Kummastelin taannoin,
mitä ihmeen karja-aitoja Anniksen pihalle on pystytetty. Niillä ei näyttänyt
olevan mitään funktiota. Anniksen piha-alue on halkaistu kahdessa suunnassa. Vaikutelma
on kuin vankilan piha-alueelta, jossa pidetään eri ryhmiä erossa toisistaan. SK:n
uutisesta tuli tämä asia nyt sitten selväksi. Kiinteistöyhtiö haluaa
”rauhoittaa” tilannetta tontilla.
Mutta aidoilla ei
rauhoiteta. Aidoilla ei rakenneta. Niillä osoitetaan epäluottamusta ja luodaan sitä
lisää. Aidat eivät koskaan yhdistä. Ne erottavat vielä tehokkaammin toisistaan
niitä, joita erottamaan ne ovat pystytetty. Aidat syntyvät epäluulosta ja ne
luovat sitä tehokkaasti. Aita viestii pelkoa ja uhkaa, siitä mitä aidan
toiselle puolelle aidataan. Vaikka aihetta pelkoon tai mitään uhkaa ei olisi
lähimaillakaan. Aita ei ole vain fyysinen este. Aidat luovat myös henkisiä
raja-aitoja. Aitaa pystyttäessä osoitetaan mielivaltaisesti toisen paikka.
Osoitetaan ja käytetään valtaa. Aitoja rakennetaan, kun halutaan tehdä pesäeroja,
eristää, valvoa, kontrolloida, näyttää valta-asema. Ja tietysti karjaa varten.
Annis on Porin kaupungin alaisuudessa toimiva kulttuurikeskus, josta on lähtenyt
maailmalle runsaasti eri alojen kulttuurin ammattilaisia. Annis on yhteisö, joka perustuu yhteisöllisyyteen,
yhdessä tekemiseen, kaikkien eri ikäluokkien luontevaan kanssakäymiseen,
luovuuteen rohkaisuun ja vastuuseen. Annis on paikka, jossa on helppo oppia
vastuuta. Olin itse 80-luvulla pitkään talon vakiokäyttäjä ja vierailen siellä
edelleen tuolloin tällöin, joten voin todeta itselläni olevan pitkän aikavälin
näkemys talosta.
Aidat keskellä
kaupunkia, jotka siis eivät ole tarkoitettu karjaa varten, myös asettavat
kysymyksen: keitä varten kaupunki on? Keitä varten aidat on pystytetty ja mitä
palvelemaan? Nykyinen kaupunki, jossa rakennetaan aitoja, tuhotaan vanhoja
kerrostumia uusien korkeiden kerrostalojen tieltä ja kaavoitetaan
taloudellisten näkökulmien mukaan ja autoistumista edistäen, on pienoiskuva
yhteiskunnan demokratian tilasta: sanan demokratian käyttö on irvikuva siitä,
mitä sillä oikeasti tarkoitetaan. Kaupungissa, kuten yhteiskunnassa, vallitsee
harvain valta. Kaupunkiympäristöä rakennetaan harvojen ehdoilla, niiden joilla
on valtaa ja taloudellista mahtia. Aidoilla ja muureilla pyritään torjumaan
valintojen seurauksista tulleita ongelmia, vaikka näiden sijasta pitäisi
tarkastella syitä. Lainaus Tapio Solala eräästä kommentista facebookissa:
”Juteltiin joskus jonkun belgialaisen
proffan kanssa luentosarjan jälkeen. Proffa totesi kysyen, että Pori on palanut
joskus 60-luvulla. Kerroin, että viimeisestä Porin palosta on jonkun verran
enemmän aikaa. Sanoi vaan päätelleensä rakennuskannasta.” Niin. Porin keskustasta on hävitetty vanha rakennuskanta, korvattu se aika tylyllä arkkitehtuurilla. Ja kaikki piha-alueet on aidattu ja portitettu.
Aidan pystytti samassa korttelissa olevan rakennuksen kiinteistöyhtiön
hallitus. Perusteluna on, että ”Anniksen väki käyttää taloyhtiön tonttia
läpikulkuun”. Mutta siinä on ollut selvä kulkutie talolle koko tontin historian
ajan. Hallitus haluaa nyt ottaa tilan omaan käyttöönsä. Tämä tarkoittaa sitä,
että pihatapahtumia ei voi enää järjestää. Yksi syy aitaan lienee se, että pihan
graffitit ovat häirinneet eräitä kiinteistöyhtiön hallituksen jäseniä. On
arvostuskysymys, miten suhtautuu graffiteihin. Joillekin nämä edustavat uhkaa
ja epäjärjestystä. Nämä pitävät enemmän neutraaleista, puhtaista, harmaista ja
turvallisista betoniseinistä. Myös aidan pystyttäminen on arvokysymys: toisista
aidat ovat tarpeellisia ja jos ei aina hyvä asia, niin välttämättömyys.
Toisista ne ovat hyödyttömiä ja vain hankaluuksia aiheuttavia. "Samanlaista aitaa ovat Porin
päiväkodit ym. täynnä. Ihan ok kaupunkikuvassa", kirjoitti joku SK:n
uutisen kommentissa. En tiedä, kuka jättäisi kaupunkialueella päiväkodin
aitaamatta. Miten tulikin mieleen rinnastaa päiväkoti tässä? Tottumuksestakin
on tullut toinen luonto, jos pitää aitoja ok-asiana kaupunkikuvassa.
Oireellista on, että Anniksen käyttäjiltä sekä siellä työssä käyviltä ei
aitoja pystyttämään ryhdyttäessä kysytty mitään. Ei kysynyt kiinteistöyhtiöstä kuten
ei teknisestä palvelukeskuksestakaan kukaan. Voikin miettiä, mitä sitten, jos siinä
olisikin liikerakennus, seurakuntakeskus tai eläkeläisten harrastuskeskus. Tässä
on siis nähtävissä selvää paikan osoittamista. Niiltä, joita asia koskee, ei
tarvitse kysyä mitään, koska heiltä ei tarvitse kysyä mitään. Päätöksen tekijä
tietää paremmin ja sillä hyvä. Tällaista eetosta vasten sopii kysyä, miksi
nuoret vieraantuvat politiikasta eivätkä äänestä.
Aidat olivat joskus
kauniita ja toimivat kaupunki-interiöörin jäsentäjinä. Hyvä esimerkki on
Raatihuoneen pihan valurauta-aita. Nyt aitojen tarkoitus on olla rumia ja tehdä
esteitä. Me länsimaalaiset puistelimme päätämme aikoinaan, kun Berliiniä jakoi
muuri. Me nyökyttelimme hyväksyvästi, kun USA:n presidentti Ronald Reagan puhui
muurilla: Mr. Gorbatsov, purkakaa tämä muuri. Nyt Porista on tullut muurien, aitojen
ja kiinni olevien porttien kaupunki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti