Taiteilija Jani Leinosen teos ”McJesus” vedätytti hernettä sieraimiin ja aiheutti mielenpahoittamista Israelissa. Työ oli esillä yhtenä työnä Sacred Goods -näyttelyssä, joka avattiin jo elokuussa. Työssä on riutunut Ronald McDonald klovnihahmo ristillä riippumassa. Vaikka se olikin esillä jo kuukausia, on kunnon Israelin kansalaiset vasta nyt heränneet siihen, että nyt siellä rienataan ja häpäistään Pyhää! Viime perjantain vastaisena yönä museoon heitettiin polttopullo oikein. Tarkoitus lienee ollut julkean veistoksen hävittäminen Pyhällä Tulella.
Haaretz -lehti kertoi
Israelin kulttuuriministerin vaatineen torstaina Leinosen teoksen poistamista
näyttelystä. ”Taiteellisen protestoinnin nimissä tehty uskontojen symbolien ja
uskovaisten ihmisten halveksunta on laitonta, eikä sitä voida sallia valtion
varoin tuetussa kulttuurilaitoksessa.” Israelissa, joka on ainakin
hallinnoltaan varsin sekulaari maa noin muuten, on siis jumalanpilkka
kiellettyä. Myös Haifan katolisen kirkon johtaja antoi kirouksensa näyttelylle
kristinuskon pyhimmän symbolin loukkauksena. ”Mikä on sopivaa Euroopassa, ei ole sopivaa meillä", hän
julmisteli.
Tottahan tuo hirvittää. USA on Israelin tärkein tuki ja turva säilyäkseen
edes olemassa ja Mäccäri USA:n yksi sen imperialismin ykköstykeistä ja
suurimmista firmoista, joten ei parane loukata. Tai sitten israelilaisia
ketuttaa tuon ristin esille nosto taas - hehän ne olivat niitä, jotka
yllyttivät aikoinaan Jessen ristille ripustamista ja sekin voi harmillisesti
muistuttaa jenkkejä, kunnon kristittyjä, siitä mitä aikoinaan tapahtui... (tämä
oli omaa subjektiivista teoretisointia)
Harro Koskisen vuonna 1969 tekemä Sikamessias
aiheutti mielenpahoittamista Kouvolassa Suomi 100 -näyttelyssä pari vuotta
sitten. Jokunen uskonloukkaantunut vaati sen poistamista kristinuskon
vastaisena. Adressissa luki: ”Me
allekirjoittaneet kouvolalaiset osoitamme syvän surumme seuraavasta syystä:
Taidemuseo Poikilon Suomi 100 näyttelyssä on esillä Sikamessias-teos, joka
pilkkaa törkeästi vapahtajaamme Jeesusta Kristusta ja hänen ristinkuolemaansa
koko maailman syntien sovittamiseksi. Pyydämme, että “taideteos” poistetaan
välittömästi häpäisemästä Suomi100-vuotta näyttelyä”.
Historia toistuu. Samat asiat hyppäävät yhä uudelleen silmille. Jani
Leinonen kierrätti Harro Koskisen ideaa ristiinnaulitun muunnelmasta. Ja niin eräs
maallikkosaarnaaja teki v. 1974 rikosilmoituksen sikamessiaasta. Koskiselle
sitten rätkäytettiin sakot jumalanpilkasta. Se olikin viimeinen “jumalanpilkka”
-nimikkeellä annettu tuomio. Hannu Salama sai vuonna 1966 kolmen kuukauden ehdollisen
ja sakot jumalanpilkasta Juhannustanssi
-kirjan sisältämästä ”jumalanpilkasta”. Vielä piti korvata kirjalla saatua ”taloudellista
hyötyä” valtiolle. Kekkonen armahti v. 1968, mutta vasta kirjallisten piirien
tätä esitettyä. Näiden jälkeen jumalanpilkasta ei ketään Suomessa ole suoraan tuomittu.
Taiteilija Merja Aletta Ranttila sai
uskovien vihan päälleen v. 1993 hänen ”Herra
armahda meitä” -teossarjasta. Teossarjassa kritisoitiin lestadiolaisuutta.
Haaparannan tuolloinen kirkkoherra johti kampanjaa Ranttilaa vastaan. Taiteilija
sai uskovien myrkyllisen vihan päälleen, mutta uskonrauhaa ei lain mukaan
rikottu.
Jumalanpilkkalaki on edelleen voimassa, mikä on kyllä vuonna 2019 perin
outoa. Sen nimi nyt vain on muutettu eufemistisesti laiksi ”uskonrauhan
rikkomisesta”. Jussi Halla-aho sai
tästä sakkotuomion jokunen vuosi sitten, vaikka hänkään ei ilmeisesti suoraan pilkannut
islamia tai Allahia, vaan havainnollisti eräiden tahojen kaksinaismoraalia.
Sananvapaus ei Suomessakaan paina mitään, kun
uskonrauhan rikkomispykälä puhuu. Sananvapaus ei kyllä olekaan vapaus puhua
mitä sylki tai viha suuhun tuo, vaan siinäkin täytyy pysyä lain rajoissa. Mutta
jumalanpilkka on irrationaali käsite, jonka ei pitäisi olla rationaalissa
lainsäädännössä. Paradoksaalisesti jumalanpilkka ja sitä sanktioiva laki kyllä
todistaa jumalan olemassa olemattomuudesta. Miksi ihmisten tätä pitäisi
puolustaa? Eikö tämä itse kykene? Ja mistä ihmiset tietävät, onko oikein tästä
toinen tuomita? Nimittäin nakkaako se oletettu Jumala vähääkään koko asiasta?
Voisi luulla, että ihmisten puheet olisivat oletetun jumalan korvassa kärpäsen
surinaa. Mitään tietoa ei jumalasta eikä jumalista ole, joten kyseessä onkin
silkka vallan ja dogmien puolustus. Uskonnot ovat nimittäin keksitty keskitetyn
vallan, pelottelun, uhkailun ja kontrollin välineiksi.
Paradoksaalisesti Jani Leinonen itse haluaa tuon McJesus -teoksensa
näyttelystä poistettavaksi ja pyysikin näyttelyn kuraattorilta sitä jo
syyskuussa 2018. Se on nimittäin siellä esillä ilman hänen lupaansa. Hän
boikotoi Israelia sen vuosikymmeniä jatkuneen palestiinalaisten ihmisoikeuksien
loukkaamisen vuoksi. Itse näyttely lienee olevan eräs sellainen toimi, jolla
Israelin hallitus yrittää siirtää huomiota Palestiinan miehityksestä ja
palestiinalaisten sortamisesta tarjoamalla näkyville Israelin taidetta ja kulttuuritapahtumia.
Leinonen ei halua mukana valkopesemässä Israelin brutaaleja toimia. Eikä hän
siis näin ollen ole millään tavalla itse osallinen "uskonrauhan
häiritsemiseen", mikäli teos sellaiseksi määriteltäisiin.
Harro Koskinen tuumi parin vuoden takaisesta Kouvolan tapauksesta, että on
mielenkiintoista, että eletään taas tällaista aikaa. Niin, taas. Ilmeisesti
näinä kansallismielisyyden ja sukupuolisensitiivisyyden aikoina moralismi, uskonnollinen
paatos ja tekopyhyys nostaa jälleen päätään. Itse teos, Sikamessias, kuuluu
laajempaan sarjaan, joka kritisoi lähinnä porvarillista itsetyytyväisyyttä.
Kouvolan Sanomissa käytiin kyllä kovaa vääntöä jumalanpilkasta. Ja onhan se
varma, että sika-Allah -korttikin lyötiin pöytään, kuinkas muuten. Jumalanpilkka
on ikuisuusaihe. Aivan varmaan, jos on taivas olemassa ja sinne meistä suuri
osa päätyy, käydään sielläkin väittelyjä siitä mikä on jumalanpilkka ja mikä
ei, ihan ikuisuuksiin asti.
Jumalanpilkkaa? Ortodoksipapit ripsivät vettä Venäjän aseille ja tässä oikein julmetulle jumalan pyssylle.
Tekopyhyyttä esiintyy varmaan eniten katolisilla. Kun nämä, jotka käyttävät hyväkseen pikkupoikia, tuomitsevat samalla homoja, edustavat jumalan luomia, niin totisesti jumala on ansainnut kaiken pilkan, minkä ihminen vain suinkin kykenee keksimään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti