sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Kun kulttuuria ja historiaa tuhotaan




Mikä on minulle uskonnottomalle pyhää? Sana pyhä jo on itselleni hankalasti hahmotettava, mutta jos se katsotaan sellaiseksi, minkä arvon yli ei oikein mikään voi mennä, on se sitten ihmiselämä. Ilman ihmistä ei olisi edes koko käsitettä pyhä. Olisi vain luonto, jolla ei ole minkäänlaista itseisarvoa ja joka on totaalisen tunteeton ja neutraali kaiken suhteen. Ilman kulttuurista ja historiallista tietoisuutta, joka on ihmisen ainutlaatuinen ominaisuus, ei olisi minkäänlaisia arvoja eikä merkityksiä. Eikä pyhyyttä.

Daesh tai Isis on nyt viimeaikaisissa iskuissa Euroopassa ja pitkäperjantaina Irakissa toteuttanut silmittömiä ja hirvittäviä joukkomurhia. Ihmiselämällä ei tälle ultranihilistiselle roistojengille ole mitään muuta arvoa kuin välinearvo, sen oman umpikieron ja absoluuttisen järjettömän politiikan ajamisen ja sumeiden päämäärien toteuttamisen välikappale. Samanlaisia ovat muut islamistiset muka-uskonnolliset ääriliikkeet. Boko Haram on yksi kauheimmista. Sen tekemät hirmuteot eivät paljon täällä hetkauta, se kun toimii syvällä Afrikassa.

Minulle pyhää edustavat myös ihmisen kulttuuriset aikaansaannokset, varsinkin rakennukset. Uusista nyt ei niin ole väliä, koska jossain vaiheessa rakentamisesta hävisi kaikki muut arvot paitsi taloudelliset. Aiemmin taloja ja kirkkoja rakennettaessa ymmärrettiin tehtävän jotain perustavanlaatuista ja tärkeää. Rakennuksista haluttiin tehdä paitsi tarkoitukseensa sopivia, myös kauniita. Esteettiset arvot rakentamisessa työnnettiin sittemmin syrjään tunkkaisena jäänteenä antiikista.

En tiedä, mikä on kauheinta kulttuurin tuhoamista: Isisin suorittama Palmyran ikivanhan kaupungin tuhoaminen, kuntamiljöiden ja kaupunkien vandalisointi, vanhojen rakennusten tuhoaminen ja korvaaminen betonista, teräksestä ja lasista tehdyillä kuutioilla, vanhojen rakennusten ja kirkkojen tuhopoltot vaiko sodassa tarkoituksella tehdyt kaupunkien tuhoamiset, kuten esimerkiksi toisessa maailmansodassa liittoutuneiden tekemät Saksan kaupunkien käsittämättömät pommitukset, joissa tahallisesti tapettiin valtavasti siviilejä, mutta myös tuhottiin ainiaaksi kulttuurihistoriaa. Dresden, täynnä vuosisatoja vanhoja rakennuksia ja kulttuuriaarteita, tuhottiin silmittömästi ja totaalisesti. Ja tapettiin 25.000 ihmistä. Tosin, jos Hitler olisi voittanut, olisi hän itse hävittänyt Berliinin ja Münchenin vanhat rakennukset uuden ja uljaan kansallissosialistisen arkkitehtuurin tieltä.

Joskus Suomessa kunnat saattoi erottaa toisistaan omaleimaisine rakennuksineen ja miljöineen. Nyt ne ovat kaikki samanlaisia, samasta betonista valettuja. Sama omaleimaisuuden tuhovimma jatkuu edelleen kaupungeissa, joissa ei juuri vanhaa ja eri aikojen kulttuurikerrostumia suvaita.

Ääri-islamilainen Taleban-liike tuhosi valtavat Bamiyanin parituhatta vuotta vanhat Buddha-patsaat tarkoituksella. Ne olivat kuvia, joita islamin tiukassa tulkinnassa ei suvaita - ja varsinkin väärän uskonnon kuvia.
Isis tuhosi Palmyran historiallisessa kaupungissa tuhansia vuosia vanhoja monumentteja silkkaa pahuuttaan ja näyttääkseen, kuinka kovia jannuja he ovat. Ilmeisesti he tekivät työn siksikin, kun ne olivat peräisin ajalta ennen islamia. Eihän mitään voinut olla ennen Muhammedin saamaa ilmoitusta. Isis ehti olla Palmyrassa vain muutaman kuukauden.

Pidän vanhoista kirkoista, vaikka niillä ei itselleni olekaan mitään hengellistä merkitystä. Sen sijaan henkistä merkitystä sitäkin enemmän. Ne rakennettiin aikoinaan yhteisöllisinä voimainponnistuksina. Niihin uhrattiin valtavasti resursseja suhteessa niiden käytännön käyttöarvoon. Vanhat kirkot ovat kauniita ja niissä on omanlaisensa ilmapiiri. Se on ollut tietoinen ratkaisu. Niiden täytyikin tarjota jotain aivan muuta kuin mitä maallinen arki. Muistuttaa taivaallisesta rauhasta ja tunnolliselle kirkossakävijälle luvassa olevasta palkinnosta.
Kävin Tyrvään kirkossa sen jälkeen, kun se tuhopolton jälkeen oli rakennettu uudelleen. Sen paanukatto oli uusittu talkoilla vasta vähän ennen sen onnettoman varkaan jälkiensä peittämäksi sytyttämää tulipaloa. Tyrvääläiset päättivät rakentaa sen uudelleen ja niin he tekivät. Ja se on hienoa, ajatteli asiaa miltä kannalta tahansa. Sama kirkko se ei ole, mutta jotain on tavoitettu vanhan kirkon ilmapiiristä. Pieteettiarvot ovat myös hyvä syy tehdä jotain sellaista kuin vanhan kirkon uudelleen rakentaminen.

Vanhoissa kirkoissa on automaattinen sammutusjärjestelmä. Ylivieskan kirkko paloi nopeasti kuin soihtu. Siellä oli kuivaputkisprinklerisysteemi. Se ei toimi itsestään, vaan siihen täytyy kytkeä vesi, eikä palokunta enää voinut mennä kytkemään sitä. Onneton sammutusjärjestelmäratkaisu. Ylivieskalaiset haluavat rakentaa kirkon uudelleen. Mutta eivät he samanlaista enää saa. Vanhan tyyppisen puukirkon rakentaminen hirrestä lienee nykyisin mahdotonta. Lopputuloksena olisi muutenkin vain jäljitelmä. Kirkon tornissa oli museo, jossa oli esineistöä yli 200 vuoden takaa. Yksi messukasukka oli 1600-luvulta. Menetykset ovat kaiken kaikkiaan kauheat.

Kirkkojen tuhopoltot tapahtuvat kahdesta syystä, joko katastrofaalisesta nihilistisyydestä tai mielenvikaisuudesta. Mielenvikaisuuteen lasken myös sen syrjäytyneen alkoholistin Tyrvään kirkon sytyttämisen, vaikka sytyttäjä ei mielisairas ollutkaan. Mielenhäiriö kuitenkin. Ylivieskan kirkon polttaneen teon taustalla lienee mielenhäiriö. Mutta mikäli tämä oli kenties avohoitopotilas, voi miettiä, kuka tai mikä taho viime kädessä on vastuussa tuhosta. Jos kyseessä on yhteiskunnalliset säästöt, kuten avohoidossa yleensä, olisi säästön jälki kauheata.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti