torstai 15. syyskuuta 2016

Hei, me kerätään veroja!




Meillä on nyt hallitus joka toimii. Näin olen kuullut. Se toimii meidän kaikkien hyväksi ja saa hienon maamme nousuun. Yksi toimivan hallituksen hienouksista on verohelpotukset. Verohelpotukset kohdistuvat pieni- ja keskituloisiin. Loistavaa! Näin siis hallituksen narratiivissa. Niin… Mutta mitä se on? Mikä on todellisuus? Hienous on silmänkääntötemppu. Tuloveroja hallituksen kannattaa aina pitävät esillä ja toistaa taikasanaa: ostovoima. Ostovoima kasvaa, kun verotusta kevennetään. Me sitten luulemme, että verotus kevenee, kun pidätystä vähän pienennetään. Se keveneekin – hyvästi ansaitsevilla. Pienesti ansaitsevilla kevennyksen näkee suurennuslasilla.

Hallituksen narratiivissa eläkeläisetkin pääsevät keventämään elämäänsä. Mutta eduskunnan tietopalvelun laskelman mukaan pienituloisten eläkeläisten toimeentulo sen kun niukkenee. Tämä johtuu kansaneläkeindeksin leikkauksesta 0,85 %:lla ja kuluttajahintojen ennustetulla nousulla. Pienissä eläkkeissä veronkevennys ei riitä kompensaatioon. Sen sijaan suurituloisten eläkeläisten massi tulee paksunemaan entisestäänkin. Yli 3000 euron eläkkeitä saavia on noin kymmenes, mutta se ei asiaa muuta. Veronkevennykset kohdistuvat kuitenkin juuri näille. Sen sijaan neljänneksellä eläke on alle tuhat euroa. Näille siis kyyti tulee olemaan kylmää. Kevennys merkitsee kymppiä kuussa lisää.

Hallitus laskee siis tuloverotusta 0,6 prosenttiyksikköä. Kun tuo alennus on tasasuuruinen, voi laskea kuinka vähän tai paljon se merkitsee eri tuloluokissa oleville. 1500 euron kuukausituloissa sillä ei merkitystä ole hölkäsen pöläystä. Maksut, valmisteverot ja hinnat kyllä nousevat. K-kauppias voi halpuuttaa hintojaan, mutta ei välillisten verojen kantaja. Jo pelkästään Kiky-sopimus puhaltaa pienipalkkaiselta tuon näennäisen veroalen, eikä riitä.

Entä ne, jotka eivät tee työtä vaan omistavat? Vuoden 2014 verotilastoissa 0,1 prosenttia kansalaisistamme sai 38 % kaikista veronalaisista pääomatuloista (9 mrd. euroa). Pörssiyhtiöiden veronalaisista osingoista sai 0,1 % kansalaisista sai kolmanneksen ja listaamattomien yhtiöiden osingoista neljänneksen. Pörssiyhtiöiden osingoista (1,1 miljardia) 15 % on verovapaata ja muista osingoista (2,5 miljardia) yli puolet jää verottamatta.

Veroale ei koske vain palkkatöitä. Henkilöyrityksille suunnitellaan viiden prosentin verovähennystä, jonka kohdentumista voi miettiä. On selvää, että pienyrittäjille tämä on hyväksi. Mutta hyöty tulee olemaan satanen, pari vuodessa. Tätä yrittäjävähennystä on ajettu pienyrittäjien tukena, mutta ketkä tästä varsinaisen hyödyn kuittaavat, ovat rikkaat apteekkarit, asianajajat ja lääkärit. Nämä ottavat mielellään hyvien tulojensa päälle useita tuhansia euroa lisää. Kiitos, yrittäjämyönteinen hallitus! Myös suuret metsäalat saavat erityiskohtelun. On kehitelty erityinen metsälahjavähennys, jolla pitäisi helpottaa metsätilojen sukupolvenvaihdoksia. Mutta kuitenkin jatkajalla on oltava metsätaloustuloja ja sen metsätilan on oltava tarpeeksi suuri. Suuret metsätilat saavat myös henkilöyrittäjävähennyksen. Perintöverojakin huokeutetaan kautta linjan. Kyllä kannattaa periä omaisuutta. Isoa.

Uusien autojen hankintaveroa lasketaan. Samalla vanhojen autojen käyttövoimaveroa nostetaan. He joilla on massia ostaa uusi auto, saavat helpotuksen. Niiltä, jotka saavat tyytyä vanhoihin sutkuihin, verotetaan entistä enemmän.

Timo Soini totesi budjettiesittelyssä, että ”herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit” pannaan verolle, mutta ”mopoja ja perämoottoreita” ei. Venevero koskee yli viisimetrisiä veneitä eli kaikkia pikkusoutupaatteja suurempia. Merelle ei soutupaatilla ole asiaa, joten vero kohdistuu käytännössä tavarien moottoriveneisiin ja kalapaatteihin. Rikkaat vievät huvikuunarinsa Viroon ja muualle rekisteröitäviksi. Nyt ne jo vievät hulppeat paattinsa Viroon huokeaan talvisäilytykseen. Huvikuunarit jäävät siis verottamatta. 20 vuotta vanhat lasikuituperäprutkut taas eivät. Näin se käy.

Vanhusten hoidosta nipistetään 70 miljoonaa, koska hallituksemme on niin hyväksi katsonut. Hoitajien vähimmäismitoitus nipistetään 0,5:stä 0,4:ään vanhusta kohti. Onhan niillä ollut jo ihan riittämiin hoitajia. Tulevat toimeen vähemmälläkin. Elokuussa Timo Soini kehuskeli ottavansa ainakin hoitajamitoituksen esiin, jos hallitus aikoo perua päivähoitomaksujen korotuksen. Korotukset peruttiin, mutta hoitajamitoitukseen Soini ei puutu. Mutta eipä Soini puutu nyt hallintarekisterilakiinkaan, jota jälleen ollaan ujuttamassa. Hallintarekisteri on siis laillistettu veronkiertosysteemi. Aiemmin Soini vastusti sitä. Nyt hän on hiljaa. Ei vastaa kun kysytään. Vastaa vain silloin kun ei kysytä.

Meidän kaikkien hyvää ajava hallituksemme esittää 0,85 prosentin uusia leikkauksia jo edellisen hallituksen leikkaamiin sosiaalietuuksiin. Leikkausten kohteita ovat työmarkkinatuki, peruspäiväraha, lasten kotihoidon tuki, kansan-  ja takuueläkkeet ja lapsilisät. Eläkeläisten asumistuki lopetetaan ja muutetaan yleisen asumistuen piiriin. Lääkekorvauksia heikennetään. Sosiaaliturvan indeksi jäädytetään. Linja on kauttaaltaan johdonmukainen, vauraita suosiva, köyhiä kurittava.

Eikä tässä kaikki. Nordic Healthcare Group on laatinut sosiaali- ja terveysministeriölle valtioneuvoston kanslialle laskelmat, miten sote-uudistuksessa voidaan toteuttaa vuoteen 2029 mennessä vuositasolla kolmen miljardin euron säästöt. Eli leikkaukset. Listalla ovat vanhusten hoito, kehitysvammaiset ja nuorten psykiatria. Tällaista osaksemme siis tulevaisuudessa.

Ensi vuoden budjettiesityksessä menot olisivat 55,2 miljardia. Tulot 49,7 miljardia. Erotus on tarkoitus kattaa ottamalla velkaa 5,5 miljardia. Pelkästään sillä, että veronkiertoa taltutettaisiin edes puolella, ei velkaa tarvitsisi ottaa. Ei olisi tarvinnut ottaa aikoihin. 

1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus. Jottei lukijat pitäisi veneveroa jo loppuun saakka mietittynä, pitää katsoa nykytilannetta oikeudenmukaisemman tulevaisuuden toivossa: HBL uutisoi, että ainut kriteeri on moottorin 50 hv teho, ja Kymmenen uutiset ennusti sen lisäksi kaikkien rekisteröityjen purjeveneiden verotusta. Vain Hesarin vanhempi artikkeli arvioi, että 5,5 m pituus saattaa tulla perustaksi, millä perusteella ei saada mitään yhteistä koko maan kattavaa lakia, ja tilanne olisi noin epäoikeudenmukainen.

    VastaaPoista