Julkinen ja yhteinen =
tunkkaista ja so last season.
Kun yksityistämisen
himo ja tarve on valtaisa, on sitä tehtävä ja toteutettava kuin puput ikään toteuttaessaan
omaa kyltymätöntä viettiään lisääntyä ja täyttää maa. Keskusta, jonka alkiolaisuus
on nykyisin lähinnä nolostuttava vitsi, onkin omassa yksityistämiseetoksessaan
Kokoomustakin kunnioitettavampi. Yliopistoja ei nykyinen hallituksemme ehtinyt
ajaa kokonaan alas, mutta jos se, hallitus, olisi saanut jatkaa vielä vuosia,
olisi ne väsytetty ennen pitkää tilaan, jossa suuryritykset olisivat ne
kaapanneet omiin tarkoituksiinsa.
Nyt odotellaan, millä
tavoin yksityiset lääkäriketjufirmat saavat Suomen terveysmarkkinat haltuunsa
soteuudistuksen myötä.
VR:n yksityistäminen
on pantu alkuun yksityistämisministeri Anne Bernerin intohimoisella julkisen
omaisuuden repimisellä kappaleiksi sen helpommin yksityistämiseksi. Hänhän sen
hyvin osaa, kun pani yhteiskunnan maksamaan uuden lastensairaalan, joka jää
hänen johtamansa säätiön haltuun ja jonka vuokratulot hän tulouttaa
johtamalleen firmalle. Bernerin mukaan ulkomaiset yritykset ovat kiinnostuneet
Suomen pienistä markkinoista, mikäli julkisesti omistettu kalusto on
vuokrattavissa. Niinpä niin. Jopa Suomen pienistä markkinoista. Mikäpä ettei,
jos ei tarvitse investoida. Senkun maksaa sopivan vuokran ja kääriä voitot –
ulkomaille. Siis tätä Suomen maaseutuväestöä ja kaikkia köyhiä puolustava
Keskusta haluaa. Yhteisillä varoilla rakennetun infran avulla käärittävien
voittojen viemistä muille maille.
VR pitäisi siis pilkkoa
neljään osaan, joista yksi alkaisi vuokrata julkista omaisuutta yksityisille
ratafirmoille. Moniaita työryhmiä (kuten aina) on asiaa pyöritellyt. Nyt on
tullut esille eräs kiusallinen seikka: kaluston jakaminen oman yhtiönsä kautta tulisi
tekemään satojen miljoonien investointitarpeen. Vetureita ja vaunuja kun
nimittäin ei riitä. Ne ovat nyt jo täydessä käytössä VR:n ihan omissa
kuljetusduuneissa. Samat veturit hinaavat matkustavaisia päivisin ja kiskovat kiskoilla
öisin ja vähän muulloinkin tukkeja sun muuta.
Suomen ratajärjestelmä
on jo nyt kansainvälisestikin vertailtuna varsin tehokas ja toimiva, vaikka
talvi tuottaakin hankaluuksia tuolloin tällöin, mutta yleensä vain talvisin.
Mutta yksityinenhän on tehokasta. Yksityisen firman VR:ltä vuokraama veturi
olisi sekin niin dynaamisen tehokas, ettei se edes jäätyisi.
Mutta joo. Mitä
dynaamisuutta siinä on, että on neljä eri yritystä, jotka tietty toimisivat kukin
omilla tulostavoitteillaan? Miten se olisi mahdollista, kun rautatietoiminta on
kaikilta osa-alueiltaan jokseenkin kiinteästi toisiinsa liittyvää? Yrityksethän
tietysti myös pitäisivät tiukasti huolta omista salaisuuksistaan, kun yrityssalaisuus
sekin on laissa määrätty. VR Kalustoyhtiö Oy ei saisi kertoa liikenne Oy VR:lle,
mitä ja kuinka paljon ja millä hinnalla se vuokraa kiinalaisille tai
jamaikalaisille vetureita. Tai että missä ne ovat, kun VR itse tarvitsisi niitä
hoitaakseen matkustajat Kuopioon. ”Onko Kuopijoon mänijöitä, juna lähtee,
kunhan Meksikon Pikajuna Oy palauttaa kaluston.”
VR:n monopolin purkaminen
eli vähittäin tapahtuva yksityistäminen on lähtöisin kuulemma EU:n
direktiivistä. Että on ihan pakko kilpailuttaa raideliikenne. Voi miettiä jo
sitä, miksi nettomaksaja Suomi noudattaa joka ikistä direktiiviä, jotka tulevat
maan olosuhteita ja rakenteita tuntemattomista kabineteista satojen kilometrien
päässä Suomen rajoista? Itse asiassa direktiivitkin ovat vähän sitä ja tätä,
että voi hyvin myös jättää tekemätä. Ylen uutisten mukaan (elokuu 2017) tästä
"markkinoiden avaamiseen" velvoittavasta asetuksesta löytyy kohta,
jota voi tulkita miten haluaa. Ja miksei tulkittaisi siten kuin se järkevää
olisi?
Ja tässä se:
”Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa
lainsäädännössä, toimivaltainen viranomainen voi päättää tehdä ilman
tarjouskilpailua julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia rautateiden
julkisista henkilöliikennepalveluista:
a) jos se katsoo, että sopimuksen teko ilman tarjouskilpailua on
perusteltua ottaen huomioon asianomaisten markkinoiden ja verkon asiaankuuluvat
rakenteelliset ja maantieteelliset ominaispiirteet ja erityisesti koko kysynnän
ominaispiirteet, verkon monitahoisuus, tekninen ja maantieteellinen
eristyneisyys sekä sopimuksen kattamat palvelut; ja
b) jos tällainen sopimus parantaisi palvelujen laatua tai
kustannustehokkuutta taikka molempia aikaisempaan sopimukseen verrattuna".
(Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 2016/2338:n neljäs artikla).
Mutta berner-sipiläisittäin
direktiivejä tulkitaan tietysti niin, että saadaan tunkkainen julkinen
dynaamistettua yksityisille. Koska liiketoiminta on autuaaksi tekevää ja
Raamatussakin kehotetaan ahkeroimaan ja jopa annetaan lupa vaurastua: Saarn
5:19-20 ”Sekin on Jumalan lahja, jos
Jumala kenelle ihmiselle antaa rikkautta ja tavaraa ja sallii hänen syödä siitä
ja saada osansa ja iloita vaivannäkönsä ohessa.”
Yksityinen on
todellakin dynaamista. Se on sitä lähinnä itselleen, ei välttämättä
asiakkaille. Kun yksityinen saa ennen yhteistä omaisuutta haltuunsa, se ei jätä
tilaisuutta käyttämättä, vaan alkaa tehdä sitä mitä firman tuleekin: rahaa ja
voittoja omistajilleen. Tämän ei pitäisi olla ylläri kenellekään.
Valtion yhtiö Fortum
möi sähkönjakeluverkon yksityiselle Carunalle, josta n. 80 % on ulkomaisessa
omistuksessa. Suomeen maksetut yhteisöverot sen mukaiset eli suomalaisilta
suoraa tulonsiirtoa ulkomaille. Seuraukset nähdään: Caruna nostaa siirtohinnoitteluaan
vähän väliä, jopa niin, että sitä on pitänyt hillitä. Nyt seuraavaksi piuhojen
maahan kätkemisen varjolla. Niitä johtoja ei olisi pakko kaivaa maahan, vaan
vain varmistaa myrskytuhojen minimoiminen kulloisinkin keinoin. Digitan, joka
nyt taas omistajaa maasta toiseen, yksityistäminenhän on tuonut pelkkiä
lisämenoja valtiolle. Ja niitä esimerkkejähän riittää. Mutta dynaamisesta
virtaviivaistamisestahan tässä vain on kyse. Aamen plottis.
Venäjällä muuten ei
virkamiehet ja poliitikot saa olla mukana valtion kanssa tekemisissä olevissa
firmoissa, siis virallisesti. Naurismaan aidanseipäätkin sen tietää, että
todellisuudessa kaikki korkeat virkamiehet ja poliitikot ovat läpikorruptoituneina
kahmimassa yhteisiä varoja hoteisiinsa. Mutta Suomessa nähtävästi poliitikot
saavat ihan virallisesti toimia firmoissa, jotka laskuttavat yhteiskuntaa ja tekevät
tehokasta verosuunnittelua. Meillä Suomessa korruptio ei ole korruptiota. Se on
vain maan tapa.
Alla olevassa kuvassa bloginpitäjä (puhtaimmissa
haalareissa) vuonna 1983 topparoikassa toikkaroidessaan. Kuvassa on myös yksi
ratakunnostustöissä pitkään ollut, joka näki ja koki, mitä vuonna 1995 toteutetun VR:n
yhtiöittämisen yhteydessä tehty radanpidon liikennöinnistä erottaminen toi.
Kuulemma kitkaa, hankaluuksia ja työehtojen heikennyksiä ja töiden vähentymisiä.
Tuli kilpailutuksia, joissa VR:n oma kunnossapito hävisi. Työn laatukin taisi
hävitä.
Asia on hienosti kiteytetty heti ensimmäisessä lauseessa. Piti sitä oikein jäädä makustelemaan. t.Raili
VastaaPoista