Renessanssi tarkoittaa uudelleensyntymistä. Aikakautena se oli taide-, kulttuuri- ja aatehistoriallinen murros keskiajalta uuteen aikaan. Joku sen on näin määritellyt. Tuolloin syntyi moderni ihminen, kun uskonnon valta väistyi ja asioita ryhdyttiin tutkimaan tieteellisesti. Aikakaudella eli monia lahjakkaita ja monitaitoisia persoonia, kuten Leonardo da Vinci. Siksi yleisneroja henkilöitä sanotaan renessanssi-ihmisiksi. Renessanssi-ihmisiä meidän kaikkien tulisi olla nyt, kun työttömyys vaanii nurkan takana ja pitäisi olla heti valmis seuraavaan muutaman kuukauden työuraan.
Sivistykseni on huonolla tolalla, myös renessanssin suhteen. Siksipä kävin Kansallismuseossa asiaa paikkaamassa Renessanssi -näyttelyssä. Kannatti. Moni asia avautui.
Eipä ihme, että Jeesus pyyhki aikanaan kirjanoppineilla lattiaa. Kirja kädessä ja kaikkitietävä ilme jo taaperona. Ilme kertoo ikävää kieltään siitä, että ala-asteen opet ovat taatusti olleet näsäviisastelevan Jeesus-oppilaan kanssa helisemässä. (Francesco Francia: Neitsyt Maria, Jeesus-lapsi ja Pyhä Johannes, 1490-1500)
Jeesus teki meille selväksi, että me vielä tulemme vuohiksi ja lampaiksi erotelluiksi, vaikka lampaitahan me lähes kaikki olemme. Jeesus osoitti jo vauvana kiinnostusta lammasasioihin. Vuohea emme tässä kuvassa näe, mutta aasi on siellä enteellisesti kuvaamassa ihmiskunnan tulevaa tilaa. Ei tullut lottovoittoa. (Lorenzo Lotto; Paimenten kumarrus, 1530)
Cumpi ja Campi tappelivat. Cumpi voitti, mutta Campi maalasi aikansa hävyttömiä kuvia. Tuomarit syyttävät Susannaa aviorikoksesta. Nuori Daniel, meidän kristittyjen tulevan Messiaan, Jeesuksen suvun kantaisä, osoitti Susannan syyttömyyden ja vääriä tuomareita rangaistiin. En saanut selville, oliko mahdollisen sukupuolirikoksen toisena osapuolena tuo muumio. Jos, niin kyse olisi ollut vielä vakavammastakin rikoksesta. Onneksi Daniel puuttui asiaan ja saattoi nuo likaiset ja irstaat vanhat miehet häpeään. Mielenkiintoinen lisä tuo taustan patsas. (Antonio Campi: Susanna ja vanhimmat, 1549 – 60)
Venus on edelleenkin kiehtova nimi. Sen mukaan on nimetty eräs kukkula Venus -planeetalla. Cupido oli Venuksen poika. Amoriksikin usein mainittu. En tiedä, kumpi minua häkellyttää enemmän, Venuksen ilmiselvä kyllästyneisyys kaikkeen, vaiko Cupidon, sen rakkauden lähettilään, ilme tämän katsoessaan äitiään. Ja tämän katseen ja kasvojen viesti, josta en tahdo päästä selville, enkä usko haluavanikaan. (Moretto: Venus ja Cupido, 1548 - 50)
Kuten tiedämme, on Vapahtajamme siinnyt synnittömästi. Tässä kuvassa SE tapahtuu. Isä Jumala on siinä silmiemme edessä. Nyt tiedän, miltä Hän näyttää. Tai ainakin pari tuhatta vuotta sitten näytti. Mielenkiintoisesti Marian jalkojen välissä kiemurtelee käärme. Luulin sen symboloivan aivan jotain muuta, mutta tulin tietämään, että kyse oli synnistä, jonka Maria polkee jalkoihinsa. Ja kuten me kaikki kristityt tiedämme, on synnillä naisen pää. (Luva Mombello: Isä Jumala ja perisynnitön sikiäminen, 1560 – 80)
Rafael maalasi Siunaavan Kristuksen 22-vuotiaana. Jälki ainakin on siunatun laadukasta. Kristuksen lievästi omahyväinen ilme lienee peilistä peräisin. Hannu Palosuo, jonka töitä oli myös esillä, teki työstä päivitetyn version. Nykypäivään sopivasti siunaaja on cool ja lakoninen – ja haavoittumaton. Onneksi nykyinen pellebuumi ei ollut päällä Palosuon miettiessä lähestymiskulmaa Rafaelin työhön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti