Mikä kerran on noussut
pystyyn, se kaatuu. Kuka itsensä pystyttää, se kaadetaan. Kuka itsensä ylentää,
se alennetaan, kuuluu wanha Raamatun totuus. Patsaat ovat pystytetty
kaadettaviksi. Vähän kaikki despootit ja aatepäsmärit ovat pystyttäneet tai
näille on pystytetty typerästi viittoilevia tai pönöttäviä näköispatsaita ja
vähän kaikki ovat aikanaan raastettu alas tai tullaan alas raastamaan.
Valtaapitävien patsaat, jotka ilmentävät poikkeuksetta vain ja ainoastaan sitä näiden
valta-asemaa ilman, että kansalle patsastelijan vallasta juuri koituisi hyvää,
joutavatkin kaatua. Usein ellei aina ne kaatuvatkin niin, että tämän
korvaamattoman valtiaan jotain aikaansaannosta tai uljasta tulevaisuutta
osoittava käsi sojottaa pian maata kohti.
Mielenkiintoista on
vain se, ehditäänkö nykyiselle valtiaalle pystyttää kymmenmetristä patsasta.
Jos ehditään, veikkaan malliksi tätä ikonista kuvaa, jossa Kim pullapoika-unin
väitetään kiivenneen Pohjois-Korean korkeimmalle vuorelle omin jaloin.
Urheilijapatsaat ovat
luku sinänsä. Niitä ei juuri kaadella, mutta niiden hämmentävyys on omaa
luokkaansa. Nekin ilmentävät ideologiaa. Ja oli se näkyvissä tai ei, niin
kansallismielistä ideologiaa. Eetosta, jossa terve kansa nojaa terveisiin
urheilijoihin ja treenattuihin vartaloihin ja kaikinpuoliseen nuhteettomuuteen.
Ne sisältävät piiloviestin puhdaspiirteisestä kansallisesta moraalista. Ja
samalla ne ovat absurdeja paradokseja. Sopii ihmetellä, miksi ne – siis
miesurheilijat – juoksevat, heittävät keihästä ja nyrkkeilevät kellit paljaana
heiluen? Tuskin Paavo Nurmi koskaan julkisesti ainakaan nakuna juoksi. Nyt juoksee. Mykkänä, paikoillaan, vuoden ajasta ja vuosikymmenestä toiseen Helsingin kisahallin nurkilla.
Miksei muuten sotasankareista koskaan ole alastonpatsaita? Olisihan se uljas ja naturalistisuutta uhkuva näky, kun Marski ratsastaisi Käthy -hevosellaan alasti. Voisi kuvitella vain aamukasteisen raikkaan niityn siihen interiööriksi nykyisen pakokaasun katkuisen ruuhkaliikenteen ja Nykytaiteen museon sijaan.
Tuolla moraalista
suoraselkäisyyttä ja kunnollisuutta puhkuvalla aloitteellaan he ilmeisesti yrittivät
peittää sitä ilmeistä asiaa, että ne patsaan pakarat ja vähän muutkin
kummittelivat alati heidän mielissään. Ja unissaan.
Hannes Haapasalon
veistämät nyrkkeilijät Helsingin Siltasaaressa lähellä Graniittilinnaa ovat päättäneet nyrkkeillä
rehdisti kaikkensa paljastaen. Potkynyrkkeily ei luonnollisesti kuulu näiden
rehtien työläisnuorukaisten lajivalikoimaan.
Sitäkin voi ihmetellä,
miksi sepät takovat rautaa kelteisillään, kuten nämä kolme seppää keskellä
Helsinkiä. Tietysti ahjon äärellä on kuumaa, mutta myös kipinätkin sinkoilevat
kun kuumaa rautaa taotaan. Näitä ei ole paheksuttu, mutta Tom of Finlandin
huomattavasti puetumpia ja huomattavasti kuuluisampia piirroshahmoja kyllä. Eihän näissä nyrkkeilijänuorukaisissa ja uljaissa sepissä ole minkäänlaista viittaustakaan mihinkään sopimattomaan toisin kuin Tom of Finlandin säädyttömissä töissä.
Mutta valtaapitävien
patsaat kaadetaan. Silti jossakin aina pystytetään uusia patsaita. Kaadetut
patsaat eivät koskaan pelota uusia valtioata. Kaikki itsevaltiaat ovat aina
entisiä parempia, mahtavia ja omnipotentimpia. Aivan kuin meillä uudet
pääministerit. Nyt yllättäen pystytettiin uusi ja uljas patsas henkilölle,
jonka perustamiin oppeihin tukeutuen maataan johtaneitten patsaita on kaadettu
nokilleen. Marxin Kalle sai uuden uutukaisen peräti viisimetrisen näköispatsaan
- Saksaan. Tosin Marxin jalustalle ovat nostaneet aina hänen seuraajansa. Itse
hän ei tainnut patsaista kummemmin piitata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti