Viime päivinä on
tullut eräitä viherpopulistisia päästöjä, joissa ei oikein ole muuta vihreätä
kuin mielikuva jostain sellaisesta. Demarit esittivät ilmasto-ohjelmassaan,
että "sähköautojen ja muiden vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta tulisi
kasvattaa merkittävästi ja että seuraavalla hallituskaudella tulee laatia
aikataulu polttomoottoristen autojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä.”
Kokoomus kehuskeli, että poistaisi ensi vaalikaudella päästöttömien ja
vähäpäästöisten autojen autoveron. Vihreiden Emma Kari ehdotti tai suorastaan
vaati juuri, että koko Suomen liikenne tulee sähköistää. Että
polttomoottorimobiilit pitää kieltää jo 10 vuoden päästä.
Varmaan Kokoomus pian vaalilupaa
vielä räyhäkkäämmän tarjouksen uuden sähköauton ostajalle kuin minkä Anne
Bernerin työryhmä esitti, sen 6000 euron bonuksen. Nykyisinhän jo ne, joilla
uusi auto on varaa ostaa, saavat sähköauton ostoon 2000 euron palkinnon.
Autoverotusta on jo edellisten kokoomusvetoisten hallitusten aikana säädetty
siten, että autoveroa on kevennetty eli uuden auton ostoon saa helpotusta ja
toisaalta käyttöveroja säädetty siten, että mitä vanhemmaksi auto on käynyt,
sitä kovempia käyttöveroja on saanut maksaa. Eli mitä vähemmän pystyy autosta
maksamaan, sitä enemmän saa maksaa veroja. Suunta on ollut selvä:
parempituloisia on hellitty ilmastomielikuvien tuella. Ja köyhiä autontarvitsijoita
kuritettu käyttömaksujen ja polttoaineverojen nostolla.
Polttomoottoriautothan
ovat ongelmallisia päästöttimiä, eikä päästötöntä ole. Mutta poliitikot eivät
tosiasioista perusta. Nimittäin on niin, että kuin bensaa tai naftaa poltetaan,
niin palokaasuja syntyy. Vähäpäästöistä polttomoottoriautoa ei ole
olemassakaan, vaikka varsinkin Kokoomus sellaista harhakuvaa mielellään elossa
pitävätkin saadakseen uusien autojen ostajille eli suhteellisen hyvin toimeen
tuleville mahdollisille ja jo oleville äänestäjille veroetuja auton hankintaan.
Autotehdas toisensa jälkeen on jäänyt kiinni päästöhuijauksista ja kaiken
päälle nyt on tullut ilmi, että autojen kulutusarvot ovat sci-fiä. Todelliset
kulutuslukemat ovat peräti 30 – 40 % korkeammat kuin tehtaiden ilmoitukset.
Vähäpäästöiset autot ovat mielikuva. Katalysaattorit ovat jo käytännössä lähes
kaikissa bensa-autoissa ja naftanakuissa hiukkassuotimet. Bensa on ollut
lyijytöntä jo iät ja ajat. Mutta hiilidioksidia ei talteen saada. Ja sitä tulee
ilmaan, oli auto sitten vanha tai uusi. Ja sen moottori käynnissä.
Kun
haja-asutusalueella asuvana pakostikin ajan 19 vuotta vanhalla isomoottorisella
Dodgellani, ei se maailmaa tietenkään paranna, mutta eipä 19 vuoteen ole
tarvinnut tehdä minua varten uutta autoa. Uuden auton tekeminen on melkoinen
energiasyöppö. Taatusti ajan tuolla wanhalla bensahirmulla vuosikaudet
tuottaakseni haittaa ja päästöjä yhtä paljon kuin yhden ns. vähäpäästöisen
auton valmistaminen tuottaa, ja joka valmistuttuaan tuhlaa bensaa 30 – 40 %
enemmän kuin se tehdas lupaa, mutta jonka ekologisuutta ministeri Orpo
hymyillen kehuu. Mitä pitempään ajan vanhaa sutkua, sitä vähemmän on tarvetta
tehdä minulle uutta autoa. Mitä nopeampi autojen kierto, sitä enemmän energiaa
ja raaka-aineita kuluu uusien valmistukseen ja vanhojen kierrätykseen.
Ekologista? Tietysti auton valmistajat ja kauppiaat siitä pitää, että autot
ovat nopeassa kierrossa. Se on markkinatalouden laki. Sama juttu vain muutaman
vuoden kestäviksi tarkoitetuissa kodinkoneissa. Julkisuuteen näkyvä ”vihreä”
ilmastopolitiikka on mielikuvapolitiikkaa ja imagon rakentamista. Todellisuus tehdään
kameroiden poistuttua poliitikkojen ja lobbareiden tapaamisissa.
Sähköautojen
ekologisuus on sekin mielikuva. Niiden litiumioniakkujen valmistus on runsaasti
energiaa vievää ja se aiheuttaa hyvät hiilidioksidipäästöt. Ensin malmit
louhitaan, ne jatkojalostetaan ja sitten valmistetaan akut ja yleensä
hiilivoimalla tuotetulla energialla. Sitten vielä akkujen loppukäsittely.
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat
dieselauton 9 vuoden ajon päästöjä. Kaupungit täytyisi rakentaa täyteen
lataustolppia. Ja kun suurin osa sähköautoista olisi latauksessa öisin, ei sitä
kulutushuippua tasoittamaan yksi tai kaksi voimalaitosta riittäisi. OL3 ja
Hanhikivi ovat vielä vähän vaiheessa. Sähköauton vähäpäästöisyys on siis
mielikuva. Onhan ne kivoja. Kokeilin viime kesänä sellaista ja kyllähän kyyti
kivaa oli. Kiva hintakin niillä on. Ja niinpä hyväosaiset ostavat
ilmastonmuutosomatuntoa ja nostavat omaa imagoaan.
Meillä pitäisi
ilmastosyistä lopettaa bensa-autoilu kokonaan, mutta maailmassa on lukuisia
hiilivoimaloita ja uusiakin on viime aikoina rakennettu. Eikä niitä heti suljeta.
Ilmassa on samaan aikaan jatkuvasti yli 10.000 lentokonetta. Muutama kymmenen
suurta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki
maailman autot yhteensä. Yksi risteilyalus tai ruotsinlaiva voi päästellä saman
verran kuin sadat tuhannet autot. Valtamerilaivat, vaikka tuottavatkin vain
noin 15 % liikenteen hiilidioksidipäästöistä, tuottavat ne muita tehokkaasti
tappavia ja likaavia myrkkyjä valtaisat määrät ja jatkuvasti. Jos nykylaivojen
koneet olisivatkin jo ns. vähäpäästöisiä, niin ne jyskäävät merillä
yhtäjaksoisesti suurimman osan vuodesta. Kun niiden koneet tuottaa noin 100 000
hevosvoimaa ja ne käyvät 24 tuntia vuorokaudessa ja polttavat vähän mitä
sattuu, kun sitä ei valvota, voi kuvitella sitä saastutuksen määrää. Ennen
pitkää ne ajetaan Intian, Pakistanin ja Bangladeshin rannoille romutettaviksi.
Jopa 10 vuoden ikäisiä ylitarjonnan vuoksi. EU:n laivoja ei saa purkaa noilla
rannoilla, mutta ei hätää. Ne mukavuusliputetaan ja
sitten ne voi ajaa minne tykkää.
Tietysti autoilua tulisi
saada vähennetyksi. Mutta meidät on amerikkalaistettu. Että autolla pitää
päästä joka paikkaan. Ja kaksi autoa pitää olla taloudessa. Mopoautot, mönkkärit
ym. päälle. Kaupungit ovat tukossa autoista – ja yli puolet sellaisten, jotka
asuvat keskustassa tai sen tuntumassa. Työpaikkani ohi Porin Katariinankadulla,
ei edes ydinkeskustassa, kulkee auto tai pari minuutissa. Jatkuvasti. Öisin
vähän harvemmin. Kaavoituksella on myös osansa. Keskustoissa ei ole enää
kauppoja. Ne on korvattu pelloille kaavoitetuilla automarketeilla, pitkälle
keskustasta. Ja nyt meitä sitten pyritään rankaisemaan oman auton käytöstä.
Viime kesänä tulin ajaneeksi ekan kerran sekä bemarilla, että sähköautolla. Samalla kertaa.
Tuon pienen kauppakassin hinta on 45000 euroa. No, pian siihen saanee 6000 euron valtionbonuksen.
Tuon pienen kauppakassin hinta on 45000 euroa. No, pian siihen saanee 6000 euron valtionbonuksen.
Maailma ei pelastu tällaisilla wanhoilla Dodgeilla, mutta eipä ole tätä korvaamaan tarvinnut
tehdä 19 vuoteen yhtäkään uutta autoa. Dodgen kanssa samanikäiset nuoret hankkivat jo kotoa muuttamista.
tehdä 19 vuoteen yhtäkään uutta autoa. Dodgen kanssa samanikäiset nuoret hankkivat jo kotoa muuttamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti