihen, mitä tulee omaisuuden kokoamiseen tai sen kokoamatta
jättämiseen. Sananlaskujen luvussa kuusi meille annetaan neuvoja siitä, mitä
tulee laiskan ja torkkujan palkaksi:
6. Mene, laiska, muurahaisen tykö,
katso sen menoja ja viisastu. 7. Vaikka sillä ei ole ruhtinasta,
ei päällysmiestä eikä hallitsijaa, 8. se kuitenkin hankkii
leipänsä kesällä ja kokoaa varastoon ruokansa elonaikana. 9. Kuinka kauan sinä, laiska, makaat, milloinka nouset unestasi? 10. Nuku vielä vähän, torku vähän, makaa vähän ristissä käsin, 11. niin köyhyys käy päällesi niinkuin rosvo ja puute niinkuin aseistettu
mies.
Köyhyys ja puute. Ahkera kokoaa ja pärjää. Ehkäpä
näihin jakeisiin perustuu hyväosaisten köyhiin ja työttömiin syytämä morkkaaminen ja
hallituksen heihin kohdistama kepittäminen. Itsepä ovat syypäitä
onnettomuuteensa. Lukisivat edes Raamattua.
Hirsitalon
polttamiseen syypäinä oli kaksi venäläistä jo vuosia Suomessa asunutta maatonta
ja kansalaisuudetonta miestä. Heillä ei ollut rikosrekisteriä Suomessa. He
murtautuivat taloon, veivät sen mitä vietävissä oli ja tuikkasivat tuleen. Kai
peittääkseen jälkiään, aivan kuten teki Vammalan Pyhän Olavin kirkon sytyttänyt
onneton, maaton, sijaton ja syrjäytynyt kirkkoviiniä lohdukseen hakenut kulkija.
Köyhä piruparka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti