Koneella en nyt
tarkoita KONE -yhtiötä, vaan konetta, englanniksi machine. Mutta samalla tuo sana
tarkoittaa myös sitä koneistoa, millä talousmaailma ja varsinkin länsimaailma
nykyisine globalisaatioineen toimii. Länsimaista on kadonnut runsaasti
teollisuustyöpaikkoja halvan työvoiman maihin. Näissä maissa tehdastyö on
rankasti alipalkattua ja rankkaa. Tästä kertoo dokumenttielokuva MACHINES.
Intialainen Rahul Jain,
elokuvan ohjaaja, on nuori elokuvaopiskelija, vuonna -91 syntynyt. Hänellä on lapsuudestaan
vahvat kokemukset tekstiilitehtaasta, koska hänen isoisällään oli sellainen. ”Lapsena näin isoisäni tehtaassa, kun johtajat
hakkasivat työläisiä. Jo se sai miettimään, kenen puolella olen – vihaisen pomon
vai varastelevan köyhän.” Näin Rahul Jain. Lapsuuden kokemukset isoisän tehtaasta
ovat hänelle hämäriä muistoja, mutta ne saivat hänet tekemään tämän dokumentin.
Hän ei mennyt tehtaaseen maailmanparantajan tai yhteiskuntabessewisserin
elkein, vaan tallentamaan sitä, mitä siellä tapahtuu. Hän käveli tehtaaseen
kaverinsa, meksikolaisen kuvaajaopiskelijan kanssa. Ja he vain kuvasivat ja
äänittivät sen, mitä siellä tapahtuu. He halusivat välittää kokemuksen. Muuten,
valkoisen kuvaajan kanssa Rahul ei olisi päässyt tehtaaseen sisälle. Sekin
kertoo jotain globalisaation mekanismeista. Eurooppalaiset tai jenkit eivät ole
tervetulleita nuuskimaan.
Köyhyys Intiassa ja
kolmannen maailman maissa on jotain muuta kuin meillä Suomessa. Sellaista
köyhyyttä on vaikea kuvitella. Luin vastikään eräästä romaanista kuvausta
Kalkuttan eli nykyisen Kolkatan köyhien oloista 80-luvulla. Ei hääviä. Tuskin
olot kovin paljon ole kehittyneet niistä ajoista. Intiassa monissa tehtaissa
olosuhteet ovat kuin meillä Suomessa oli joku 100 vuotta sitten, aikoina,
jolloin meilläkään ei ollut ay-liikettä, kunnollisia työolosuhteita eikä
työaikaa. Lapsetkin tekivät pitkiä työpäiviä. Voi miettiä, onko
ammattiyhdistyksistä aika sittenkään ajanut ohi.
Nykyisin meillä
halpuutetaan. Halpuutus voi tarkoittaa meillä maanviljelijöille
toimeentulo-ongelmia. Halvat tekstiilit tarkoittavat jokseenkin varmasti sitä, että
ne ovat valmistettu todellisissa hikipajoissa ja synkissä tehtaissa, joissa ei
ole työaikoja, ei terveydenhuoltoa, ei työturvallisuutta, ei lomia,
mutta palkat ovat alhaisuudessaan aivan huippua. Näistä oloista lähtee kankaita
ja vaatteita Zaralle, Benettonille, Marks & Spencerille jne. Hinta, meille halpa, näissä voi
ollakin sitten suunnilleen sama kuin työläisen monen kuukauden palkka.
Machinesin kuvaamassa
tehtaassa lian, pölyn, melun ja värilitkujen keskellä kovassa melussa työläiset
liikkuvat kuin zombiet jatkuvassa univelassa. Kukaan ei uskalla nousta vastustamaan
työoloja. Ellei joudu väkivallan kohteeksi, niin työttömäksi ainakin.
Ammattiyhdistyksen perustajia tehtaanjohtajat eivät kauaa katsele. Henki siinä helposti menee. Niinpä
ammattiyhdistyksiä ei ole.
Tehtaan johtajan
näkemys on kylmäävä. Hänestä työntekijät tulee pitää pienillä palkoilla, koska
muuten he alkaisivat vain ajatella itseään ja tuhlaisivat rahansa viinaan ja
tupakkaan. Kun palkka on pieni, ajattelevat he enemmän tehdasta ja
työtään. Työläisille ei pidä maksaa liikaa. Johtajan mukaan he eivät
perheestään välitä ja tehtaastakin vain, jos se on heidän ainoa keinonsa pysyä
hengissä.
Erittäin
poikkeuksellisesti mainostan tässä blogissa mitään elokuvaa etukäteen tai
ylipäätään mitään. Nyt on syytä. Machines on omia valintoja ja globalisaatiota
uudestaan arvioimaan paneva elokuva, mutta myös elokuvataiteellisesti komea
työ. Työpaikkani SEKK ry on järjestämässä esitystä, eikä se ole kaupallisessa
mielessä järjestetty. Finnkino ottaa esityksestä täyden vuokran.
Machines ja Hyvästi
puuvilla nähdään siis erikoisnäytöksessä Promenadissa torstaina 2.3. klo 17.30.
Sali 2. Machinesin tuottaja ja Hyvästi puuvillan ohjaaja Iikka Vehkalahti on paikalla.
Liput sinne ovat huokeat kuin intialaisen tekstiilityöläisen kustannukset
tehtailijalle, vain 6 euroa.
Ohjaaja Rahul Jain
opiskelee nykyisin elokuvaa USA:ssa. Nykyisen USA:n hallinnon aikana Rahul ei
uskalla lähteä maasta ulos. Hän ei välttämättä pääsisi enää takaisin. Muuten
hän olisi tullut Suomeen ja myös tähän Porin esitykseen. Tuottaja Iikka
Vehkalahti on paikalla. Alkukuvana muuten nähdään hänen ohjaamansa Hyvästi
puuvilla, 10 minuutin mittainen runollinen dokumentti tyhjentyneestä
puuvillatehtaasta vuodelta 1991.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti