"Rukous = luonnonlakien kumoamista vaativa
pyyntö, jota rukouksesta hyötyvä saattelee oman arvottomuutensa
tunnustuksella." (Ambrose Bierce)
"Rukous on monin tavoin kristillisen elämän
kriteeri. Rukous vaatii että me seisomme Jumalan läsnäolossa avoimin käsin,
alastomina ja haavoittuvaisina, julistaen itsellemme ja muille, että ilman
Jumalaa emme voi tehdä mitään." (Henri J.M.Nouwen)
Kuulin lapsena vitsin, jossa kirkkoon ankarassa vastatuulessa pyöräilevä
pappi rukoili Jumalaa kääntämään tuulensuunnan. Kotiin polkiessa tuuli oli
todella kääntynyt. En muista tuolloin ajatelleeni, että Jumala tuulen olisi
kääntänyt. En ajatellut niinkään, että Jumalalla oli huumorintajua. Pidin juttua
vain hauskana. En tuolloin silti kyseenalaistanut uskontoa. Se nyt vain kuului
elämään. Lienen ollut jo tuolloin käytännössä uskonnoton. Ainakin olin
hällävälisti.
Tuo papin rukous tuo mieleen rukouksiin vääjäämättä
kuuluvan paradoksin. Pyydetään Jumalaa puuttumaan asioihin, vaikka tämä
kaikkitietävänä olisi jo ilman rukoustakin tiennyt, mitä pitää korjata. Rukous
sisältää väistämättä epäluottamuslauseen Jumalaa kohtaan. Että Hän ei osaisi
tehdä asioita oikein, ei alun perinkään, koska jotain täytyy muuttaa, mutta Hän
ei tekisi muutosta ilman, että erikseen pyydetään.
Tuo Henri J. M. Nouwenin määritelmä tosin nöyrästi
ilmaisee, että ilman Jumalaa emme voisi tehdä yhtään mitään. Minä kylläkin olen
tehnyt tuota ja tätä jo vuosikymmeniä ilman Jumalaa. Lapsuusaikojen jälkeen en
ole rukoillut tavuakaan. Raamatussakin kehotetaan rukoilemaan, jos jotain
olemme vailla: ”Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä
tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon.” (Fil. 4:6) Eikö
Hän siis olekaan kaikkitietävä ja kaikkivoipa? Kaikkivoipaisuus sisältää jo
itsessään niin sakean paradoksisuman, että otan esille nyt vain yhden. Miten
Jumala voi toteuttaa kaikki toiveet samalla kertaa, mikä siis kaikkivoivalle
pitäisi olla mahdollista. Jos yksi rukoilee jotain tapahtuvaksi täten ja toinen
taas toisin ja jos kumpikin rukoilija on yhtä lailla Herralle otollinen, eikä
kumpikaan lopputulos olisi kenellekään haitallinen, niin kumman Herra valitsee,
jos kummankin toteuttaminen samaan aikaan ei luonnonlakien vuoksi kävisi
päinsä? Tosin silloin kaikkivoipaisuuskin joutuu koetukselle.
Rukoileminen on paitsi paradoksaalista, myös pöyhkeätä toimintaa.
Jalkapallon MM-kisoissa 2010 eräs englantilainen piispa rukoili maansa
menestyksen puolesta. Piispa siis rukoili näin. Ehkä muualla joku toinen
rukoili oman maansa voittoa. Kumpaa Jumala suosi? Olisiko futiksen
maailmanmestaruus kenties jollain tavalla ihmiskunnan kehitystä ja onnea niin
oleellisesti ohjaava tekijä, että Jumala korvaansa lotkauttaisi asialle? Piispa
ei rukousvastausta saanut. Englanti putosi jo varhain.
Rukoileminen on poikkeuksetta egoistista, niin myös tuon piispan toiminta.
Hän kai kuvitteli hänen rukouksensa tuovan maalleen mestaruuden.
Maailmassa on seitsemän miljardia ihmistä. Rukoilija ottaa melkoisen luvan
itselleen kuvitellessaan Jumalan kuuntelevan juuri häntä ja kenties toteuttavan
vielä tämän toiveen. Rukous, vaikka toisen parantumiseksi, on tarkoitettu itse
asiassa ensimmäiseksi rukoilijaa itseään varten. Tuli taas todistettua Jumalalle,
muille ja ennen kaikkea itselle, että minä se olen erinomainen, kun rukoilen
parasta lähimmäiselleni. Usein esirukoukset tehdään julkisesti. Monet ovat
kertoneet minullekin rukoilevansa sieluni ja kääntymiseni puolesta.
Kerran keskustellessani vuosia sitten Kotimaa24:ssä rukouksen paradoksista,
totesi eräs, että ”on tyhjennyttävä kaikista omista ajatuksista, toiveista,
fantasioista ja haluista jotta voisi täyttyä ja sitä kautta tulla olemisessaan
aidoksi, aidosti olevaksi". Minusta tässä puhutaan jo meditaatiosta.
Oikeasti omista ajatuksista ja persoonasta tyhjentyminen on käytännössä
mahdotonta, ellei sitten ole psyykkisesti pahasti sairas. Rukous on aina omien
toiveiden ja näkemysten esille tuomista sille eteeriselle uskon kohteelle.
Rukous on AINA egoistista. Muussa tapauksessa se on meditaatiota.
Kun ateistiälykkö Christopher Hitchens sairastui
syöpään, jotkut uskovat rukoilivat hänen pelastumisensa puolesta. Eräs pappi
rukoili myös, että sairaus saisi Hitchensin hänen yhteyteensä. Ja niin tapahtui,
hän nimittäin itse kirjoitti kirjeen tälle. Mutta sitten useat uskovat
toivottivat hänelle tuskallista sairastamista ja ikuista helvetin tulta. Eräs
kirjoitti, että ”Hitchensin sairastuminen on Jumalan rangaistus hänen
jumalanpilkastaan”. Voi hyvin ajatella, että tämä ja monet muut uskossaan
oikeat rukoilivat, että Jumala langettaisi onnettomuden Hitchensille. Monet
uskossaan lujat kertovatkin omahyväisesti, että ”Jumala rankaisee Häntä
pilkkaavia”. Parantumisen (ja pelastumisen) puolesta rukoilleet taas toimivat
huomaamattaan omahyväisesti ja ylemmyydentuntoisesti. He kokevat syvää
tyydytystä omasta kristillisestä hyvyydestään pyytäessään armoa ja
anteeksiantoa eksyneelle.
Kirkossa harvoin käydessäni (sukutilaisuudet)
tarkkailen muita läsnäolijoita yhteiselle rukoukselle ryhdyttäessä.
Ruumiinkielestä ja ilmeistä voi päätellä, että vaikka luovat katseensa alaspäin
ja ristivät kätensä, he eivät usko pätkääkään rukouksen ihmeelliseen voimaan.
”Rukoile kovimmin silloin kun on vaikeinta rukoilla”, kuuluu eräs uskonnollinen
slogan. Uskoa tulee ja pitää, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta. Uskovia
kalvaa alituiseen epäilys, vaikka he eivät sitä itselleen tunnustaisikaan.
Rukous onkin yksi tapa vahvistaa uskoa. Jo se, että sen kerrotaan olevan
dialogia Jumalan kanssa, indikoi sitä. Yksikään ei oikeasti silti ole kuullut
mitään henkiolennolta. Jos niin sanoo, on siinä helposti vaara joutua hoitoon.
”Dialogi” tapahtuu henkilön sisällä. Rukouksessa uskova muodostaa oman kuvansa
Jumalasta, oman narratiivinsa uskon kohteesta. Ei juuri muuta.
”Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän
sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” (Fil. 4:7)
Koska elämä on sarja sattumia, käy joskus niin, että
rukous näyttää toteutuvan. Rukoiltu asia menee parhain päin tai joku parantuu
sairaudesta. Tämä tietysti vahvistaa uskoa. Mutta kun vääjäämättä suurin osa
rukouksista jää vaille vastausta, luulisi sen vähentävän uskoa. Mutta ei. Se
johtuu siitä, että vain uskoa vahvistavat tapahtumat merkitsevät. Ihminen on
taipuvainen muistamaan hyvät asiat mieluummin kuin negatiiviset. Siksi
lapsuuden kesinäkin paistoi aina aurinko. Tuo Raamatunjae kertoo myös sen, että
rukous auttaa uskon vahvistumisessa.
Rukous on paradoksi ja siihen liittyy myös teodikean ongelma, mutta
rukoilijan oma paradoksi. Rukoilija uskoo kaikkivoipaan ja kaikkitietävään
Jumalaan, mutta pyytää silti asioita tapahtuvaksi toiveensa mukaan, vaikka
kaikki on päätetty jo aioneja sitten. Jumalahan on tiennyt ihan kaiken jo
alussa. Muutenhan Hän ei olisi kaikkitietävä. -Muuten, juutalaiset uskovat
miehet muistavat aamurukouksessaan kiittää Herraa siitä, että tämä loi hänet
mieheksi eikä naiseksi.
Edellämainittujen rukoustapojen lisäksi löytyy vielä ainakin yksi tapa ajatella rukousta. Siinä yritetään päästä mielentilaan jossa koetaan yhteyttä Jumalan kanssa ns. sanaton rukoilu.
VastaaPoista