tiistai 2. toukokuuta 2017

Pori uuteen nousuun. Brändäys



Sain työsähköpostiini kutsun Poria brändäämään päiväksi, jolloin oli luonto- ja ympäristövaikuttajien vuoro. Työpaikkani toimii kulttuurin saralla, joten kutsu juuri tähän keskusteluun oli vähän hassu. Mutta mielenkiintoinen. Edellislauantaina oli kulttuurivaikuttajien vuoro, mutta itse olin poissa paikkakunnalta sattumalta ns. kuluttamassa kulttuuria. Siinä me sitten olimme, Poris-toimistolla, brändiuudistuksen tilapäisessä tukikohdassa, muutama keskusteluun kutsuttu ja jokunen kadulta tullut. Mietimme Poria, mielikuvia siitä, ympäristötekoja ja mielleyhtymiä sanasta Pori ja miten ulkopuoliset kokevat Porin. Lähes kaikki pöydän ympärillä istuneet luettelivat kaikkia niitä kivoja asioita Porista. Kaikkihan ne tietävät: Yyteri, kirvatsi, karhu. Jne.

Pori siis uudistaa brändiään. Mutta mitä se brändi tarkoittaa? Onko sillä tarkoitus kertoa jotain siitä mitä oikeasti on, vaiko vain herättää mielikuvia ilman varsinaista totuuspohjaa? Kutsusta kävi huolestuttavasti ilmi keskustelun tarkoitus; ”ei ole koskaan turhaa levittää hyvää ja saada paikalliset huomaamaan, kuinka paljon hienoja juttuja meillä täällä Porissa jo on”. Onhan meillä Porissa paljon hienoja juttuja ja paikkoja. Kauniita näkymiä ja interiöörejä. Mutta silti: mitä minulle tulee ensimmäisenä mieleen sanasta Pori? Kuten keskustelussa totesin, niin tori. Kaikessa tyhjyydessään ja rumuudessaan. Niin DDR:laista interiööriä ei maassamme liene.

                                         (alinna sama näkymä puistona)

Brändillä haetaan imagoa, joka on mielikuva, joka perustuu hatarasti todellisuuteen. Brändi tehdään. Se tehdään tekemällä ja väännetään väkisin. Kestääkö sellainen? Minusta brändin pitäisi muotoutua tekemisten ja valintojen kautta itsestään. Keskustelun aihealueena oli siis luonto ja ympäristö. Luonnon merkitys on jo ymmärretty ja luontoa on jo varsin pitkään suojeltu ympäristölainsäädännöllä. Muistan hyvin, minkälainen haiseva viemäri Kokemäen joki oli. Sitä nimitettiinkin Kokkeliksi. Mutta rakennettu ympäristö onkin sitten jotain muuta. Kaavoitus ja rakennusyhtiöt ovat pitäneet hyvin huolta siitä, että rakentamisen kerroksellisuutta on tuhottu Porissa ja muualla ja tuhotaan edelleen. Kaavoitus on hyvä väline hävittää kivijalkaliikkeet keskustasta ja keskittää asiakkaat ostoshelvetteihin. Keskusta taas täytetään asuinkerrostaloilla, mutta sellaisilla, joihin vain maksukykyisillä on asiaa. Keskustaa onkin kehitetty lähinnä hyvin toimeentulevien ehdoilla. Suomi-Areenan kaupunkikeskustelussa v. 2013 juontaja kysyi yleisöltä, onko kaupunkisuunnittelussa kuultu kuntalaisia riittävästi. Vain neljä kättä nousi ylös.

Viime vuosikymmenien kaupunkikehitys on ollut menetettyjen mahdollisuuksien historiaa. Menetettyjen bränditekijöiden historiaa. Porin kulttuuriväki tarjosi visioita ja ajatuksia Karhukortteliin eli entisen Porin oluttehtaan alueelle. Sinne olisi saanut hienon alueen, jossa olisi ollut käsityöläis-, taide- ja pienteollisuuspajoja, esiintymisareenoja, tiloja harrastaa ja tavata muita muuallakin kuin marketeissa, pieniä ravintoloita ja kahviloita ja mitä vain. Annis on nyt keskustan ainoa kulttuuriharrastustila, mutta sen tilat ovat täynnä. Annikseen piha aidattiin viime syksynä. Se ei oikein hyvin edusta ”yhdessä” -eetosta, mikä on maamme 100-juhlavuoden teema.


Nyt Karhukorttelista tulee Karjaranta II, jossa on kerrostaloja niin lähellä toisiaan, että vastapäisestä asunnosta näkee ilman kiikareita, mitä teet iltapalaksesi. Tai makuuhuoneeseen. 


Liisankadun tontit ovat tuorein esimerkki menetetystä mahdollisuudesta. Vaikkei talot niin järin arvokkaita sinänsä olleet, niin ne olisivat muodostaneet poikkeuksellisen interiöörin kaupunkikeskustasta monine käyttömahdollisuuksineen. Nyt paikalle tulee korkea kerrostalo, Elisabet, jonka yksiöidenkin hinnoilla saisi esikaupunkialueelta ison omakotitalon. Oman työpaikkani 100-vuotias kaunis puurakennus ja pihan päärynäpuut antoivat tilaa uljaan Eurooppa-korttelin betoniselle pysäköintihallille. Kaunista. Tehokasta. Urbaania.

 

Keskustelussa nousi esille myös Reposaaren konepajaranta hyvänä ympäristötekona. Sehän olikin ruma rytöläjä. Sen silloisella haltijalla ei ollut voimavaroja panna aluetta kuntoon. Paikka lanattiin ja tilalle nousi toinen toistaan kummallisemman näköisiä ja kalliita huviloita. Paikalla olleella telakalla muuten rakennettiin sotakorvausaluksia Neuvostoliitolle. Reposaaressa toimi 1800-luvulla laivaveistämö. Paikassa olisi ollut historiaa ja perinteitä. Alueelle ehdotettiinkin puuvenetelakkaa veistämöineen, korjaamoineen, näyttelyineen kaikkineen. Jos se olisi toteutunut, niin kuinka paljon Reposaaressa olisikaan kävijöitä ympäri Suomen? Nyt puoliautiota ja absurdin näköistä huvila-aluetta ei juuri kukaan käy katsomassa.

Porissa on menetetty monia bränditekijöitä talouden ahnaalle alttarille. On tehty antibrändivalintoja. Mutta mahdollisuuksia on vielä. Kannatan ajatusta siitä, että torista tehtäisiin puisto. Sinne mahtuisi siltikin torikauppaa. Varsin halvalla saataisiin nykyisen itä-saksalaisen ankeuden tilalle viihtyisä keidas. Aivan varmasti brändi juttu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti