Tasan kaksi vuotta
sitten pistin tuon kuvan tänne. Silloin oli jo varsin selvää, että Sipilä
kaikki kokeneet kandidaatit sivuuttaen nimitti tuoreen kansanedustajan, Anne
Bernerin, yksityistämisministeriksi. Hän oli hyvin näyttänyt kykynsä, vaikka esim.
uuden lastensairaalan yksityistämisessä niin, että se näytti hienolta kansalaistoiminnalta.
Kun valtio ei suoraan rahoittanut lastensairaalaa, se rahoittaakin sen epäsuorasti
Anne Bernerin johtaman säätiön kautta, jonka säätiön osoite on sama kuin
Bernerin firman, Vallila Interiorin.
Jo heti alusta lähtien
Anne Berner visiona oli saada tieverkon ja rautatieliikenteen yksityistettyä.
2017 hän sitten esittelikin uuden liikennemallin. "Liikenne tulee
mullistumaan täysin tulevina vuosina. Muutos on suurempi kuin auton keksiminen."
Hän asetti itsensä näin monimutkaisten teknisten innovaatioiden kehittelijöiden
yläpuolelle. Vaatimattomuushan ei kaunista, kuten tunnettua.
Autoverotusta hän
halusi, ja osittain siinä onnistuikin, muuttaa niin, että uuden auton ostaja
pääsee vähemmällä verotuksella. "Vähäpäästöisille" autoille piti
myöntää hankintatukea. Sähköauton ostajille saatiinkin sitten 2000 euron bonus.
Jokin aika sitten hänen työryhmänsä esitti peräti 6000 euron bonusta. Kuten
tiedettyä, uuden "vähäpäästöisen" auton tai sähköauton uutena
hankkivat vain ne, keillä siihen on varaa. Ne, jotka saavat tyytyä runsaasti
metrejä takana oleviin autoihin, eivät tietty mitään bonuksia ja muita
palkitsemisia saa. Sen sijaan heiltä on viety tämän hallituksen aikana se minkä
hyvätuloiset ovat entisenkin päälle saaneet. Tuloverojen alennukset (jotka siis
vaikuttavat hyvätuloisilla eniten) maksatetaan leikkauksilla, jotka ne
kohdistuvat köyhiin.
Vähäpäästöisyys on sekin mielikuva, kuten hallituksemme esitykset kauttaaltaan ovat.. Uusien autojen valmistaminen vie runsaasti energiaa ja
raaka-aineita. Autotehdas toisensa jälkeen on jäänyt kiinni päästöhuijauksista
ja kaiken päälle nyt on tullut ilmi, että autojen kulutusarvot ovat pelkkää sci-fiä.
Todelliset kulutuslukemat ovat peräti 30 - 40% korkeammat tehtaiden
ilmoituksista. Siinä sitä vähäpäästöisyyttä. Sähköautojen ekologisuus on sekin
vähän siinä ja siinä. Niiden litiumioniakkujen valmistus
on runsaasti energiaa vievää ja hiilidioksidipäästöt, joita niiden valmistus
tuottaa, ovat valtaisat. Ensin malmit louhitaan, ne jatkojalostetaan ja sitten valmistetaan
akut – hiilivoimalla tuotetulla energialla. Sitten vielä niiden akkujen loppukäsittely
kaikkine hankaline myrkkyineen. Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta
syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen
hiilidioksidipäästöjä. Sähköauton vähäpäästöisyys on sekin siis lähinnä mielikuva.
Onhan ne kivoja. Kokeilin itsekin viime kesänä sellaista ja kyllähän kyyti
kivaa oli. Kiva hintakin niillä on. Ja niinpä rikkaat ja muut hyväosaiset ostavat
niillä ilmastonmuutosomatuntoa ja nostavat omaa imagoaan.
No, se liikennemalli,
jossa tieverkko piti siirtää uuteen liikenneverkkoyhtiöön, kaatui huonosti
valmisteltuna ja ilmiselvänä valtion omaisuuden yksityisille luovuttamisena
(jota tosin ei ääneen sanottu). Ja eikös sitten tullut uudet katastrofit. Liikennepalvelu
laki eli ”uudistus” ja taksitoiminnan vapauttaminen, joka on tuottanut
valtaisat sotkut joka puolella ja vanhusten sekä vammaisten suoranaisia
heitteillejättöjä. Ammattitaidottomia suhareita on päässyt taksien rattiin. Jopa
sellaisia pääkaupungissa, jotka eivät tiedä mikä on Mäntyniemi. Ja joka uudistus aiheutti Trafin
massiivisen ajokorttitietosekoilun. Trafin pääjohtaja erosi. Anne Berner menee
ja hymyilee ja toteaa, etteivät muut osaa tehtäviään ja odottaa pasuunoiden
toitottavan kunniaa hänelle. Jossain muussa valtiossa ministeri olisi saanut
kenkää heti.
Anne Berner on
todennäköisesti saanut lyhyellä ministerin urallaan eniten sotkuja aikaan. Näin
yleensä käy kautta linjan, kun jonkun viran tai aseman saanut haluaa oman
peukalon merkkinsä ja tekee uudistuksia vain uudistuksen ja sen tekijän nimen
vuoksi. Talonrakentajan wanha ohje kuuluu, ettei pidä korjata sitä mikä ei
korjausta kaipaa.
Kummallekin, Annelle
ja Sipilän Juhalle, valtio näyttäytyy jämähtäneenä ja tunkkaisena taseita hautovana
jäänteenä sosialismista. Pääministeri ym. ministerit sanovat suoraan, että
meillä on luokka, joka työkseen kuppaa valtiota. Eli köyhät ja työttömät. Mutta
se valtion kuppaaminen on pientä verrattuna siihen, kuinka pääministeri itse
aikoinaan kuppasi valtiota teknologiayhtiöjärjestelyissä ja kuinka hän
pääministerinä ja apulaisensa Berner ja viimeksi Lintilä ovat pyrkineet ja
onnistuneetkin saamaan kaverinsa valtiota kuppaamaan. Sitä varten perustettiin
oikein valtion kehitysfirmakin, Vake,
jota johtaa pääministeri itse. Tosin siitäkin tuli vain yksi epäonnistuminen
muiden lisäksi. Ja kuinka Anne Berner säätiöineen kuppaa valtiolta ja
HUS:lta kokonaisen valtavan lastensairaalan. ”Normienpurkutalkoot” eivät
ulottuneet koskaan köyhien ihmisten kohteluun, vaan lähinnä yksityisten
yrittäjien ja valtion kuppaajien toiminnan helpottamiseen. Yksi normi, yritystuet,
jäi voimaan mahdottomana purkaa, kuten tunnettua. Edelleen omistava luokka saa
nauttia runsaista osingoista hyvin kannattavista suuryrityksistä, jotka saavat
vuodessa satoja miljoonia yrityssossuna. Järkähtämätön normi, yritystuet, onkin
valtaisasti suurempi sossu kuin köyhien sossu. Koulutuksesta kyllä saatiin normit riisuttua. Ja leikattua sadat miljoonat. Sitä on vaikea käsittää, kuten TET-ministerikin totesi asiasta kysyttäessä.
Mutta onneksi katastrofiministeri ja kuppaajahallitus eivät onnistuneet tuhoamaan koko maata. Sen aika käy vähiin ja sen yksityistämisministerit Anne sekä Juha pääsevät mielipuuhaansa, pääomiensa laskemiseen ja veronkiertoon. No, kolme kuukautta on aikaa vielä iltalypsyyn.
Mutta onneksi katastrofiministeri ja kuppaajahallitus eivät onnistuneet tuhoamaan koko maata. Sen aika käy vähiin ja sen yksityistämisministerit Anne sekä Juha pääsevät mielipuuhaansa, pääomiensa laskemiseen ja veronkiertoon. No, kolme kuukautta on aikaa vielä iltalypsyyn.
---
Lisäys 20.1. Hallituksemme viisas talousministeri Petteri Orpo jakoi ilmaisen neuvon Kauppalehden haastattelussa: ”Kun säästäen kerryttää varallisuuttaan, niin silloin sitä on vanhuuden turvaksi ilman, että siinä on joku sosiaalidemokraatti valvomassa.” Hienoa. Näin me kaikki teemme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti