Hallituksemme on
valmistelemassa toista osaa työttömien luusereiden persiille potkimiseksi. Tämä
ns. aktiivimalli tämän vuoden alussa voimaan tullut ns. aktviivimalli on vasta
alkusoittoa. Keväällä tulee eduskuntaan hyväksytettäväksi uusi rumbaisu: jos
työtön ei hae kerran viikossa töitä, on sanktiona kahden kuukauden
työttömyyspäivärahan menetys.
Sekä yksityisten
suuryritysten johtajat, joilla on rekrytointilisät, työhöntulolisät,
töissäpysymisbonukset, bonukset muuten vain, tulosbonukset ja erobonukset, ovat
nostattaneet palkkojaan merisuolaisiksi. Kuten ovat myös valtion virastojen ja
yritysten johtajat. Posti, VR, Alko ja mitä niitä on. Näiden johtajat eivät
joudu vyötään kiristämään. Kuten eivät, muistettakoon sekin, myös ay-pomotkaan.
Mitä firmojen pomot edellä, sitä työntekijäpuolen pomot perässä. Finnairin
pääjohtajalle Pekka Vauramolle järjesteltiin vuonna 2016 lisäeläke,
vaatimattomat 130.000 euroa per vuosi. Siis LISÄeläkettä.
Nämä
lisäeläkejärjestelyt ovat tuttua kauraa myös työeläkefirmoille. Näiden
johtajien muutenkin varsin väljiin työsuhde-etuihin kuuluu
lisäeläkejärjestelyt. Nekin ovat tuommoista 100.000 euron luokkaa. Ilmarisen
tänä vuonna aloittavan uuden toimarin Jouko Pölösen lisäeläke-etu tulee olemaan
vaivattomat 100.000 – 200.000 euroa vuodessa. Tämä siis, kun on jääty palkoilta
pois vetelehtimään eli eläkkeelle. Työstä, josta kuukausikorvaus ainakin
edelliselle oli 40.000 euroa / kk. Vauramon kuukausipalkka on yli 50.000 euroa
/ kk. Bonukset päälle. Ja lisäeläke. Ilmarinen kuten muutkin työeläkeyhtiöt
ovat yksityisiä, mutta ne eivät toimi ns. vapailla markkinoilla, vaan ne saavat
rahastaa lakisääteisesti. Tyel-maksut ovat laissa määrättyjä.
Näissä lisäeläkkeissä
on kyse veronkierrosta. Ne ovat osa palkkaa, joka maksetaan siis myöhemmin
lisäeläkkeinä. Ne on myös määritelty ryhmäeläkevakuutuksiksi, joissa
verokohtelu on väljempi kuin yksilöllisissä lisäeläkkeissä.
Ryhmäeläkevakuutukset tarkoitettiin alun perin paikkaamaan pieniä eläkkeitä,
mutta mitä köyhälle edellä, sitä samaa rikkaalle. Niillä on kätevää
isorikkaankin välttää veroja.
Verorasitusta on
siirretty useita vuosia pienituloisten suuntaan. Tuloverojen osuus koko
verokertymästä on nyt VAIN noin 35 %, lähes 10 prosenttiyksikköä vähemmän kuin
vain jokunen vuosi sitten. Rikkaiden pääoman haltijoiden verotus on heidän niin
halutessaan kevyttä ja raikasta kuin kesäinen aamukaste. Esimerkiksi Koneen
pääomistajan Antti Herlinin veroprosentti tuloistaan on samaa luokkaa kuin
jonkun 1500 e/kk ansaitsevan - kiitos valtion hövelin veropolitiikan. Vuonna
2016 Herlinille maksettiin Koneen osinkoja 160.000.000 euroa. Veroprosentti oli
4,7.
Tuloverojen osuutta
kokonaiskertymästä on jatkuvasti alennettu ja verojen pääpaino on siirtynyt
palveluihin tavaroihin ja muihin, joista kerrytetään alvia ja valmisteveroja ja
ties mitä maksuja. Siis yhä enemmän pieni- ja keskituloisten suuntaan. Jos tuloerot
eivät vähään aikaan juuri kasvaneet, niin varallisuuserot alkavat olla meillä
pian samaa hyvää luokkaa kuin kapitalismin kultamaa Yhdysvalloissa. Siellä
rikkain prosentti omistaa 35% kaikesta. Suomessa rikkain viisi prosenttia
omistaa 31% (tilastokeskus 2015), ja on nousussa. 20 vuotta aiemmin se oli 25%.
Eräs uusi laskelma kertoo, että Seitsemällä rikkaimmalla on mammonaa saman
verran kuin 40 %:lla vähävaraisimmista yhteensä. Rikkaat satsaavatkin pääomaan,
eikä niinkään suurin tuloihin. Se on kannattavampaa. Ei tarvitse maksaa niin
paljon veroja. Se, mistä yksittäisuutisia silloin tällöin näkee eli rikkaimpien
rikastuminen ja köyhien köyhtyminen, on todellisuutta. Meillä on tosiasiassa
miljoona köyhää. Aika hyvin viiden ja puolen miljoonan kansasta.
Meillä lienee nyt noin
250.000 työtöntä. Näiden päälle kai lähemmäs 200.000 ns. aktivointitoimenpiteiden
kohteina, kättely- ja askartelukursseilla sekä palkatta töissä ns. kuntouttavissa
työtoiminnoissa, työelämäkokeiluissa jne. Suuri osa valtaisasta työttömyydestä johtuu
siitä, että ns. tuottamattomia teollisuustyöpaikkoja on viety halpatyömaihin,
joissa työntekijöiden palkka ja elämä on halpaa. Monet näistä työpaikkoja
muualle vieneistä on saanut investointeihinsa yritystukea eli yrityssossua.
Takaisin ei tarvitse maksaa. 60-luvulla, kun työttömiä oli vain jokunen
kymmenen tuhatta, valtio järjesti työttömille töitä. Rakennettiin teitä ja
muuta. Työttömyystöitä. Eivät ne häävejä olleet, kun määrättiin lähtemään
pitkien matkojen päähän ja parakkiin asumaan, mutta töitä kuitenkin. Silloinkin
kieltäytymisestä rangaistiin. Nyt työttömiä rangaistaan siitä, että työpaikkoja
ei vain ole.
Mutta mikä on se
sellainen työ, jossa lomia vuodessa on yhteensä yli 25 viikkoa eli puolet
vuodesta, kuuden ja puolen tonnin kuukausipalkka, jonka päälle tonnin,
puolentoista kulukorvaus ja työpaikalla ei välttämättä tarvitse olla, jos on
jotain tärkeämpääkin tekemistä ja työn jälkeiset ns. sopeutumiseläkkeet, vaikka
olisi alle viisikymppinen? Aivan oikein. Kansanedustajan homma se on. Nämä
kansanedustajat ovat niitä, jotka joko hyväksyvät tai hylkäävät köyhiä halveksuvat
hallituksen esitykset. Ja kuten on hyvin havaittu, yleensä hyväksyvät. Ja koska
köyhät eivät juuri äänestä, tulee eduskunta, siis kansamme edustajat, hyväksymään
jatkossakin köyhiä päähän potkivat lait, asetukset ja aktiivimallit. Tosin on
kansanedustajiakin alettu aktivoittamaan, kun uudet kansanedustajat saavat enää
sopeutumisrahan ja sitäkin vähän aikaa.
Kannattaako köyhää
potkaista persiille? Viimeksi tasan 100 vuotta sitten alkoi sisällissota, jossa
eräänä keskeisenä syynä oli räikeät yhteiskunnalliset epäoikeudenmukaisuudet. Köyhiä
oli potkittu persiille kauan. Nyt tasan 100 vuotta sisällissodan alkuhetkien
jälkeen työttömiä on ryhdytty ajamaan entistä ahtaammalle. Köyhiä eläkeläisiä
samoin. Pian jälleen otetaan eläkkeet ja muut ns. etuudet syyniin eli niitä leikataan.
Kuinka kauan niin voi jatkua ennen kuin tulee se flow back? Jos toukokuussa
elämme siinä todellisuudessa, että köyhiä työttömiä rangaistaan siitä, että
töitä ei ole, ja sairaita, opiskelijoita ja eläkeläisiä siitä, että valtion rahaa
täytyy säästää, jotta hyvätuloisille voidaan jakaa verohelpotuksia, valtion
yritysjohtajille jättipalkkoja ja firmoille turskeja yritystukia, voi alkaa
tapahtumaan jotain. Tietenkään ei tule sadan vuoden takaista toisintoa, mutta
jotain tulee.
Loppuun luvatta ja omalla riskillä jaan Kerberoksen neroutta 7.1. päivän SK:sta. Siinä tulee esille hallituksen eetos, jota ay-pomot eivät vastusta muuten kuin muodon vuoksi. Heillä ja heidän työllistäjillään eli jäsenistöllä on asiat hyvin. Ay-pomoilla nyt ainakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti