tiistai 22. tammikuuta 2019

Sähköautoilla onneen ja autuuteen


Viime päivinä on tullut eräitä viherpopulistisia päästöjä, joissa ei oikein ole muuta vihreätä kuin mielikuva jostain sellaisesta. Demarit esittivät ilmasto-ohjelmassaan, että "sähköautojen ja muiden vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta tulisi kasvattaa merkittävästi ja että seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu polttomoottoristen autojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä.” Kokoomus kehuskeli, että poistaisi ensi vaalikaudella päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen autoveron. Vihreiden Emma Kari ehdotti tai suorastaan vaati juuri, että koko Suomen liikenne tulee sähköistää. Että polttomoottorimobiilit pitää kieltää jo 10 vuoden päästä.

Varmaan Kokoomus pian vaalilupaa vielä räyhäkkäämmän tarjouksen uuden sähköauton ostajalle kuin minkä Anne Bernerin työryhmä esitti, sen 6000 euron bonuksen. Nykyisinhän jo ne, joilla uusi auto on varaa ostaa, saavat sähköauton ostoon 2000 euron palkinnon. Autoverotusta on jo edellisten kokoomusvetoisten hallitusten aikana säädetty siten, että autoveroa on kevennetty eli uuden auton ostoon saa helpotusta ja toisaalta käyttöveroja säädetty siten, että mitä vanhemmaksi auto on käynyt, sitä kovempia käyttöveroja on saanut maksaa. Eli mitä vähemmän pystyy autosta maksamaan, sitä enemmän saa maksaa veroja. Suunta on ollut selvä: parempituloisia on hellitty ilmastomielikuvien tuella. Ja köyhiä autontarvitsijoita kuritettu käyttömaksujen ja polttoaineverojen nostolla.

Polttomoottoriautothan ovat ongelmallisia päästöttimiä, eikä päästötöntä ole. Mutta poliitikot eivät tosiasioista perusta. Nimittäin on niin, että kuin bensaa tai naftaa poltetaan, niin palokaasuja syntyy. Vähäpäästöistä polttomoottoriautoa ei ole olemassakaan, vaikka varsinkin Kokoomus sellaista harhakuvaa mielellään elossa pitävätkin saadakseen uusien autojen ostajille eli suhteellisen hyvin toimeen tuleville mahdollisille ja jo oleville äänestäjille veroetuja auton hankintaan. Autotehdas toisensa jälkeen on jäänyt kiinni päästöhuijauksista ja kaiken päälle nyt on tullut ilmi, että autojen kulutusarvot ovat sci-fiä. Todelliset kulutuslukemat ovat peräti 30 – 40 % korkeammat kuin tehtaiden ilmoitukset. Vähäpäästöiset autot ovat mielikuva. Katalysaattorit ovat jo käytännössä lähes kaikissa bensa-autoissa ja naftanakuissa hiukkassuotimet. Bensa on ollut lyijytöntä jo iät ja ajat. Mutta hiilidioksidia ei talteen saada. Ja sitä tulee ilmaan, oli auto sitten vanha tai uusi. Ja sen moottori käynnissä.

Kun haja-asutusalueella asuvana pakostikin ajan 19 vuotta vanhalla isomoottorisella Dodgellani, ei se maailmaa tietenkään paranna, mutta eipä 19 vuoteen ole tarvinnut tehdä minua varten uutta autoa. Uuden auton tekeminen on melkoinen energiasyöppö. Taatusti ajan tuolla wanhalla bensahirmulla vuosikaudet tuottaakseni haittaa ja päästöjä yhtä paljon kuin yhden ns. vähäpäästöisen auton valmistaminen tuottaa, ja joka valmistuttuaan tuhlaa bensaa 30 – 40 % enemmän kuin se tehdas lupaa, mutta jonka ekologisuutta ministeri Orpo hymyillen kehuu. Mitä pitempään ajan vanhaa sutkua, sitä vähemmän on tarvetta tehdä minulle uutta autoa. Mitä nopeampi autojen kierto, sitä enemmän energiaa ja raaka-aineita kuluu uusien valmistukseen ja vanhojen kierrätykseen. Ekologista? Tietysti auton valmistajat ja kauppiaat siitä pitää, että autot ovat nopeassa kierrossa. Se on markkinatalouden laki. Sama juttu vain muutaman vuoden kestäviksi tarkoitetuissa kodinkoneissa. Julkisuuteen näkyvä ”vihreä” ilmastopolitiikka on mielikuvapolitiikkaa ja imagon rakentamista. Todellisuus tehdään kameroiden poistuttua poliitikkojen ja lobbareiden tapaamisissa.

Sähköautojen ekologisuus on sekin mielikuva. Niiden litiumioniakkujen valmistus on runsaasti energiaa vievää ja se aiheuttaa hyvät hiilidioksidipäästöt. Ensin malmit louhitaan, ne jatkojalostetaan ja sitten valmistetaan akut ja yleensä hiilivoimalla tuotetulla energialla. Sitten vielä akkujen loppukäsittely. Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajon päästöjä. Kaupungit täytyisi rakentaa täyteen lataustolppia. Ja kun suurin osa sähköautoista olisi latauksessa öisin, ei sitä kulutushuippua tasoittamaan yksi tai kaksi voimalaitosta riittäisi. OL3 ja Hanhikivi ovat vielä vähän vaiheessa. Sähköauton vähäpäästöisyys on siis mielikuva. Onhan ne kivoja. Kokeilin viime kesänä sellaista ja kyllähän kyyti kivaa oli. Kiva hintakin niillä on. Ja niinpä hyväosaiset ostavat ilmastonmuutosomatuntoa ja nostavat omaa imagoaan.

Meillä pitäisi ilmastosyistä lopettaa bensa-autoilu kokonaan, mutta maailmassa on lukuisia hiilivoimaloita ja uusiakin on viime aikoina rakennettu. Eikä niitä heti suljeta. Ilmassa on samaan aikaan jatkuvasti yli 10.000 lentokonetta. Muutama kymmenen suurta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä. Yksi risteilyalus tai ruotsinlaiva voi päästellä saman verran kuin sadat tuhannet autot. Valtamerilaivat, vaikka tuottavatkin vain noin 15 % liikenteen hiilidioksidipäästöistä, tuottavat ne muita tehokkaasti tappavia ja likaavia myrkkyjä valtaisat määrät ja jatkuvasti. Jos nykylaivojen koneet olisivatkin jo ns. vähäpäästöisiä, niin ne jyskäävät merillä yhtäjaksoisesti suurimman osan vuodesta. Kun niiden koneet tuottaa noin 100 000 hevosvoimaa ja ne käyvät 24 tuntia vuorokaudessa ja polttavat vähän mitä sattuu, kun sitä ei valvota, voi kuvitella sitä saastutuksen määrää. Ennen pitkää ne ajetaan Intian, Pakistanin ja Bangladeshin rannoille romutettaviksi. Jopa 10 vuoden ikäisiä ylitarjonnan vuoksi. EU:n laivoja ei saa purkaa noilla rannoilla, mutta ei hätää. Ne mukavuusliputetaan ja sitten ne voi ajaa minne tykkää.

Tietysti autoilua tulisi saada vähennetyksi. Mutta meidät on amerikkalaistettu. Että autolla pitää päästä joka paikkaan. Ja kaksi autoa pitää olla taloudessa. Mopoautot, mönkkärit ym. päälle. Kaupungit ovat tukossa autoista – ja yli puolet sellaisten, jotka asuvat keskustassa tai sen tuntumassa. Työpaikkani ohi Porin Katariinankadulla, ei edes ydinkeskustassa, kulkee auto tai pari minuutissa. Jatkuvasti. Öisin vähän harvemmin. Kaavoituksella on myös osansa. Keskustoissa ei ole enää kauppoja. Ne on korvattu pelloille kaavoitetuilla automarketeilla, pitkälle keskustasta. Ja nyt meitä sitten pyritään rankaisemaan oman auton käytöstä. 

 Viime kesänä tulin ajaneeksi ekan kerran sekä bemarilla, että sähköautolla. Samalla kertaa.
Tuon pienen kauppakassin hinta on 45000 euroa. No, pian siihen saanee 6000 euron valtionbonuksen.

Maailma ei pelastu tällaisilla wanhoilla Dodgeilla, mutta eipä ole tätä korvaamaan tarvinnut
tehdä 19 vuoteen yhtäkään uutta autoa. Dodgen kanssa samanikäiset nuoret hankkivat jo kotoa muuttamista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti