Teri Niitti on
kuollut. 43-vuotiaana. Hän oli se stylisti, joka yhden harkitsemattoman somepäivityksen takia
joutui puolen somemaailman sylkykupiksi. Hän nimittäin tuli paheksuneeksi tasan
vuosi sitten erästä äitiä, joka imetti vauvaansa lentokoneessa. Terin mielestä tämä
toimenpide pitäisi hoitaa sivussa, salassa, peitetysti tai muuten vain poissa
silmistä. Säädyllisesti.
Tästä on siis vuosi.
Kuten somessa on tapana, oli someraivo tsunaminomainen kaikessa hurjuudessaan
ja päällekäyvyydessään. Ei pelkästään äläkkää ja raivoa, vaan myös niitä
käsittämättömiä kuolemisen toivottamisia. Nythän siinä kävi niin. Teri Niitti
sairastui jouluna, ei nähnyt enää kotiaan ja taival päättyi sairaalassa.
Miltähän kuoleman
toivottajilta mahtaa nyt tuntua? Tietenkään kukaan ei ole kyennyt manaamaan
Niitille fataalia sairautta, mutta pelkästään tällaisen fatvan sinkauttaminen
vain siksi, että saa olla mukana lyttäämässä yhtä henkilöä, joka on
syyllistynyt varsin arkiseen typeryyteen, on melkoista. Tietenkin Teri Niitin
teko oli typerä. Hän otti kuvan imetyksestä ja jakoi sen imettäneeltä kysymättä
julkisesti Instagramissa ja Facebookissa. Kuvatahan koneessa saa, mutta jos
kuvassa on sivullisia, on korrektia kysyä lupa, jos sen aikoo julkisesti
jossain esittää.
Niinpä homma niin
sanotusti lähti lapasesta, kuten Docventuressa niin hauskasti sanotaan aina.
Tai sitten hän ei tehnyt sitä typeryyttään, vaan saadakseen oman 15
minuutin julkisuutensa ja ehkä vähän enemmänkin. Sen jälkeenhän kaikki, jotka
nettitiedotusvälineitä seurasivat, tiesivät kuka Teri Niitti on. Itsekään en
ollut kuullut koko kaverista mitään tuota ennen.
Somessa kehotettiin
Niittiä mm. ampumaan itsensä, hirttäytymään ja syömään paskaa. Tätä jatkui
puoli vuotta, kenties jopa näihin aikoihin saakka. En ihmettelisi, vaikka
jossain joku somessa riemuitsee, että oikeus tapahtui. Eikä raivo pysyttäytynyt
pelkästään Teri Niitissä, vaan hänen 80-vuotias äitinsä sai oman osansa: häntä
epäiltiin prostituoiduksi ja alkoholistiksi. Näin 100-vuotiaassa hienossa
maassamme, missä pitkä itsenäisyys, vapautemme puolesta käydyt taistelut ja
maamme hyvinvoinnin rakentaminen on jalostanut kansastamme jaloa ja yhtenäistä.
En tiennyt Teri
Niitistä oikein mitään. Vuoden takainen juttu unohtui nopeasti. Tänään jouduinkin
miettimään, mistä se nimi oli tuttu. Se tietysti johtuu siitä, etten juuri
seuraa TV-ohjelmia, joissa hän on toiminut stylistinä, enkä juuri lue
julkkisjuoruja. Ja tästä tullaan siihen, että Teri Niitti oli tekemisissä
maailman kanssa, jossa visuaalinen esteettisyys on kaiken ydin, motiivi ja
päämäärä. Tässä maailmassa, josta tiedän yhtä vähän kuin poliitikot köyhien
arjesta, tiedonvälittäjänä toimivat lähinnä Sub, MTV3, Nelonen ja muoti- sekä
sisustuslehdet. Ja tietysti iltapäivälehdet. Siinä maailmassa kaksoisstandardit
kukoistavat ja kaksinaismoraali on normi ja alan elinehto. Siinä maailmassa
pärjäävät ihmiset, jotka ovat kauniita ja jotka eivät vaivoja säästele sen tykö
tuodessaan ja haastatteluissa muistavat aina todeta, että ”sisäinen kauneus on
tärkeintä”. Mutta en siis tiedä, kokiko Niitti oikeasti imettämisen
lentokoneessa törkeänä ja vaati peittämistä huivilla vaiko hakiko hän vain
huomiota.
Se, mistä someraivo
nousi, on ilmentymä kaksinaismoraalista. Varsin monet kiusaantuvat tai
paheksuvat julkisissa tiloissa imettäviä äitejä, mutta samalla katsovat
kiinnostuneina ohi kulkevia vähäpukeisia naisia ja klikkaavat joka kerran
nettilehdestä otsikon, jossa jollain Kardashianilla tms. ”näkyy läpi” tai ”sattui
moka”. Tietysti Teri Niitti oli myös alalla, jossa malleilla pitää näkyä vähän
enemmän kuin Marttaliitto suosittelisi. Kyse on jonkinlainen madonna-ilmiö.
Äiti nähdään pyhänä olentona, joka häpäisee äitiyden korkeimman ihanteen, jos
tissi näkyy pikkuisenkin pyhässä toimituksessa, imettämisessä. Tässä on kyse
naisen esineellistämisestä. Nuori nainen vähäpukeisena edustaa narratiivia,
fantasiaa, jossa mies on vapaa, komea, uros, jolla on kaikki paritteluun
valmiit naaraat käytettävissään. Äiti edustaa myyttiä elämän synnystä, aikojen
alusta ja puhtaudesta. Rinta muuttaa merkitystään tyystin. Tavallinen äiti,
arkisen ihmiskunnan lisääntymisen välitön suorittaja, on usein yhtä
esineellistetty kuin Neitsyt Maria uskovaisten keskuudessa. Neitsyt Maria
-myytistä ilmeisesti tämä äitiyden pyhä esineellistäminen onkin lähtöisin.
Millään muulla lajilla kuin ihmisellä tällaista ei esiinny. Kuten ei
uskontojakaan. Imettämisen peittämisvaatimuksessa toimii vähän sama periaate kuin
islamin huivi- tai burkavaatimuksissa.
Ne, jotka vetivät herneen
nenäänsä ja alkoivat raivoamisensa Teri Niitille somessa, paljastivat oman
taipumuksensa esineellistämiseen. He saivat tästä imettäjästä kimmokkeen
suoltaa pidäkkeettömästi törkyään someen ja osoittamaan maailmalle oman besserwisseriytensä
ja oikeamielisyytensä. Todennäköisesti näistä suurin osa pälyilee
hämmentyneesti muualle imettävän äidin kohdatessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti