Pappi lotraa vettä
kolme kertaa vauvan päälaelle ja lausuu: ”minä kastan sinut Isän… ja Pojan… ja
Pyhän Hengen nimeen.” Hän lausuu joko nukkuvalle tai hälinää ympärillään
pällistelevälle vauvalle myös: ”Ota ristinmerkki otsaasi ja rintaasi todistukseksi
siitä, että ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus on sinut lunastanut
ja kutsunut opetuslapsekseen.” Vanhemmat pappi panee lausumaan: ”Kiitämme sinua
lapsestamme. Anna meille vanhemmille rakkautta ja viisautta, niin että
osaisimme kasvattaa häntä tahtosi mukaan. Pidä hänestä huolta koko elämän
ajan.” Kummit ja isovanhemmat lukevat omat loitsunsa. Näin lapsen kastaminen
suunnilleen menee. Ainoa, kuka ei tiedä mitä ollaan tekemässä, on teon objekti itse.
Mikäli pelätään
kastamattoman lapsen kuolevan, eikä pappia saataisi ajoissa paikalle, joudutaan
toimittamaan hätäkaste. Kuka vain kirkon jäsen voi tehdä toimituksen. Tämä vahvistetaan
myöhemmin papin toimesta. Ilman hätäkastetta
Jumala ei kai huoli vauvaa taivaaseen, mikäli pahin tapahtuu. Samoin Jumalan
silmissä kastekaan ei ole validi ilman leipäpapin vahvistusta. Yleensä
kastetilaisuuksissa lauletaan ”Jumalan kämmenellä”, jonka sanojen mukaan kukaan
ei ole turvaton ja milloinkaan ei Hän hylkää, vaan on lastensa kanssa.
Hätäkasteesta tulee mieleen vanhempien hätä lapsensa tilasta tai sairaudesta. Miksei Jumala tätä estänyt, jos Hän ei milloinkaan ketään
hylkää. Tai no, oma poika nyt sai mennä, että kurjat luodut saisivat rötöksensä
anteeksi. Toinen hankala asia on kuolleena syntyneet. Aiemmin kirkko katsoi
nämä kastamattomina kuolleiksi, joten näitä ei saanut haudata ”siunattuun”
maahan. Kirkkoisien mielestä kai Jumala ei valistanut kasvojaan näille. Vasta
v. 1984 kirkon ohjeisiin tuli hautaaminen muiden vainajien tavoin.
Kristittyjen mukaan
ristiäisriitissä Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen ja lupaa anteeksiantonsa.
Eli jo muutaman viikon ikäiselle lapselle luvataan, että saat anteeksi. Herra
nähköön, mitä anteeksi pyydeltävää vauveli on jo ehtinyt tehdä? Taikauskon
käsikirja Raamattu sen sitten sanoo: ”Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja
äitini on minut synnissä siittänyt.” Näin. Kaikki piltit ovat siis syntyjään
syntisiä ja turmeltuneita. Kasteessa vesi symboloi syntien puhtaaksi pesemistä.
Ristinmerkin piirtäminen liittää lapsen Jeesuksen pelastavaan tekoon, kuolemaan
ja ylösnousemukseen. Ilman sitä siis Jesse ei pelastaisi lasta. Näin monet
uskovat. Uskokoon, kunhan siitä ei ole haittaa kenellekään muulle. Monet kristityt
uskovat edelleenkin, että kastamattomuus tarkoittaa kadotukseen
joutumista. Jeesushan sanoi: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.” Että
Jumala ei huoli sellaisia, joita ei ole veden kanssa lotrattu ja joille pappi
on näyttänyt ristin merkin. Kirkkomme papit levittävät tätä uskomusta ja
todistavat tätä surrealistista oppia joka ainoassa ristiäistilaisuudessa.
Kaste on eräs kirkon
seurakuntalaisille määräämistä taikauskon riiteistä. Itse kaste on ikivanha
riitti ja kristinusko on ominut sen pakanallisista kulttuureista niin kuin monet muutkin asiat. Kaste
eroaa muista kirkon järjestämistä taikamenoista siinä, että se on kaikin puolin
moraaliton. Viime viikonloppuna tulin osallistuneeksi kahteen eri taikamenoon;
ensin kirkkohäihin ja sitten toisaalla kirkossa järjestettyyn
kastetilaisuuteen. Aikuiset ihmiset saavat toki mennä alttarille antamaan
lupauksia ja lausumaan Herransa kasvojen edessä taikasanoja. Ja taluttakoon isä
tyttärensä sulhaselle, jos osapuolet tällaisen omaisuudenluovutusriitin haluavat.
Näihin minulla ei ole nokan kopauttamista, mutta kaste on eri asia. Ei niinkään se
vedellä lotraaminen eikä papin taikasanatkaan, mutta se, että lapsi osallistetaan
uskon riittiin ilman tämän omaa tahtoa.
Ja sitten juridinen
puoli; lapsi liitetään kirkon jäseneksi suit sait kätevästi. Eroamaan ei pääse
ilman vanhempien lupaa ennen 18 täyttämistä. Rippikouluun on pakko osallistua,
vaikka ei haluaisi. Samoin uskonnon opetukseen. Mikään muu yhdistys tai yhteisö
ei voi menetellä näin. Tämä on kirkon itse itselleen ottama privilegio. Puolueisiinkaan ei oteta jäseneksi ennen kuin täyttää 15 vuotta. Näissä molemmissa on kyse maailmankatsomuksellisista
asioista.
Rippikoulussa ei liene kerrottavan, että erota voi vanhempien suostumuksella. Miksi
kerrottaisiin? Tässähän on kyse tulevista kirkon rahoittajista. Kirkko pitää näistä
kynsin hampain kiinni. Jos nuori 16 täytettyään työllistyy, saa hän maksaa
pappien palkkaa tahtomattaan pari vuotta. Lapsikasteesta luopuminen
tarkoittaisi kirkon talouden romahtamista. Alle 18-vuotiaita pakkoliitettyjä on
noin 900.000 eli ei pikkuasia. Vastaansanomattoman kätevä tuloutussysteemi. On absurdia,
että vielä vuonna 2016 Suomessa yksi julkisyhteisö voi tehdä lainvoimaisen sopimuksen
osapuolen kanssa, jolla ei ole mitään edellytyksiä ymmärtää sopimuksen
sisältöä. Tällaistako moraalia kirkko noudattaa ja opettaa?
Kaste itse ei lasta
vahingoita ja tilaisuus on perheelle ja suvulle varmasti mukava sosiaalinen
tapahtuma, joka sinänsä on aivan paikallaan. Ilman taikauskon riittejä
järjestettävä nimiäisjuhlakin ajaa kyllä myös sosiaalisen ulottuvuuden siinä
missä ristiäisetkin. Mutta kirkon jäseneksi liittäminen kasteessa tulisi jättää
tyyten pois. Tässä on lainsäätäjillä tehtävä. Jos heillä on joku käsitys moraalista,
niin tämä eettisesti kestämätön käytäntö tulee kitkeä tyystin pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti