Kirkot soittivat torstaina
kelloja Aleppon uhrien vuoksi. Aloite tuli Helsingin Kallion pappi Teemu
Laajasalolta. Sinänsä hieno ele, mutta mieleen tulee muutama kysymys.
Ensinnäkin, miksi kirkko reagoi vasta nyt? Kun Syyriassa on sodittu, tapettu ja
tuhottu raa´asti jo viisi vuotta. Kun sivistystä, ihmisyyttä ja toivoa on
raunioitettu silmittömällä tavalla. Kun sairaaloita on pommitettu jo vuosia.
Kun Aleppoa on nyt olemattoman tulitauon jälkeen pommitettu päiväkausia tauotta
ja uhreja tulee runsaasti joka päivä ja näistä puolet lapsia. Poliitikotkin
ovat olleet varsin laimeita, mutta kirkko ja piispat ovat viime aikoina huolehtineet
enemmän siitä, saako homoja vihkiä kirkossa tai näitä kirkossa siunata. Samoin
kirkolliskokous.
Kyse Syyriassa ei ole
ollut ns. normaalista konfliktista, joita on ollut maailman sivu, vaan
siviilien murhaaminen ja sivilisaation ja kulttuurihistorian tuhoaminen ovat
olleet järjestelmällistä jo vuosikausia. Siihen ovat osallistuneet myös eräät
länsimaat ja Venäjä. Siitä on syntynyt valtaisa pakolaisongelma, joka on
koskettanut Suomeakin. Heijastaako kirkko Suomessa sitä yleistä asennetta
länsimaissa, että ”onhan se kauheata, mutta minkäs me sille mahdetaan (antaa
niiden muslimien ja rättipäiden tappaa toisiaan)”?
Toinen asia on se,
että kirkko edustaa uskoa, että Jumala on kaikkivaltias ja hyvä. Olen
keskustellut viime aikoina uskovien kanssa asiasta. Heille heidän herransa rakkaus
ja armo on rajatonta. Samalla tämä on kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Olen
kysynyt, miksi heidän herransa rakkaus ei ilmene Aleppossa? Samoin ei myöskään Haitissa,
jossa vain kuusi vuotta sitten oli hirmuinen maanjäristys yli 220.000
kuolonuhreineen ja nyt hirmumyrsky, joka pirstoi sen vähän mitä maanjäristyksen
jälkeen oli saatu kuntoon. Ja nyt siellä riehuu kolera, joka tulee tappamaan
enemmän kuin myrsky. Miksi heidän herransa rakkaus on niin paikallista ja vain
eräitä koskettavaa? Miksi herra siunaa ja auttaa meitä, jotka elämme
sivistyneissä ja varsin sekularisoituneissa ja hyvin voivissa valtioissa?
Tyhjentävää vastausta tähän on turha odottaa. Ongelma sivuutetaan tyyliin, että
”Jumalan rakkaus on suurin kaikesta näkyväisestä ja näkymättömästä. Mitä se on,
siihen on mahdoton antaa tyhjentävää vastausta. Kukin voi astua kokemaan sitä
itse”. Ja Jumala on antanut meille vapaan tahdon tehdä hyvää tai pahaa. Ongelman
voi kiertää näinkin fiksusti, kuten eräs totesi: "Usko ja inhimillinen
logiikka eivät vain sovi samaan paattiin; jos ongelmaan on olemassa looginen
ratkaisu, ei tarvita uskoa, jos uskoo, ei tarvita inhimillisesti loogista
ratkaisua". Nihilismiä huipussaan.
Koska vastausta omnipotentin paradoksiin ei ole, niin minä
olen siis väärässä. Esitän vääriä kysymyksiä. Pitänee kai kysyä, mitä minä voin
tehdä Jumalalle, eikä sitä mitä Jumala voi tehdä luomalleen maailmalle.
Tiettävästi me, jotka emme ota Jeesusta vastaan, olemme kadotuksen omat. ”Kadotus”
on vesitetty muoto aiemmalle tymäkämmälle sanalle helvetti. Aleppo on nyt
maanpäällinen helvetti. Uskovien mukaan kenenkään kärsimys ei ole niin suurta
kuin heidän Kristuksensa (jonka muuten isänsä Jumala pani kärsimään). Uskokoon
ken haluaa.
Erään uutisen mukaan lapsille
ei ole tehty näin pahaa väkivaltaa toisen maailmansodan jälkeen kuin Aleppossa
nyt. Kärsivästä lapsesta on kuitenkin samantekevää, kuinka paljon eri sodissa
he joutuvat kärsimään. Sotia aloittavat ja niitä lietsovat sellaiset miehet,
jotka mielellään tulevat kuvatuiksi lasten kanssa. He panevat uskonnon,
kansallisideologian tai muiden hämärien aatteiden vuoksi sotimaan nuoria
miehiä, jotka olivat vähän aikaa sitten lapsia. USA tiettävästi vuokraa
Afrikasta entisiä lapsisotilaita sotimaan puolestaan. Sodassa ei voita kukaan
muu kuin asekauppiaat ja muut suurliikemiehet. Käytännössä kaikki maailman
sodat käydään aseilla, joita myyvät USA:n ja Venäjän hallitusten kautta
asekauppiaat. USA ja Venäjä ovat kristinuskon läpäisemiä maita ja heidän
hallitsijansa vannovat Jumalan nimeen. Muutkaan hallitukset eivät ole
viattomia. Ei edes Suomen. Suomikin on myynyt asejärjestelmiä sotaa käyviin
maihin.
Kirkkojen kellojen
soitto oli kirkon oma Je suis Aleppo. Kaukaa osoitettu solidaarisuuden osoitus,
jolla ei juuri muuta merkitystä ole kuin omantunnon pesu. Sikäli se on hyvä,
että me pienten harmien keskellä elävät saisimme muistutuksen muualla
tapahtuvista kauheuksista. Mutta silti tällaisella eleellä voisi olla jotain
merkitystä vain, jos kaikkien maiden kirkkojen kellot soisivat päivätolkulla niin
kauan, että Syyrian painajainen saataisiin loppumaan. Mutta edelleenkin jää
lukuisia kauheuksia, jotka jatkuvat. Jatkuvat loputtomiin. Eikä Jumala niihin puutu. Pelastaa vain ne, jotka Häneen ja Hänen poikansa kaikkien syntien lunastukseen uskovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti