lauantai 19. tammikuuta 2019

Valtion kuppaajat




Tasan kaksi vuotta sitten pistin tuon kuvan tänne. Silloin oli jo varsin selvää, että Sipilä kaikki kokeneet kandidaatit sivuuttaen nimitti tuoreen kansanedustajan, Anne Bernerin, yksityistämisministeriksi. Hän oli hyvin näyttänyt kykynsä, vaikka esim. uuden lastensairaalan yksityistämisessä niin, että se näytti hienolta kansalaistoiminnalta. Kun valtio ei suoraan rahoittanut lastensairaalaa, se rahoittaakin sen epäsuorasti Anne Bernerin johtaman säätiön kautta, jonka säätiön osoite on sama kuin Bernerin firman, Vallila Interiorin.

Jo heti alusta lähtien Anne Berner visiona oli saada tieverkon ja rautatieliikenteen yksityistettyä. 2017 hän sitten esittelikin uuden liikennemallin. "Liikenne tulee mullistumaan täysin tulevina vuosina. Muutos on suurempi kuin auton keksiminen." Hän asetti itsensä näin monimutkaisten teknisten innovaatioiden kehittelijöiden yläpuolelle. Vaatimattomuushan ei kaunista, kuten tunnettua.

Autoverotusta hän halusi, ja osittain siinä onnistuikin, muuttaa niin, että uuden auton ostaja pääsee vähemmällä verotuksella. "Vähäpäästöisille" autoille piti myöntää hankintatukea. Sähköauton ostajille saatiinkin sitten 2000 euron bonus. Jokin aika sitten hänen työryhmänsä esitti peräti 6000 euron bonusta. Kuten tiedettyä, uuden "vähäpäästöisen" auton tai sähköauton uutena hankkivat vain ne, keillä siihen on varaa. Ne, jotka saavat tyytyä runsaasti metrejä takana oleviin autoihin, eivät tietty mitään bonuksia ja muita palkitsemisia saa. Sen sijaan heiltä on viety tämän hallituksen aikana se minkä hyvätuloiset ovat entisenkin päälle saaneet. Tuloverojen alennukset (jotka siis vaikuttavat hyvätuloisilla eniten) maksatetaan leikkauksilla, jotka ne kohdistuvat köyhiin.

Vähäpäästöisyys on sekin mielikuva, kuten hallituksemme esitykset kauttaaltaan ovat.. Uusien autojen valmistaminen vie runsaasti energiaa ja raaka-aineita. Autotehdas toisensa jälkeen on jäänyt kiinni päästöhuijauksista ja kaiken päälle nyt on tullut ilmi, että autojen kulutusarvot ovat pelkkää sci-fiä. Todelliset kulutuslukemat ovat peräti 30 - 40% korkeammat tehtaiden ilmoituksista. Siinä sitä vähäpäästöisyyttä. Sähköautojen ekologisuus on sekin vähän siinä ja siinä. Niiden litiumioniakkujen valmistus on runsaasti energiaa vievää ja hiilidioksidipäästöt, joita niiden valmistus tuottaa, ovat valtaisat. Ensin malmit louhitaan, ne jatkojalostetaan ja sitten valmistetaan akut – hiilivoimalla tuotetulla energialla. Sitten vielä niiden akkujen loppukäsittely kaikkine hankaline myrkkyineen. Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä. Sähköauton vähäpäästöisyys on sekin siis lähinnä mielikuva. Onhan ne kivoja. Kokeilin itsekin viime kesänä sellaista ja kyllähän kyyti kivaa oli. Kiva hintakin niillä on. Ja niinpä rikkaat ja muut hyväosaiset ostavat niillä ilmastonmuutosomatuntoa ja nostavat omaa imagoaan.

No, se liikennemalli, jossa tieverkko piti siirtää uuteen liikenneverkkoyhtiöön, kaatui huonosti valmisteltuna ja ilmiselvänä valtion omaisuuden yksityisille luovuttamisena (jota tosin ei ääneen sanottu). Ja eikös sitten tullut uudet katastrofit. Liikennepalvelu laki eli ”uudistus” ja taksitoiminnan vapauttaminen, joka on tuottanut valtaisat sotkut joka puolella ja vanhusten sekä vammaisten suoranaisia heitteillejättöjä. Ammattitaidottomia suhareita on päässyt taksien rattiin. Jopa sellaisia pääkaupungissa, jotka eivät tiedä mikä on Mäntyniemi. Ja joka uudistus aiheutti Trafin massiivisen ajokorttitietosekoilun. Trafin pääjohtaja erosi. Anne Berner menee ja hymyilee ja toteaa, etteivät muut osaa tehtäviään ja odottaa pasuunoiden toitottavan kunniaa hänelle. Jossain muussa valtiossa ministeri olisi saanut kenkää heti.

Anne Berner on todennäköisesti saanut lyhyellä ministerin urallaan eniten sotkuja aikaan. Näin yleensä käy kautta linjan, kun jonkun viran tai aseman saanut haluaa oman peukalon merkkinsä ja tekee uudistuksia vain uudistuksen ja sen tekijän nimen vuoksi. Talonrakentajan wanha ohje kuuluu, ettei pidä korjata sitä mikä ei korjausta kaipaa.

Kummallekin, Annelle ja Sipilän Juhalle, valtio näyttäytyy jämähtäneenä ja tunkkaisena taseita hautovana jäänteenä sosialismista. Pääministeri ym. ministerit sanovat suoraan, että meillä on luokka, joka työkseen kuppaa valtiota. Eli köyhät ja työttömät. Mutta se valtion kuppaaminen on pientä verrattuna siihen, kuinka pääministeri itse aikoinaan kuppasi valtiota teknologiayhtiöjärjestelyissä ja kuinka hän pääministerinä ja apulaisensa Berner ja viimeksi Lintilä ovat pyrkineet ja onnistuneetkin saamaan kaverinsa valtiota kuppaamaan. Sitä varten perustettiin oikein valtion kehitysfirmakin, Vake, jota johtaa pääministeri itse. Tosin siitäkin tuli vain yksi epäonnistuminen muiden lisäksi. Ja kuinka Anne Berner säätiöineen kuppaa valtiolta ja HUS:lta kokonaisen valtavan lastensairaalan. ”Normienpurkutalkoot” eivät ulottuneet koskaan köyhien ihmisten kohteluun, vaan lähinnä yksityisten yrittäjien ja valtion kuppaajien toiminnan helpottamiseen. Yksi normi, yritystuet, jäi voimaan mahdottomana purkaa, kuten tunnettua. Edelleen omistava luokka saa nauttia runsaista osingoista hyvin kannattavista suuryrityksistä, jotka saavat vuodessa satoja miljoonia yrityssossuna. Järkähtämätön normi, yritystuet, onkin valtaisasti suurempi sossu kuin köyhien sossu. Koulutuksesta kyllä saatiin normit riisuttua. Ja leikattua sadat miljoonat. Sitä on vaikea käsittää, kuten TET-ministerikin totesi asiasta kysyttäessä.

Mutta onneksi katastrofiministeri ja kuppaajahallitus eivät onnistuneet tuhoamaan koko maata. Sen aika käy vähiin ja sen yksityistämisministerit Anne sekä Juha pääsevät mielipuuhaansa, pääomiensa laskemiseen ja veronkiertoon. No, kolme kuukautta on aikaa vielä iltalypsyyn.

---
Lisäys 20.1. Hallituksemme viisas talousministeri Petteri Orpo jakoi ilmaisen neuvon Kauppalehden haastattelussa: ”Kun säästäen kerryttää varallisuuttaan, niin silloin sitä on vanhuuden turvaksi ilman, että siinä on joku sosiaalidemokraatti valvomassa.” Hienoa. Näin me kaikki teemme.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti