maanantai 14. tammikuuta 2019

Ristiinnaulittu taiteilija




Taiteilija Jani Leinosen teos ”McJesus” vedätytti hernettä sieraimiin ja aiheutti mielenpahoittamista Israelissa. Työ oli esillä yhtenä työnä Sacred Goods -näyttelyssä, joka avattiin jo elokuussa. Työssä on riutunut Ronald McDonald klovnihahmo ristillä riippumassa. Vaikka se olikin esillä jo kuukausia, on kunnon Israelin kansalaiset vasta nyt heränneet siihen, että nyt siellä rienataan ja häpäistään Pyhää! Viime perjantain vastaisena yönä museoon heitettiin polttopullo oikein. Tarkoitus lienee ollut julkean veistoksen hävittäminen Pyhällä Tulella.

Haaretz -lehti kertoi Israelin kulttuuriministerin vaatineen torstaina Leinosen teoksen poistamista näyttelystä. ”Taiteellisen protestoinnin nimissä tehty uskontojen symbolien ja uskovaisten ihmisten halveksunta on laitonta, eikä sitä voida sallia valtion varoin tuetussa kulttuurilaitoksessa.” Israelissa, joka on ainakin hallinnoltaan varsin sekulaari maa noin muuten, on siis jumalanpilkka kiellettyä. Myös Haifan katolisen kirkon johtaja antoi kirouksensa näyttelylle kristinuskon pyhimmän symbolin loukkauksena. ”Mikä on sopivaa Euroopassa, ei ole sopivaa meillä", hän julmisteli.

Tottahan tuo hirvittää. USA on Israelin tärkein tuki ja turva säilyäkseen edes olemassa ja Mäccäri USA:n yksi sen imperialismin ykköstykeistä ja suurimmista firmoista, joten ei parane loukata. Tai sitten israelilaisia ketuttaa tuon ristin esille nosto taas - hehän ne olivat niitä, jotka yllyttivät aikoinaan Jessen ristille ripustamista ja sekin voi harmillisesti muistuttaa jenkkejä, kunnon kristittyjä, siitä mitä aikoinaan tapahtui... (tämä oli omaa subjektiivista teoretisointia)

Harro Koskisen vuonna 1969 tekemä Sikamessias aiheutti mielenpahoittamista Kouvolassa Suomi 100 -näyttelyssä pari vuotta sitten. Jokunen uskonloukkaantunut vaati sen poistamista kristinuskon vastaisena. Adressissa luki: ”Me allekirjoittaneet kouvolalaiset osoitamme syvän surumme seuraavasta syystä: Taidemuseo Poikilon Suomi 100 näyttelyssä on esillä Sikamessias-teos, joka pilkkaa törkeästi vapahtajaamme Jeesusta Kristusta ja hänen ristinkuolemaansa koko maailman syntien sovittamiseksi. Pyydämme, että “taideteos” poistetaan välittömästi häpäisemästä Suomi100-vuotta näyttelyä”.

Historia toistuu. Samat asiat hyppäävät yhä uudelleen silmille. Jani Leinonen kierrätti Harro Koskisen ideaa ristiinnaulitun muunnelmasta. Ja niin eräs maallikkosaarnaaja teki v. 1974 rikosilmoituksen sikamessiaasta. Koskiselle sitten rätkäytettiin sakot jumalanpilkasta. Se olikin viimeinen “jumalanpilkka” -nimikkeellä annettu tuomio. Hannu Salama sai vuonna 1966 kolmen kuukauden ehdollisen ja sakot jumalanpilkasta Juhannustanssi -kirjan sisältämästä ”jumalanpilkasta”. Vielä piti korvata kirjalla saatua ”taloudellista hyötyä” valtiolle. Kekkonen armahti v. 1968, mutta vasta kirjallisten piirien tätä esitettyä. Näiden jälkeen jumalanpilkasta ei ketään Suomessa ole suoraan tuomittu. Taiteilija Merja Aletta Ranttila sai uskovien vihan päälleen v. 1993 hänen ”Herra armahda meitä” -teossarjasta. Teossarjassa kritisoitiin lestadiolaisuutta. Haaparannan tuolloinen kirkkoherra johti kampanjaa Ranttilaa vastaan. Taiteilija sai uskovien myrkyllisen vihan päälleen, mutta uskonrauhaa ei lain mukaan rikottu.

Jumalanpilkkalaki on edelleen voimassa, mikä on kyllä vuonna 2019 perin outoa. Sen nimi nyt vain on muutettu eufemistisesti laiksi ”uskonrauhan rikkomisesta”. Jussi Halla-aho sai tästä sakkotuomion jokunen vuosi sitten, vaikka hänkään ei ilmeisesti suoraan pilkannut islamia tai Allahia, vaan havainnollisti eräiden tahojen kaksinaismoraalia.

Sananvapaus ei Suomessakaan paina mitään, kun uskonrauhan rikkomispykälä puhuu. Sananvapaus ei kyllä olekaan vapaus puhua mitä sylki tai viha suuhun tuo, vaan siinäkin täytyy pysyä lain rajoissa. Mutta jumalanpilkka on irrationaali käsite, jonka ei pitäisi olla rationaalissa lainsäädännössä. Paradoksaalisesti jumalanpilkka ja sitä sanktioiva laki kyllä todistaa jumalan olemassa olemattomuudesta. Miksi ihmisten tätä pitäisi puolustaa? Eikö tämä itse kykene? Ja mistä ihmiset tietävät, onko oikein tästä toinen tuomita? Nimittäin nakkaako se oletettu Jumala vähääkään koko asiasta? Voisi luulla, että ihmisten puheet olisivat oletetun jumalan korvassa kärpäsen surinaa. Mitään tietoa ei jumalasta eikä jumalista ole, joten kyseessä onkin silkka vallan ja dogmien puolustus. Uskonnot ovat nimittäin keksitty keskitetyn vallan, pelottelun, uhkailun ja kontrollin välineiksi.

Paradoksaalisesti Jani Leinonen itse haluaa tuon McJesus -teoksensa näyttelystä poistettavaksi ja pyysikin näyttelyn kuraattorilta sitä jo syyskuussa 2018. Se on nimittäin siellä esillä ilman hänen lupaansa. Hän boikotoi Israelia sen vuosikymmeniä jatkuneen palestiinalaisten ihmisoikeuksien loukkaamisen vuoksi. Itse näyttely lienee olevan eräs sellainen toimi, jolla Israelin hallitus yrittää siirtää huomiota Palestiinan miehityksestä ja palestiinalaisten sortamisesta tarjoamalla näkyville Israelin taidetta ja kulttuuritapahtumia. Leinonen ei halua mukana valkopesemässä Israelin brutaaleja toimia. Eikä hän siis näin ollen ole millään tavalla itse osallinen "uskonrauhan häiritsemiseen", mikäli teos sellaiseksi määriteltäisiin.

Harro Koskinen tuumi parin vuoden takaisesta Kouvolan tapauksesta, että on mielenkiintoista, että eletään taas tällaista aikaa. Niin, taas. Ilmeisesti näinä kansallismielisyyden ja sukupuolisensitiivisyyden aikoina moralismi, uskonnollinen paatos ja tekopyhyys nostaa jälleen päätään. Itse teos, Sikamessias, kuuluu laajempaan sarjaan, joka kritisoi lähinnä porvarillista itsetyytyväisyyttä. Kouvolan Sanomissa käytiin kyllä kovaa vääntöä jumalanpilkasta. Ja onhan se varma, että sika-Allah -korttikin lyötiin pöytään, kuinkas muuten. Jumalanpilkka on ikuisuusaihe. Aivan varmaan, jos on taivas olemassa ja sinne meistä suuri osa päätyy, käydään sielläkin väittelyjä siitä mikä on jumalanpilkka ja mikä ei, ihan ikuisuuksiin asti.

Jumalanpilkkaa? Ortodoksipapit ripsivät vettä Venäjän aseille ja tässä oikein julmetulle jumalan pyssylle.

Tekopyhyyttä esiintyy varmaan eniten katolisilla. Kun nämä, jotka käyttävät hyväkseen pikkupoikia, tuomitsevat samalla homoja, edustavat jumalan luomia, niin totisesti jumala on ansainnut  kaiken pilkan, minkä ihminen vain suinkin kykenee keksimään. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti