Vietettiin
Snellmanin päivää. Snellman kuvitti aikoinaan Suomen valuutan, markan, suurinta
seteliä. Satanen oli vähän aikaa se suurin. Markka
symboloi tuolloin valtion suvereenisuutta ja talouden pysyvyyttä. Jos ei
ennustamattomuutta, niin ainakin jonkinlaista turvallisuuden tunnetta. Valtiolla oli vielä sananvaltaa omassa lainsäädännössä ja talouden
säätelyssä. Valtiolla oli myös omaa lähinnä infraan
ja strategisiin toimintoihin keskittynyttä omistusta ja firmoja. Ne ajat alkavat olla pian kokonaan historiaan taputeltu.
Nykyinen EU- ja eurovetoinen
SSS-hallituksemme jatkaa kiitettävästi valitsemallaan linjalla, jota ei maailman myrskyt, ei prosenttilaskupyllähtelyt, ei veroparatiisituulettelut eikä
puoluegallupit juuri heiluttele. Pari päivää sitten saimme tietää, että hallitus
aikoo rajata sittenkin kansalaisten valitusmahdollisuutta kaavoista.
Ympäristöministeriössä ollaan puuhailemassa esitystä, jonka mukaan
valitusoikeus korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttää aina valitusluvan
saamista, oli kyseessä sitten mikä hyvänsä rakentamis- ja ympäristöasia. Hallitus
yritti tätä kansalaisten kaavavalitusoikeuden heikennystä saada aikaan jo
kuukausi sitten. Sitä perusteltiin sillä, että oikeuksissa nämä aiheuttavat
ruuhkaa. Oikeusoppineet runttasivat esityksen selvästi kansalaisten
perusoikeuksia polkevana. Nyt kaavaillaan niin, että kaavoista voisi valittaa
entiseen tapaan, mutta jatkovalitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttäisi
aina valitusluvan saamista.
Tämän vuoden alussa valitusten
oikeudenkäyntimaksuja korotettiin. Ennen sen hinta oli 97 euroa. Nyt sen hinta
on 250 euroa. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen valituksen vieminen maksaa 500
euroa, kun aiemmin hinta oli 244 euroa. Näitä maksukorotuksia perusteltiin
sillä, että se karsisi ”turhat” valittelemiset. Eli kun jonkun vähävaraisen
tontin viereen maisemat viemään kaavaillaan ostoshelvettiä tai
teollisuushallia, saa tämä miettiä toiseenkin kertaan, lähteäkö valittamaan vai
ei. Turhiakin valituksia tietysti on, mutta käytännössä vähän. Valittaakin voi
vain, jos on epäilys tai näyttö siitä, että kaava ei ole lainmukainen. On
huhuiltu myös, että jos S-marketin kaavasta valitetaan, tulee valitus K-ketjun
pääkonttorista ja päinvastoin.
Näin toimii demokratia
Suomessa nyt. Tämä kaavavalituksen heikennyskin kuuluu hallitusohjelmaan: Hallitus
haluaa hankkeellaan vauhdittaa kaavoitusta ja rakentamista. Tämä on iso käsi
elinkeinoelämälle, mutta keskisormi tavallisille kuntalaisille. Ja näin me
saamme Suomen nousuun. Kannattaa pääomapiirien investoida uusiin työpaikkoihin,
kun niihin saa pian ilmaista työvoimaa, työnäyttelijöitä, jotka tulevat
työkokeilijoiden sekä kuntouttavan työtoiminnan merkeissä duunia (ilmaista)
paiskivien oheen maatamme nostamaan. Työ- ja oikeusministerimme Lindström tosin
lupasi tänään ”työnäyte” -asiasta, että "järjettömyyksiä ei edistetä".
Eipä kai. Jatketaan vain sillä samalla järjettömyyden tasolla kuin tähänkin
asti.
Suomen Posti on
pääministerimme mukaan aivan helposti pörssitettävissä. Ja valtion
omistusosuudeksi siitä riittää vallan mainiosti 50,1%. Loppu yksityistetään.
Lienee helppo arvata, että tässä yksityistettäväksi tulee se osa Postista, joka
tuottaa. Valtion hoidettavaksi jää syrjäkylien kaiketi kerran viikossa jaettava
posti ja valtion oma kirjeenvaihto. Ja ruohonleikkuu sekä mökkien mummojen ja
vaarien hieronta.
Valtion omistuksia
tullaan muuttamaan siten, että niitä tulee hallinnoimaan erityinen
kehitysyhtiö. Elämme yhtiöittämisten aikaa. Pääministerimme totesi, että kyseeseen
ei ilman muuta tule myynti, vaan omistusjärjestelyt voidaan hoitaa muullakin
tavoin – erilaisin yhtiöjärjestelyin. Sipilän mukaan tämä ei tarkoita sitä,
että ”välttämättä kaikki sen alla olevat yhtiöt myytäisiin”. Niin, välttämättä.
Nehän voidaan lahjoittaakin, kuten useimmat valtion omistukset käytännössä
onkin. Siis pääministerin mukaan ei ”välttämättä myydä”, Mutta sana välttämättä
pitää sisällään vahvan ehkän. Vahva ehkä tarkoittaa tulevaisuuden ehdotonta
joota. Pääministerimme mukaan jokaiselle kehitysyhtiöön sijoitettavalle
yritykselle luodaan oma kehittämissuunnitelma. Jos näin käy, tulevaisuus tulee
näyttämään sen, että kehittämissuunnitelmat muuttuvat myyntisuunnitelmiksi.
Joka tapauksessa valtion omistuksia ollaan viemässä demokraattisesta
päätöksenteosta sivuun, suojaan valtion omaisuuden privatisoimispyrkimyksiä
vastustavilta. Näin toimii demokratia Suomessa.
----
Muuten, sain
kuulla tänään, että eräs lukiolaistyttö oli käsityksessä, että päivää vietetään
Snellmanin maksamakkaroiden ja muiden lihajalosteiden kunniaksi. Näin Suomen
lukioissa nyt vuonna 2016, koulujärjestelmässä, jota kaikkialta tullaan ihailemaan. Nykyinen
opetusministerimme kaikessa demokraattisessa järjestyksessä on saanut läpi
uudistuksen, että ensi syksystä lähtien lukioista historia jätetään pois
pakollisista aineista. Uskonto nyt tietysti tulee säilyttää pakollisen aineen
statuksensa. Eihän kotia ja isänmaata ole ilman uskontoa. Kysymyksessä lienee
kokeilu ja toivottavasti se sellaiseksi jääkin. Valitettavasti kokeiluista ja
väliaikaisuuksista on tullut käytännössä vakiintuneita käytäntöjä (kuten esim.
auton käyttöverosta, josta piti tulla väliaikainen, mutta siitä tuli valtion keino nyhtää helposti rahaa, kun suurituloisilta se on niin hankalaa).
Noihin oikeudenkäyntimaksuihin kuuluu ainakin hallinto-asioissa sellainen jekku, että valittaminen KHO:hon maksaa 240 euroa ja vaikka ratkaisu on valittajan puolella, niin joutuu silti maksamaan 120 e eli puolet. Jostain merkillisestä syystä nämä maksut on myös pyöristetty lähimpään kymmeneen euroon. Kun kansalainen hakee lain mukaan hänelle kuuluvuaa etuutta, niin se on tasan tarkkaan sentit sisältävä.
VastaaPoista