Terveydenhuollon pitkän linjan yksityistämissuunnitelma eli hallituksen sote-uudistus horjuu nyt, mikä on tietysti meille kaikille oikea yllätys. Pääministeri puhui sunnuntaina Kesärannan haastattelutunnillaan pehmeitä: "uudistukset viedään hallitusti maaliin" ja ”irtautumiset enemmän tai vähemmän nyt nähty", mutta valtionkassaministeri Orpo toisaalla Ylen lauantain ykkösaamussa kovia. Kokoomus tulee irtautumaan soteuudistuksesta, ellei uudistuksesta tule eduskunnassa sen mielen mukainen. Suomeksi siis yksityisiä terveysjättejä suosiva. Pääministeri taisikin kyselytunnilla vastata Orpolle. Kokoomus-sote-kapinallisia lienee kuitenkin ilmaantuvan vielä lisää, enemmän kuin lääkäri (terveysjätit) sallisi. Enemmän kuin Orpo painajaisissaan haluaisi nähdä, painajaisissa, joissa tuleva pääministeriys ei olekaan piece of cake, vaan lipuu pois kuin irti päässyt vene toisella rannalla virnuilevan Rinteen suuntaan. Enemmän kuin Sipilä sietäisi - uhkaa jäädä Suomen kuntoon paneminen eli köyhien lisäkurmuuttaminen sekä suuryhtiöitten asian ajaminen kesken ja Suomen pelastajan viitta saamatta.
Soteuudistusta lähdettiin tekemään, kuten meille kerrottiin, siksi, että terveydenhoitoon pääsisi paremmin ja nopeammin. Valinnanvapaus tuli saada myös, vaikka valinnanvapaus tosiasiassa on käytännössä sitä vain isoissa kaupungeissa, mikä taas tulisi kaikkien veronmaksajien kustannettavaksi. Jos soteuudistus nyt jälleen lässähtää, kuten siltä näyttää, lässähtää vain siksi, että lähdettiinkin tekemään poliittisia hevosmarkkinoita ja lehmänkauppoja, eikä parantamaan terveydenhuoltoa, sitä mitä luvattiin. Itse asiassa sekin olisi järjestynyt yksinkertaisesti resursoimalla jo valmiina olevaa ja aliresursointiinkin nähden kumman hyvin toimivaa järjestelmää. Terveydenhuollon pitäisi olla tarpeisiin mitoitettua yhteiskunnallista infraa, eikä ansaintalogiikkaa ja bisnestä monikansallisille lääkäriketjuille.
Eikä se aliresursointi vielä sotessakaan korjaantuisi: perustuslakivaliokunnan luonnos vuodettiin julki ja siinä todetaan, että (mahdollisten tulevien) ”maakuntien valtiolta saama sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus on riittämätön, jos sote-uudistus toteutetaan hallituksen esityksen mukaisesti.”
Toinen yksityistämishanke taas nähtävästi etenee hyvin (ellei hallitus nyt sitten uppoa sotesuohon): hallituksemme yksityistämisministeri Anne Berner ilmoitti perjantaina, että VR:n pilkkominen eli yhtiöittämishanke toteutuu suunnitellusti. Ensi vuoden alussa VR:n eri toimintoja hoitaa niitä varten perustetut yhtiöt. VR:n lisäksi kolme muuta yhtiötä. Totta kai ne ovat 100 %:sesti valtion omistuksessa. Siis aluksi. Mutta mikä on yhtiöitetty, on aina yksityistettävissä. Näin on käynyt niin monelle valtion ennen omistamalle yhtiölle tai toiminnolle. Sitten niistä on tullut pääasiassa ulkomaisten sijoittajien heittopusseja meidän suomalaisten ihmetellessä vieressä.
Ensi vuoden alussa meillä on siis VR, joka hoitaa matkustajat ja sen lisäksi yhtiö, joka vuokraa kalustoa yksityisille rataliikennöitsijöille. Näin se alkaa. VR:n yksityistäminen. Ulkomaiset firmat ovat jo kieli pitkällä odottamassa, että saavat kaapata valtion varoilla rakennetun rataverkoston omaan bisnekseensä. Kymmenen vuotta ja VR on pelkkä liikenteen valvoja - ellei sitten sekin ulkomaisessa omistuksessa. Tai sitten rataverkosto jää valtion omistamalle VR:lle, joka maksaa kunnossapitofirmalle siitä, että rataverkosto on kunnossa ulkomaisten toimijoiden tahkota voittoja itselleen ja siis pois Suomesta. Näin toimii yksityistämishallitus.
Näin hallituksemme eetos - vain yksityinen toimii tehokkaasti ja taloudellisesti - etenee suloisessa Suomessamme, jonka siniristilippu täytti justiinsa 100 vuotta. Sitä vain mietin, että kun nyt on jo runsaasti valtion toimintoja ja yrityksiä yksityistetty ja saatu virtaviivaistettua ja niissä on erittäin pätevää ainesta johtajina - vain kyllin hyvillä palkoilla saadaan hyvää johtaja-ainesta - niin miksi kummassa meillä on taloudellisesti niukat ajat?
Tätä niukkojen resurssien sanomaa esillä pitävät varsinkin hallituspuolueittemme poliitikot. Nämä, jotka ovat panneet Suomea kuntoon nyt tasan kolme vuotta edellisten porvarisvetoisten hallitusten jälkeen. Miksi meillä on samaan aikaan niukkuus, kun on varaa maksaa miljardeja yritystukia, satoja miljoonia jopa metsäjäteille, jotka maksavat samaan aikaan lihavat osingot omistajilleen, satoja miljoonia firmoille, jotka ovat ulkoistaneet työpaikkoja ja joiden pomot vetävät miljoonan tai puolitoista euroa. – Ja vielä maksaa MTV3:llekin uutistukea, vaikka sekin on ulkomaisessa omistuksessa… Ja miksi samaan aikaan on ihan pakko leikata varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta, ammattikoulutuksesta, yliopistoista jne. satoja miljoonia, ja miksi ihan pakko viedä sairailta, köyhiltä, työttömiltä ja eläkeläisiltä? Miksi pääministerimme haastattelutunnilla väittää, että valtio pitää huolen kaikista kansalaisistaan, että se on oikein perustuslaissa ja silti hänen hallituksensa on yrittänyt säätää kansalaisia eriarvoistavia lakeja, jotka perustuslakivaliokunta on hylännyt ja saanut myös sellaisia lakeja läpi? Ja jos joku nyt takuueläkkeiden korotuksista muistuttaa, niin minä muistutan hallituksen vitsikkyydestä. Taulukko tuossa alla kertoo siitä vitsikkyydestä. Se on vuodelta 2015 eikä kaikki ole toteutunut, mutta suunta, eetos ja sumutus on selvä.
Soteuudistusta lähdettiin tekemään, kuten meille kerrottiin, siksi, että terveydenhoitoon pääsisi paremmin ja nopeammin. Valinnanvapaus tuli saada myös, vaikka valinnanvapaus tosiasiassa on käytännössä sitä vain isoissa kaupungeissa, mikä taas tulisi kaikkien veronmaksajien kustannettavaksi. Jos soteuudistus nyt jälleen lässähtää, kuten siltä näyttää, lässähtää vain siksi, että lähdettiinkin tekemään poliittisia hevosmarkkinoita ja lehmänkauppoja, eikä parantamaan terveydenhuoltoa, sitä mitä luvattiin. Itse asiassa sekin olisi järjestynyt yksinkertaisesti resursoimalla jo valmiina olevaa ja aliresursointiinkin nähden kumman hyvin toimivaa järjestelmää. Terveydenhuollon pitäisi olla tarpeisiin mitoitettua yhteiskunnallista infraa, eikä ansaintalogiikkaa ja bisnestä monikansallisille lääkäriketjuille.
Eikä se aliresursointi vielä sotessakaan korjaantuisi: perustuslakivaliokunnan luonnos vuodettiin julki ja siinä todetaan, että (mahdollisten tulevien) ”maakuntien valtiolta saama sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus on riittämätön, jos sote-uudistus toteutetaan hallituksen esityksen mukaisesti.”
Toinen yksityistämishanke taas nähtävästi etenee hyvin (ellei hallitus nyt sitten uppoa sotesuohon): hallituksemme yksityistämisministeri Anne Berner ilmoitti perjantaina, että VR:n pilkkominen eli yhtiöittämishanke toteutuu suunnitellusti. Ensi vuoden alussa VR:n eri toimintoja hoitaa niitä varten perustetut yhtiöt. VR:n lisäksi kolme muuta yhtiötä. Totta kai ne ovat 100 %:sesti valtion omistuksessa. Siis aluksi. Mutta mikä on yhtiöitetty, on aina yksityistettävissä. Näin on käynyt niin monelle valtion ennen omistamalle yhtiölle tai toiminnolle. Sitten niistä on tullut pääasiassa ulkomaisten sijoittajien heittopusseja meidän suomalaisten ihmetellessä vieressä.
Ensi vuoden alussa meillä on siis VR, joka hoitaa matkustajat ja sen lisäksi yhtiö, joka vuokraa kalustoa yksityisille rataliikennöitsijöille. Näin se alkaa. VR:n yksityistäminen. Ulkomaiset firmat ovat jo kieli pitkällä odottamassa, että saavat kaapata valtion varoilla rakennetun rataverkoston omaan bisnekseensä. Kymmenen vuotta ja VR on pelkkä liikenteen valvoja - ellei sitten sekin ulkomaisessa omistuksessa. Tai sitten rataverkosto jää valtion omistamalle VR:lle, joka maksaa kunnossapitofirmalle siitä, että rataverkosto on kunnossa ulkomaisten toimijoiden tahkota voittoja itselleen ja siis pois Suomesta. Näin toimii yksityistämishallitus.
Näin hallituksemme eetos - vain yksityinen toimii tehokkaasti ja taloudellisesti - etenee suloisessa Suomessamme, jonka siniristilippu täytti justiinsa 100 vuotta. Sitä vain mietin, että kun nyt on jo runsaasti valtion toimintoja ja yrityksiä yksityistetty ja saatu virtaviivaistettua ja niissä on erittäin pätevää ainesta johtajina - vain kyllin hyvillä palkoilla saadaan hyvää johtaja-ainesta - niin miksi kummassa meillä on taloudellisesti niukat ajat?
Tätä niukkojen resurssien sanomaa esillä pitävät varsinkin hallituspuolueittemme poliitikot. Nämä, jotka ovat panneet Suomea kuntoon nyt tasan kolme vuotta edellisten porvarisvetoisten hallitusten jälkeen. Miksi meillä on samaan aikaan niukkuus, kun on varaa maksaa miljardeja yritystukia, satoja miljoonia jopa metsäjäteille, jotka maksavat samaan aikaan lihavat osingot omistajilleen, satoja miljoonia firmoille, jotka ovat ulkoistaneet työpaikkoja ja joiden pomot vetävät miljoonan tai puolitoista euroa. – Ja vielä maksaa MTV3:llekin uutistukea, vaikka sekin on ulkomaisessa omistuksessa… Ja miksi samaan aikaan on ihan pakko leikata varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta, ammattikoulutuksesta, yliopistoista jne. satoja miljoonia, ja miksi ihan pakko viedä sairailta, köyhiltä, työttömiltä ja eläkeläisiltä? Miksi pääministerimme haastattelutunnilla väittää, että valtio pitää huolen kaikista kansalaisistaan, että se on oikein perustuslaissa ja silti hänen hallituksensa on yrittänyt säätää kansalaisia eriarvoistavia lakeja, jotka perustuslakivaliokunta on hylännyt ja saanut myös sellaisia lakeja läpi? Ja jos joku nyt takuueläkkeiden korotuksista muistuttaa, niin minä muistutan hallituksen vitsikkyydestä. Taulukko tuossa alla kertoo siitä vitsikkyydestä. Se on vuodelta 2015 eikä kaikki ole toteutunut, mutta suunta, eetos ja sumutus on selvä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti