Hyllyssäni on Ridley
Scottin mainio elokuva The Duellists. Kaksi Napoleonin ajan upseeria ryhtyvät
mitättömästä syystä kaksintaisteluun, joka lopulta kestää 15 vuotta. Kyseessä
oli kunnia. Kaksintaistelut olivat pääasiassa aatelisten miesten omituista
mittelyä kunniasta. Anu Kantola kirjoitti Hesarin pääkirjoituksessa ”Miehistä
tuli vihaisia – ja siihen on hyvä syy”. Hänen mukaansa kunniaa pidetään yleensä
menneen maailman asiana, mutta nyt menetetystä kunniasta on tullut poliittista
dynamiittia. Hänen kirjoituksensa on suoraviivaistava, mutta hyviä havaintoja
siinä on. Vaikka se, että vanhat valtiaat huomatessaan asemansa heikentyvän,
eivät väisty, vaan alkavat taistella asemansa puolesta. Ja Trump lupaa tuoda
keskiluokan kunnian takaisin.
Maailmamme on muuttunut.
Kaikille ei riitä töitä, sosiaalitukien hakemisesta on tullut arkea ja
normaalia. Mutta ei aivan. Sossun hakeminen merkitsee useille edelleen
nöyryytystä ja häpeää omasta huonoudesta tms. Tämä häpeä ja menetetyn kunnian
tunne lienee yhtenä tekijänä taustalla useilla siinä liikehdinnässä, joka viime
aikaisessa turvapaikanhakijatulvassa on noussut. Jos toimeentulo on jatkuvasti
epävarmaa, työttömyys jatkuvaa, tuottaa se yhteiskunnallisen identiteetin
häviämisen ja se kunnian tunnon menetyksen. Ja kun kunniantunnon tilalle tullut
häpeä tuo mukanaan epävarmuutta, näköalattomuutta, ahdistusta, pelkoa ja
viimein varsin äkkiä aggressioita. Nousee helposti tunne, että muualta tulleet
menevät heidän edelle. Että heitä nöyryytetään lisää.
Kunnia on ollut
perustava arvo patriarkaalisissa yhteisöissä ja kirjan uskonnoissa. Periaate on
se, että perheen ja miehen kunnia on naisen käyttäytymisen varassa. Koska
nainen on perheen tai aviomiehen omaisuutta, on tämä täydellisesti
kontrollissa. Suomessa asuva somalityttö on kertonut, että hän on joutunut
käymään diskossa salaa veljeltään, koska jos tämä näkisi sisarensa diskossa
vaikka omien tyttökavereidensa seurassa, hän kävisi käsiksi ja raahaisi
hiuksista ulos, koska hän häpäisisi perheensä seksuaalisella käytöksellään.
Itse hän kyllä käy diskossa ja voi vapaasti flirttailla suomalaisten tyttöjen
kanssa.
Jos aiemmin Euroopassa
oli kunniakulttuuri, joka elintason ja valistuksen ansioista on siirtynyt
taka-alalle, on paradoksaalisesti tänne tullut sodan jaloista pakolaisia
maista, joissa kunniakulttuuri on vielä voimissaan. Islamilaisissa yhteisöissä
tämä takapajuinen miehen ja suvun kunniaeetos on edelleen todellisuutta. Kunniakulttuuri
on väkivallan kulttuuria. Menetetyn kunnian voi saavuttaa takaisin ja häpeän
pyyhkiä vain väkivallalla. Jos aateliset suorittivat häpeän sovituksensa tai
kunnian säilymisen kaksintaisteluin, on islamilaisessa kulttuurissa häpeän
aiheuttaneen kuoltava. Kunniaväkivallasta on kirjoitettu paljon, joten siitä
tässä yksinkertaistettuna vain, että kunniaväkivallassa nainen joutuu kärsimään
ruumiillaan joko todellisen tai kuvitellun teon, joka yhteisön sääntöjen mukaan
on häpeällinen. Raaimmillaan raiskatuksi joutunut tyttö tai nainen joutuu
maksamaan hengellään säädyttömän teon.
Sudanissa 2008 Lubna Ahmad al-Hussein joutui usean muun naisen kanssa siveyspoliisin
pidättämäksi, koska he olivat kahvilassa housuihin pukeutuneina. Heidät
tuomittiin säädyttömästi pukeutumisesta ruoskittaviksi. Ei auttanut, vaikka
heillä oli huivit. Housutkin olivat väljät. He aiheuttivat häpeää yhteisölle ja
ruoskiminen korjasi asian. Häpeä koituikin ruoskituille. Ruumiilliset
rangaistukset, joita Suomessakin on langetettu aikoinaan, ovat nimenomaan
häpeärangaistuksia. Yhteisö hankkii kunniansa takaisin ruoskimalla tai
teloittamalla julkisesti kunniaa tahranneet. Monissa islamilaisissa maissa on
vielä käytössä julkiset teloitukset.
Häpeä
meillä on aina seuranamme, mutta kunnian sopisi väistyä. Itse yhdistän käsitteen
kunnian lähinnä väkivaltaan ja sotiin. Sota syttyy aina kunniasta. Tavalla tai
toisella. Hyökkäyssotaa perustellaan kunnialla, omien etujen tai kansalaisten
puolustamisella, mikä on kunniallista toimintaa. Puolustussota on ilman muuta
urheille puolustajille kunniaa tuottavaa. Sotien veteraanit ovat kunniakansalaisia,
elleivät sitten ole sotineet väärin, kuten omat veteraanimme sotien jälkeiset
vuosikymmenet, koska sotivat kunniallista Neuvostoliittoa vastaan tai USA:n Vietnamin
sodan veteraanit, jotka sotaonnen käännyttyä ja sodan muututtua kansalaisten
silmissä häpeälliseksi. USA voitettua sodan olisivat veteraanit olleet
kunniakansalaisia. Suurin osa ei edes tiennyt, mistä edes sodittiin.
Kunnia
ei ole helppo määre. Kunniassa on aggressiivisuuden elementti. Siinä alennetaan
toinen osapuoli. Kunnian lankeaminen yhdelle tuottaa häpeän toiselle. Käsite kunnia
sisältää aina jäykkiä arvoja, syrjintää tai jonkun häviön. Jos urheilija
tuottaa kunniaa maalleen, tarkoittaa se, että toinen on hävinnyt. Voi miettiä
sitäkin, onko kansa ansainnut kunniaa, jos yksilö on voittanut. Mutta jos kaksi
sotaa käyvää maata sopivat tasapuolisen rauhan, käyttäisin rauhasta mielihyvin
määrettä ”kunniallinen”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti