“Tarvitsemme paluuta
pian 100-vuotiaan Suomen syntymisen aikaan, jolloin työn ja pääoman välillä oli
liitto. Siitä syntyi Suomen teollistuminen ja hyvinvointiyhteiskunnan kasvu.”
Näin sanaili ministeri ja yrittäjä Anne Berner joku aika sitten.
Kuin pisteenä tämän
päälle Suomen Rahapaja julkaisi sivuillaan hienon Suomen 100-vuotisjuhlarahan.
Sen kuva-aiheessa on hienosti kiteytettynä Suomen syntymisen alkuvaiheet, kun
pääoma ja työväki teki liittoaan. Punaisia teloitetaan. Rahapajan sivuilla juhlarahoja
kuvaillaan näin: ” 1917-1939 -juhlaraha
avaa hienon, Suomen itsenäisyyden tarinan saavutusten ja voitettujen vaikeuksien
kautta kertovan rahasarjan”. Rahaa ei vain koskaan julkaista. Rahapaja
perääntyi, kun somessa nousi myrsky.
Meillä on nyt Suomen
itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi. Venäjän kansankomissaarien neuvosto Lenin
johdolla antoi sen itsenäisyyden, josta juuri kukaan ei edes ollut kiinnostunut
vielä tuolloin. Nyt julkaisematta jääneen juhlarahan piti kuvata kevään 1918
tapahtumia. Siinä valkoiset voittavat vaikeuksia asein. Kuva-aihe on jäljennös
aidosta kuvasta, jossa valkoiset teloittavat Tammisaaren punaisia
vankeja, mahdollisesti itse aseeseen tarttumattomiakin, kuten useat teloitetut
olivat. Eipä tienneet nuo kiväärien piippuja viimeisen kerran katselleet miehet
melkein pääsevänsä juhlarahaan riemuitsemaan Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä.
Tämä raha, jonka kuva-aiheessa siis on teloitettavia ja yksi jo tapettu
punikki, oli olla sarjan ensimmäinen. Räväkkä alku olisi ollut, ei voi muuta
sanoa. Luu kurkkuun heti.
Jos tässä on jotain
symboliikkaa itsenäisyydelle haettu, niin mikä se oli? Mikä on se viesti mikä
tällä piti välittää? Että teloittamalla vastustajat, usein ilman
oikeudenkäyntiä, selvitään vaikeuksista? Jotain symboliikkaa on kyllä siinä,
että Juhlarahan aiheineen hyväksyi vvm:n asetuksella valtiovarainministerimme Petteri Orpo, kokoomus. Asetuksessa on kuva rahasta ja
kuvaus: "Vasemmalla on kaksi
ihmishahmoa, joista sisimmäinen osoittaa pitkällä aseella oikealle. Keskeltä
oikealle on seitsemän ihmishahmoa rivimuodostelmassa." Pitkä ase on sievistelevä
ilmaus sotilaskivääristä. Rivimuodostelma tarkoittaa punavankeja, omia
kansalaisia, isiä, veljiä, poikia, joita ruvetaan juuri ampumaan hengiltä, vaikka
ovat antautuneet ja olleet vangittuina. Oikeudenkäynnit olivat, jos sellaisia ylipäänsä
järjestettiin, erittäin ylimalkaisia ja tuomiot annettiin suunnilleen mutulla.
Asetus siis juhlakolikosta annettiin, mutta toteuttamatta jäi. Kun somemyrsky nousi, Orpo kommentoi: "Juhlaraha on mauton. Toivon, että se vedetään pois." Mutta hetkinen, hänhän itse oli allekirjoittanut asetuksen. Tästä voi päätellä vain, että joko hän ei aluksi nähnyt juhlarahassa mitään kummallista eikä sen mauttomuutta, tai sitten hän ei edes tutki niitä asetuksia, mitä allekirjoittaa. ”En kiinnittänyt riittävää huomiota asetuksen visuaaliseen suunnitelmaan, vaan luotin juhlarahalautakunnan esitykseen. Pahoittelen tapahtunutta. Tämä asetus kumotaan, ja kokonaisuus harkitaan uudelleen”, toteaa Orpo. Mitähän kolikon suunnittelija mietti, kun hän ilmoitti, että aihe oli ”tarkkaan harkittu”?
Asetus siis juhlakolikosta annettiin, mutta toteuttamatta jäi. Kun somemyrsky nousi, Orpo kommentoi: "Juhlaraha on mauton. Toivon, että se vedetään pois." Mutta hetkinen, hänhän itse oli allekirjoittanut asetuksen. Tästä voi päätellä vain, että joko hän ei aluksi nähnyt juhlarahassa mitään kummallista eikä sen mauttomuutta, tai sitten hän ei edes tutki niitä asetuksia, mitä allekirjoittaa. ”En kiinnittänyt riittävää huomiota asetuksen visuaaliseen suunnitelmaan, vaan luotin juhlarahalautakunnan esitykseen. Pahoittelen tapahtunutta. Tämä asetus kumotaan, ja kokonaisuus harkitaan uudelleen”, toteaa Orpo. Mitähän kolikon suunnittelija mietti, kun hän ilmoitti, että aihe oli ”tarkkaan harkittu”?
Anne Bernerin näkemys
itsenäisyyden ajan alusta on kyllä mielenkiintoinen. Suomessa siis käytiin heti
itsenäisyyden alkajaisiksi raaka sisällissota, johon osallistui myös Saksa
armeijaosastoineen sekä aseavustuksin. Sotimiseen lähtivät sosiaalidemokraatit
vaadittuaan turhaan työläisille parempia oloja ja torppareille helpotuksia
ehtoihinsa. Molemmat ryhmät olivat sinnitelleet kohtuuttomien vaatimusten ja olojen
kanssa pitkään. Huonot yhteiskunnalliset olot olivat yksi keskeinen syy
maailmanhistorian tapahtumien ohella, miksi työläiset nousivat kapinaan. Jos
olot olisivat olleet paremmat, ei olisi ollut mitään syytä lähteä aseelliseen
kapinaan, joka sinänsä on raju ja kohtalokas päätös. Sellainen, johon ei tehdä kevyesti noin vain, kun se tuntuu jänskältä. Siinä sodassa toimitettiin
raakuuksia puolin ja toisin ja suurimmat voitetulle osapuolelle teloituksin ja
nälkään ja sairauksiin näännyttämisineen. Eikä sitä työvoiman ja pääoman
liittoa tullut vielä sen jälkeenkään, vaan vasta talvisodan aikana tammikuussa vuonna 1940.
Sodan, jossa Suomen rajoja puolustamassa olivat myös ne punaiset.
”Juhlarahan
tunnuspuoli muistuttaa vuonna 1918 kansalaisia koetelleesta sisällissodasta,
josta Suomi selvisi”, kuvailee Rahapaja. Kuka historiatiedoton tämänkin kirjoitti?
Entä millä yhteiskunnallis-historiallisella tuntemuksella tätä kolikkoa saattaa
luonnehtia ”nostalgiseksi”? Mitä nostalgiaa on teloituksissa, tekivät niitä
sitten ketkä tahansa? Selvisikö Suomi siitä?
Juhlarahasivu, jossa
tätä nostalgista ja upeaa juhlarahaa esiteltiin ja jonka sain tätä kirjoittamaan
alkaessani auki, meni sitten kiinni. Sitä ei saanut enää uudelleen esiin.
- - -
edit: myöhemmin Rahapajan sivu avautui, mutta juhlarahaosasto oli hävinnyt tyyten. Rahan suunnittelija ilmoitti ajatelleensa, että homma olisi Petteri Orpolle "sulka hattuun". Voiko "tarkkaan harkittu" juttu mennä enää pahemmin poskelleen
- - -
edit 2: Tampereen yliopiston Suomen historian professorin Pertti Haapala epäilee, että juhlarahan mallina toiminut teloituskuva olisi lavastettu. Olen nähnyt sisällissodan teloituskuvia paljon ja jo monta vuotta sitten mietin itsekin kuvan asetelmallisuutta ja teloitettavien rauhallisuutta. Mietin kuten monet historioitsijat, että kuva olisi tehty propagandamielessä. Voi olla. Sama se, kuva-aiheen kyseenalaisuutta se ei poista.
- - -
edit: myöhemmin Rahapajan sivu avautui, mutta juhlarahaosasto oli hävinnyt tyyten. Rahan suunnittelija ilmoitti ajatelleensa, että homma olisi Petteri Orpolle "sulka hattuun". Voiko "tarkkaan harkittu" juttu mennä enää pahemmin poskelleen
- - -
edit 2: Tampereen yliopiston Suomen historian professorin Pertti Haapala epäilee, että juhlarahan mallina toiminut teloituskuva olisi lavastettu. Olen nähnyt sisällissodan teloituskuvia paljon ja jo monta vuotta sitten mietin itsekin kuvan asetelmallisuutta ja teloitettavien rauhallisuutta. Mietin kuten monet historioitsijat, että kuva olisi tehty propagandamielessä. Voi olla. Sama se, kuva-aiheen kyseenalaisuutta se ei poista.
Mutta toisaalta tulee mieleen, että herneen rööriin vetäjät tästä ovatkin varmaan lähinnä kokoomuslaiset, kepulit, perussuomalaiset ja muut kunnon porvarit, jotka eivät halua muistella sitä, että heidän edustamansa puoli silloin 99 vuotta sitten murhasi kansalaisiaan naisia ja lapsia myöten. Eihän sellaista ilkeä enää kaivella ja muistella. Mautontahan se on.
VastaaPoistaMutta ei se nyt mennyt oikein sulavasti. Toisaalta saisi työntää nuo pompöösit ja tunkkaiset juhlarahat jonnekin syvälle. Kuka niitä kaipaa ja jos, niin miksi ja mihin ihmeessä? En itse ymmärtänyt niitä lapsenakaan, vaikka muuten kaikki menikin läpi.