perjantai 20. tammikuuta 2017

Pääministeri kaappauskapitalismin asialla




Juha Sipilä blogissaan: "Berneriltä rohkea ja ennakkoluuloton selvitys keskusteltavaksi". No kuinkas muuten. Kyse on siis Bernerin tieuudistuksesta. Sipilä kirjoittaa, että selvitys (josta mahdollisesti tulee hallituken esitys) on "uutta poliittista kulttuuria - rohkeaa ja avointa". En tiennytkään, että rohkea ja avoin poliittinen kulttuuri tarkoittaa sitä, että valtion omaisuus tulee yhtiöittää ja sitä myöten työntää verhon taakse. Piiloon avoimuudelta. Rohkeuttakaan tuosta ei siis puutu. Rohkeutta kai lienee se, että tuodaan esityksiä ja selvityksiä, jotka joko rikkovat perustuslakia tai sitten niiden perimmäinen tavoite on yksityistää. Valtion omistusten yksityistämisestä on kyllä jo hyvästi esimerkkejä. Silti pääministerimme odottaa, että me luottavaisesti uskomme, kun hän sanoo, että tieyhtiötä ole tarkoitus yksityistää. Me lampaat ja hyväuskoiset.

Sipilän mukaan toteutuessaan hanke toisi "uusien avautuvien liiketoimintamallien avulla merkittävästi lisää euroja väyläverkon investointeihin". Ja "se avaa uusia alustatalouden mahdollisuuksia". Avautuvat liiketoimintamallit? Se tarkoittanee niitä "operaattoreita", jotka tulisivat myymään tienkäyttöoikeuksia. Samaa kai tarkoittaa hämärä ilmaus "alustatalous". Sipilän mukaan siis tieverkon investoihin tulisi lisää rahaa, kun käytetään välistävetäjiä. Miten ihmeessä? Mistä ne lisäeurot tulisivat? On selvää, ettei noiden "alustatalouden" toimijoiden palkat tulisi olemaan mitään lapiomiestasoa. Ei. Sinne tulee johtajia ja "operation coordinator" ym. henkilöitä, joiden palkkauksen maksavat, ketkäpä muutkaan kuin tienkäyttäjät, ”asiakkaat”.

Sipilän mielestä on tarve arvioida, miten liikenneverkkoa kehitetään tulevaisuutta ajatellen ja miten investoinnit rahoitetaan. Ja että korjausvelan paikkaaminen velalla ei voi olla ainoa vaihtoehto. Liikenneverkko on yhteistä infraa eikä sen tulevaisuuden pohtimiseen tarvita mitään yhtiötä. Korjausvelka on keksitty termi ja ideologinen valinta. Miten voi velan otto sitä varten olla ”ainoa vaihtoehto”? Liikenteestä kerätään jo nyt monin verroin enemmän kuin käytetään teiden kunnostamiseen. Raha riittäisi kyllä. Tahtoa vaan ei.

Sipilä kertoo, että ”uuden palvelukonseptit” on helpointa toteuttaa yhtiömuodolla. Mitä ovat ”uudet palvelukonseptit”? Kun näen tai kuulen sanan ”palvelu”, lompakkoni kevenee melkein välittömästi. Sanasta palvelu (joka aikoinaan tarkoitti, että alempi luokka teki ylempiluokkaisille palkatonta työtä)  on tullut uuskieltä, joka tarkoittaa liiketoimintaa. Haluaisin avattavan myös, miksi yhtiömuoto olisi helpompi tapa toteuttaa uudistuksia.

Sipilä: ”Nyt on aika rauhassa arvioida ja pohtia esitettyjä ideoita”. Rauhassa? Sipilä on hallituksineen tuonut uusia ideoita niin kovalla vauhdilla, ettei niiden laillisuuttakaan ole ehditty pohtia. Berner myös itse on jo aikatauluttanut selvityksensä, joka kuulosti jo esitykseltä. Päätösten tulisi tapahtua jo parissa kuukaudessa. Tätä kiirettä ei silti tarvitse ihmetellä – kuntavaalit ovat jo ovella. Sipilän ja Bernerin harmiksi liian ovella.

Sipilän kertoo, että ehdotusten tuominen pöytään ja julkiseen keskusteluun on oikea tapa viedä asioita eteenpäin. Näinhän se tietysti on. Se kuuluu demokratiaan. Olisi silti kaiken kiireenkin huomioon ottaen ollut korrektia, että Berner, jolle Sipilä antaa kiitoksen määrätietoisesta valmistelusta, olisi ollut jo sovitussa TV-keskustelussa julkisesti koko Suomen edessä. Mutta ei ollut. Eikä syytä ole kerrottu. Hän sentään päivällä kehaisi, että uudistus on peräti merkittävämpi kuin koko auton keksiminen.

Sipilän mukaan jos tai kun tulee esille asioita, joita tulee muuttaa (hän puhuu jo esityksestä), niin niitä muutetaan. Se on Sipilän mukaan uudenlaista poliittista kulttuuria. Hetkinen, miten niin uudenlaista? Onko siis tällainen asioiden käsittelytapa keksitty vasta nyt? En tiennytkään.

Sipilän mukaan Suomi oli uudistamatta liian pitkään ja nyt on rakentavan keskustelun aika. Onko hän tosissaan? Eikö muka uudistuksia ole tehty vähän väliä? Eikö kaikista niistä ole keskusteltu? Eikö keskustelu myös ole ollut rakentavaa? Vai onko kyse siitä, että epämukavista asioista keskustelu kriittisesti EI ole rakentavaa? Jos esittää kritiikkiä, on se hajottavaa. Kuuliaisen lammaslauman keskustelu on tietysti rakentavaa – silloin kun eriarvoistavien, epäoikeudenmukaisten ja harvoja hyödyttävien esitysten hyväksymisestä ”keskustellaan”. Se ei tietty ole rakentavaa keskustelua, kun käsitellään vaikkapa pääministerin sidonnaisuuksia, niiden salailua sekä päättäjän esteellisyyttä.

Yksityisyritteliäisyys on yksi yhteiskunnan tukipilareista, eikä sitä vastaan kukaan liene. Kummastelen vain pääministerimme eetosta luoda valmiita markkinoita yrityksille, jotka voivat lakisääteisesti rahastaa niin, ettei ”asiakkailla” ole mitään valinnanvapautta olla maksamatta. Tässä vapaan markkinatalouden ylin pappi papittarineen nyt ajaa agendaa, jossa valtiojohtoisen sosialismikapitalismin kautta on pyrky kaappauskapitalismiin, jossa yksityiset saavat kaapata yhteisen omaisuuden bisneksen tekoon. Tästä on kyse myös sote-ratkaisussa, jossa kunnalliset terveyskeskukset yhtiöitetään yksityisten lääkäriketjujen aikanaan saalistettaviksi.

Raamatun mukaan Jeesus sanoi, että antakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu. Sipilä on muuttanut tämän muotoon antakaa yksityiselle yhtiölle se mikä ennen kuului yhteiskunnalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti