maanantai 5. syyskuuta 2016

Baijerilainen Mutteri Wiritys (uusinta)

Minua on loukattu syvästi ja Alfa Romeolla (155 v. -96) ajavan tuntojani kaltoin kohdeltu. BMW Promotion lähestyi minua sähköpostitse jossa otsikkona oli "Osallistumisesi BMW-arvontaan". He kehottavat minut osallistumaan kyselyyn, jossa he utelevat autotilannetta. Miten he kehtaavatkin! En ole tietääkseni millään tavoin osoittanut innostustani kyseiseen keskinkertaisuuden ja kerskakulutuksen irvokkaaseen ilmentymään. Jos kyseessä olisi joku 60-luvun tai vielä vanhempi BMW, olisi suhtautumiseni hieman suopeampaa.


Tästä töykeästä lähetymisestä johtuen joudun nyt uusimaan kolmen vuoden takaisen blogitekstini. Se ei ole vanhentunut. Ei myöskään lopuussa oleva yhteiskunnallinen paatos.
---------------------



Baijerilainen Mutteri Wiritys

Viime kesänä bloggasin hyökkäysvaunun kokoisesta bemarimaasturista joka juuri ja juuri suvaitsi antaa tilaa kaistaa vaihtaessani. Bemarikuskin suunnatonta harmistusta minun lain suomasta röyhkeydestäni oli mahdotonta olla havaitsematta. Taloussanomat raportoi juuri tutkimuksista, joissa on osoitettu, että  bemarikuskien arroganssi ei ole kuviteltua vaan täyttä totta. Nollatutkimuksia, voi helposti todeta. Mutta on siellä joku syvempikin läpi yhteiskunnan leikkaava ulottuvuus.

Kalifornian yliopiston tekemässä tutkimuksessa selvisi, että BMW-merkkisten autojen kuljettajat pysähtyivät harvoin antamaan tietä suojatiellä käpöstelijöille. Tutkija Paul K. Piffin mukaan ylipäätään kalliiden autojen kuskit ovat huomaavaisuusvajeisia. Ja bemarikuskit näistä vajeisimpia.

Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa selvisi Daily Mailin mukaan, että 35–50-vuotiaat sinistä BMW:tä ajavat mieshenkilöt vetivät liikenteessä eniten rokkaa rööriin. Kiukkuisia olivat myös Land Rovereiden ja Audien kuskit.

Olen ollut paljon tien päällä ja kaupunkiliikenteessä ja sen kokemuksen perustalla olen aina erityisen varuillani, kun lähellä näkyy joko BMW tai Audi. Muutama päivä sitten maantiellä tieliikennelakimääräistä nopeutta ajaessani tuli taakseni hopeanhohtoinen bemari. Tämän kuskin kärsimättömyyttä ei ollut vaikea havaita. Hän tuli vähän väliä takapuskuriin kiinni, meni kaistalla oikealle ja vasemmalle kuin tarkaten, kummalta puolelta kiihdyttäisi ohi. Tie kaartui oikealle, parin sadan metrin päässä näkyi vastaantulevia autoja muutama. Ja saman tien tämä oman tiensä sankari ampaisi ohi. Ensimmäisen vastaantulijan pumppu teki epäilemättä ylimääräistä työtä ahtaessaan paniikkihormonin kyllästämää verta kehoon.


Isälläni oli joskus kauan sitten BMW. Se oli 60-luvun lopussa, kun BMW ei ollut vielä bemari ja toimitusjohtajien palkatkin olivat vain muutamia kertoja duunarin palkan verran eikä sata- tai tuhatkertaisia niin kuin nykyään. Audikin oli ihan tavallinen perheauto. Ei ole yllätys, että nykyisin bemari- ja audikuskit ovat yleensä suurituloisia. Tietysti on niinkin, että kuka tahansa vähemmän järkeä tai sivistystä osakseen saanut laimea lippalakkikaverikin bemarin ratin taakse äheltäytyneenä kokee heti olevansa parempi kuin ne muut riisikupeilla tai peugeoteilla ajavat liikennelähimmäisensä.

Se, että bemarikuskit käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät liikenteessä, johtuu ilmiöstä nimeltä toiseuttaminen. He asettautuvat olemaan erinomaisemmalla tasolla kuin ne muut. Toiseuttaminen tapahtuu silloinkin kun johtajat (hallintoneuvostojen määrääminä) ottavat vastaan typerryttäviä miljoonapalkkioita työstä jota ei edes ole tehty. Tai miljoona-stay-palkkioita siitä, että edes pysyvät työpaikoillaan.

Ihmisellä on ainutlaatuinen ominaisuus, empatia, kyky tuntea myötätuntoa lähimmäisiä ja varsinkin kärsiviä sellaisia kohtaan. Se on evoluution mukanaan tuoma ominaisuus ja suunnilleen jokaisessa meistä. Mutta tehokkaalla, toistuvalla, uskottavalla propagandalla ja aivopesulla, ja viimeistään itsepetoksella se ominaisuus saadaan muutettua selektiiviseksi. Empatian voi rajata kohdistumaan vain omaan heimoon, ryhmään, etnografiaan jne. Tässä on se, missä toiseuttaminen tulee kuvaan mukaan. Ne toiset eivät ansaitse ihmismäistä kohtelua. Ne kun eivät oikeastaan edes ole ihmisiä.

Tämä ilmiö, toiseuttaminen, tekee mahdolliseksi paitsi järkyttävien tuloerojen ja rakenteellisen köyhyyden aikaan saamisen, myös äärimmillään kansanmurhat. Ne natsit, jotka murhasivat järjestelmällisesti juutalaisia, olivat tavallisia ihmisiä, mutta manipuloitu pitämään juutalaisia, lapsiakin, ali-ihmisinä, suorastaan eläiminä. Samoin tapahtui Ruandassa. Suuret massat hutuja saatiin pitämään tutseja torakoina. Niin sitä oli sitten helppo mestata naapurit viidakkoveitsillä. Ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Tämä sama toiseuttaminen on meillä nyt ollut selvä trendi. Köyhiä, työttömiä ja muita tuottamattomia yhteiskunnan jäseniä on jo pitkään epäyksilöllistetty, luokiteltu toisen luokan massaan kuuluviksi, kansalaisiksi jotka ovat rasite ja tuottavien yksilöiden kiviriippa.

Joskus tekisi mieli näyttää noille bemariänkyröille, minkälaisia ne heidän baijerilaisensa alun perin olivat. Ne olivat sellaisia kuin oheisessa kuvassa olevat kolme näytettä. Baijerilaisia Mutteri Wirityksiä. Tavallisten kuolevaisten kulkuvälineitä.

Ja tässä vielä ote kesän 31.8.2012 blogista Porilaisessa: 

"En tiedä, kuinka paljon Alfa Romeo-kuskit öykkäröivät liikenteessä, mutta omien pitkäaikaisten empiiristen havaintojen mukaan ne autot, joihin asettauduttua muututaan holtittomiksi liikenneimbesilleiksi, ovat yleensä BMW- ja Audi-merkkisiä. Itse asiassa juuri tänään Porin Isolinnankadulla tieliikennelain säädösten mukaisesti kaistanvaihtoa suorittaessani, takaa tullut tankin kokoinen kaupunkimaasturi-BMW juuri ja juuri vaivoin suvaitsi antaa tilaa. Kuski lienee kuvittellut, että luovutan, mutta itsepintaisesti vilkkua päällä pitäen kaistanvaihdon loppuun saatoin. Voin aistia sen parempaan luokkaan kuuluneen kuskin suunnattoman ärtymyksen."





3 kommenttia: