Raamattuun on
kirjoitettu paljon Jeesuksen nimiin pantuja opetuksia ja moraliteetteja. Niiden
alkuperä on yleensä Raamattua paljon vanhempi ja näitä on lainattu kristinuskon
pyhiin teksteihin vanhempien kulttuurien tarinoista. Kristinuskolla on ollut
tapana omia muiden keksimiä asioita. Tuhlaajapoikavertaus on yksi Raamatun
tunnetuimmista tarinoista. Sama tarina esiintyy myös buddhalaisessa perinteessä
ja kaiketi useimmissa vanhoissa kulttuureissa.
Kuuntelin sattumoisin
radion aamuhartauden, jossa eräs uskontokasvatussihteeri käsitteli tuhlaajapojan
tarinaa kuvatakseen Jumalan käsittämätöntä rakkautta. Jumalahan ja tämän
rakkaus on ilman muuta vaikea käsittää ja hahmottaa. Jos muuten olisi, ei olisi
koko uskoakaan. Uskon kohde ei ole ihmisen määriteltävissä, vaikka tästä
teologiaa tehdäänkin ja yliopistoissakin tutkitaan. Teologia sivumennen sanoen
on minusta kumma oppiaine yliopistossa. Uskontotieteen ymmärrän. Siinä
tutkitaan enemmänkin itse uskomista, ei uskonnon kohdetta (jota ei tietenkään
voi edes tutkiakaan).
Moraliteetit vaativat
aina kärjistyksiä ja asetelmia, jotka harvoin ovat arjessa esiintyviä. Ilman
kärjistyksiä ei saa viestiä perille. Tarinan kertominen on tehokas keino viedä
opetus perille. Se on inhimillinen, universaali ja kaikkina aikoina toistunut
juttu. Tuhlaajapoika on hyvä esimerkki tästä. Ja siksi se on niin selvästi
inhimillisperäinen tarina, ettei sen ilmaantumista selittämään tarvita mitään
jumalallista ilmoitusta.
Kristinuskon tuhlaajapoikavertaus
kirjoitettiin aikana, jolloin köyhillä ei ollut juuri mitään arvoa.
Tuhlaajapoika, menetettyään koko omaisuutensa, joutui lopulta sikopaimeneksi. Koska
juutalaisuudessa siat edustavat definitiivisintä likaisuutta, tulee alennustila
kyllin selväksi. Hän ei saanut syödä edes niitä palkoja mitä siat söivät. Siis
ei saanut työstään palkkaa. Tässä tulee esille kaksi inhimillisen toiminnan
muotoa: ensimmäinen on se, että pojan sikopaimenena ollessaan on niin alhaalla,
ettei tämä ansaitse edes palkkaa. Toiseksi näinhän tapahtuu monissa paikoissa
nykyisinkin: viimeksi kuulin, että sikarikkaassa Qatarissa, jossa rakennetaan
jalkapallon MM-kisoja, ei sinne joutuneet vierastyöläiset meinaa saada
palkkojaan. Mutta he eivät ole silti tuhlaajapoikia, vaan köyhiä elantoa
etsimään lähteneitä.
Moraliteetti
tuhlaajapojassa on erikoinen ja ajatuksia herättävä. Se on kirjoitettu
sellaisella tavalla, että kuulija tai lukija kokee, että tuhlaajapoika olisi
ansainnut röyhkeydellään sen, että tämä olisi joutunut isälleen palkolliseksi,
kuten tämä ensin pyysi – ilmoittaen jopa, ettei ansaitse tulla kutsutuksi
pojaksi. Mutta kun isä ottikin pojan riemumielin vastaan, on tämä aivan
ihmeellinen armollisuuden osoitus. Tämä allegoria siis alleviivaa meille sitä,
että kaikkein alhaisinkin syntinen kelpaa Isälle. Jumala on rajattoman
armollinen (paitsi, jos tämä ei madellen tule tunnustamaan syntejään ja
anteeksiantoa). Itse taas ihmettelisin sellaista isää, joka EI ottaisi
ilomielin ja hellästi vastaan kylille ja maailmalle soittelemaan lähtenyttä
poikaa tämän palatessa häntä koipien välissä. Sellainen isä olisi säälimätön,
eikä ansaitsisi arvonimeä isä. Tosin, jos poika lähtiessään olisi tyhjentänyt
kämpän arvoesineistä ja ottanut sekkivihon mukaansa, kalseahkon vastaanoton
kyllä ymmärtäisi. Tuhluripojan vertauksessa tämä kyllä vaati vain oman
osuutensa eikä muuta.
Edelleen inhimillistä
tarinaa vertauksessa edustaa sitten veliskisma. Ei mitään uutta sitten Kainin
ja Abelin. Tai Jaakobin äänen ja Eesaun käsien. Vertauksessa
on se kunnollinen veli, joka jäi puskemaan duunia isänsä tilalle toisen
lähdettyä raikuliteille. Hän tykkäsi kyttyrää siitä, että renttuveli sai
pitopöydät notkumaan paluunsa kunniaksi, vaikka hänen tekemisiään ei sen kummemmin
ollut biletelty. Ja tarjoilut otettiin vielä hänen osuudestaan. Ymmärtäähän sen
- turhauttaahan se. Veljesasetelma on kieltämättä herkkä. Varsin useasti veljesten
välillä on tietty kilpailuasetelma ja heikko välirauha ellei jatkuva sotatila.
Toisinaan suunsoitosta voi seurata ns. turpajuhlat, vaikkei oltaisi
juhlamielellä, eikä musikaalisesti lahjakkaita. Jo pelkästään toisen saama ylimääräinen
huomionosoitusa voi helposti saada turvan ruvelle. Vertauksen veliasetelma ei ole sattumaa. Raamatussahan on näitä useita ja tässä ristiriitatilanteessa saa
mukavasti tehtyä vanhemmasta veljestä kovasydämisen ja kateellisen
tekopyhistelijän. Vertauksen inhimillisestä toiminnasta ja sen tunnereaktioista
nouseva ristiriita draaman elementtinä on universaali. Tarina toimii aina.
Mutta mitään siitä emme ole oppineet. Meistä löytyy jatkuvasti ne tuhlurit ja
elostelijat sekä ne fariseukset ja kateelliset.
Tosin yleensä todellisuudessa
se menee niin, että ne tuhlurit ja elostelijat jatkavat humppaamistaan ja ne
kunnolliset raatajat eivät milloinkaan rikastu, vaan elättävät tuhlureita. Ja
toisaalta meiltäkin löytyy ne, joista köyhät ovat niitä tuhlureita heidän
itsensä ollessa ahkeria ja kunnollisia. Eikä sitä rakastavaa ja hyväksyvää isää ole mailla halmeilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti