TOP 10 vaikuttavimmat
leffat eli vähintään maininnan arvoisia näkemiäni elokuvia satunnaisessa
järjestyksessä. Elokuvat eivät siis ole kaikkein vaikuttavimpia näkemiäni, vaan
pieni otanta niistä. Vaikuttavuusjärjestykseen niitä nyt ei voi pistääkään. Tämä
on kooste Facebookissa julkaisemistani. Oli siis sellainen haastejuttu, johon päätin osallistua
5.11., kun tuli mieleeni tuo vanha Guy Hawkesin tekemisistä kertova runo ja
elokuva, jossa sitä käytettiin. Näitä on itse asiassa yksitoista, kun yksi tuli
mieleeni vasta kun sen ohjaaja sattui kuolemaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
5.11.2018
Remember, remember!
The fifth of November,
The Gunpowder treason and plot;
I know of no reason
Why the Gunpowder treason
Should ever be forget... jne.
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 1/10. - James McTeigue: V for Vendetta
Hyvää Guy Hawkesin
päivää vaan. Olisikohan nyt aika ottaa esille elokuva Guy Hawkes vuodelta 1923.
Ai niin, mulla ei ole sitä. No, sitten vaikka V for Vendetta eli V kuin
verikosto. James McTeiguen ohjaama ja jossa Wackhowskin veljekset olivat käsikirjoittamassa.
Näin sen tuoreeltaan 2005. Se vaikutti tyylikkyydellään ja kuvastollaan. Ja
tietysti päähahmolla, joka on eräänlainen systeemin mädännäisyyden raju
kriitikko ja kostaja. Ja tietysti taitava väkivallan käyttäjä. Hän jää tyystin
nimettömäksi ja kasvottomaksi - pitää kasvoillaan tunnettua Guy Hawkes
-naamaria. Hieno aikuisten satu, jossa aikuista katsojaa viedään "oikeutetun
koston" hyväksynnälle kuin ilmaisten ämpärien päivillä vaan... Stephen Rea
on tässä muuten aivan loistava. Vain sen takia voisin tämän nyt tsekata uudelleen
(on hyllyssä).
Tämä olkoon nyt sitten
ensimmäinen elokuva satunnaisesti valituista noin kymmenestä näkemästäni
mainitsemisen arvoisista elokuvista. Niitä on paljon enkä osaa niitä panna
järjestykseen mihinkään, eivätkä nämä 10 siis kuvaa kuin osaltaan omia hmm,
mieltymyksiäni leffoissa.
----------------------------------------------------------------------------------------------
6.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 2/10. - Sergio Leone: Once
upon a Time in America
Mietin, ottaisinko
Sergio Leonelta tähän Once upon a Time in the Westin (Huuliharppukostaja) vaiko
Once upon a Time in American (Suuri gangsterisota). Valitsen tuon jälkimmäisen.
Molemmat ovat vaikuttavia. Niillä on melkein sama nimikin. Molemmissa on myös
aikakerrostumia lapsuudesta aikuisuuteen. Jälkimmäisessä tosin paljon pitempi
aikakaari. Molemmat ovat pitkiä kuin vuosia odotettu kosto tai kuluneet
vuosikymmenet välissä, kun tapaa nuoruudenihastuksen vanhana.
Huuliharppukostaja 3 tuntia. Se valmistui 1968 ja on nytkin katsottuna moderni.
Suuri gangsterisota melkein 4 tuntia. Molempien musiikin on tehnyt mestari
Ennio Morricone.
IMDB:n rankkauksessa
Huuliharppukostaja on 35. sijalla. Suuri gangsterisota sijalla 70. Mutta
itselleni Suuri gangsterisota on tärkeämpi. Siinä on sitä haikeutta ja
mystisyyttä mitä elämässä usein on. Kuinka aika kuluttaa ja latistaa. Leone hallitsee
kerronnan, enkä missään muussa elokuvassa ole kokenut vuosikymmenien kulumista
ja henkilöiden muuttumista yhtä konkreettisesti.
Komeaa kerrontaa. Ja
musiikki, sitä ei voi sanoin kuvailla. Ja se on myös oleellisen tärkeä
kerronnan ja ajan kulumisen ilmaisun väline. Yksi mestarillisimmista elokuvista.
Näyttelijäsuorituksista ei tarvitse mainita mitään. Jokainen suoritus Leonen
elokuvissa on aina erinomainen, vaikka ohjaaja Leone tuskin edes osasi englantia.
Jäi Leonen viimeiseksi. Käytiin katsomassa se tuoreeltaan vuonna 1984 Kinopalatsissa,
jossa on nykyisin joku naisten kuntokeskus. Elokuvan pituuden vuoksi oli
väliaika. Harvinaisuus silloin ja harvinaisuus nytkin.
----------------------------------------------------------------------------------------------
7.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 3/10. - Werner Herzog: Aguirre - Jumalan viha
Werner Herzog on
tehnyt niin monta vaikuttavaa ja hyvää elokuvaa, että jälleen olen henkisesti
aivan tärviöllä pähkäiltyäni minkä valitsisin. Pitkä filmografia Herzogilla on,
enkä läheskään kaikkia ole nähnyt, en edes sitä, missä suomalainen Jouko Ahola
näytteli. Fiktioita ja dokumentteja. Dokumentaristina Herzog on muuten aivan kärkiluokkaa. Mutta
ne, joista nyt piti valita; Kaspar Hauser, Nosferatu, Aguirre, Fitzcarraldo,
Woyzeck, Stroszek. Nämä kaikki kertovat omilla tavoillaan äärimmäisistä
henkilöistä. Äärimmäinen oli ja taitaa vieläkin olla Werner Herzogkin. Hän söi
kerran kenkänsä, kun kerran oli vetoa lyönyt ja hävinnyt. Ja filmasi sen. Sitten
hän on kävellyt satoja kilometrejä. Ja raahannut siipirataslaivan vuoren yli, Fitzcarraldossa,
joka perustui tositapaukseen (tosiasiassa laivan raahasivat paikalliset
asukkaat). Ja niin oli äärimmäisihminen useimmissa noissa näytellyt Klaus
Kinski.
Olen nuo melkein
kaikki itse esittänyt Kinokellariaikoinani 80-luvulla. Ensimmäinen näkemäni
Herzog-elokuva oli Nosferatu Porin elokuvakerhon esityksessä. Yksi mieleenpainuvimpia.
Mutta valitsen Aguirren, der Zorn Gottes. Se oli toinen näkemäni ja esitin sen
itse Maximissa Kinokellarinäytöksessä. Klaus Kinski on espanjalainen hullun
kiihkeä conqistadori, joka on raahannut tyttärensäkin mukaan retkikunnalle,
joka etsii Perun loppumattomista sademetsistä El doradoa. Huonostihan siinä
käy, vaikka oikeassa elämässä 1500-luvulla inkoille siellä huonosti kävi
espanjalaisten toimesta.
Elokuvan kuvaukset oli
hankalat. Perun viidakoihin kun oli pakko mennä kuvaamaan, olosuhteet kurjat ja
ohjaajalta ja Kinskiltä kai katkesi pinna tuolloin tällöin ja löivät kaiketi
nujakaksikin. Mutta tunnelmat on aivan uniikit tässä elokuvassa ensi kuvista
lähtien viimeiseen saakka. Harvassa keskellä viidakkoa koko ajan tapahtuvassa
elokuvassa intensiteetti säilyy koko ajan, vaikka tapahtumia sinänsä on vähän.
Ja musiikki, Popol Vuhin, Florian Fricken, kerrassaan upeaa. Soundtrack on
hyllyssä.
----------------------------------------------------------------------------------------------
8.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 4/10. – Claude Chabrol: Kiveen kirjoitettu – La Ceremonie
Satunnaisotolla
mieleen tuli nyt Claude Chabrolin Kiveen kirjoitettu, La Cérémonie. Otin sen
joskus -96 tai -97 videovuokraamosta käsiini. Thrilleri, luki. Ja mm. Isabelle
Huppert näyttelijöissä. Otin ja katsoin ja ihmettelin sitten. Eräs nuori nainen
tulee rikkaan porvarisperheeseen kotiapulaiseksi. Hiljainen ja selvästi jotenkin
hidas. Käy ilmi, ettei hän osaa edes lukea. Näyttelijänä koko ajan ilmeetön Sandrine
Bonnaire, silloin tyyten uusi nimi minulle. Muistelen, että mietin varmaan jossain
vaiheessa, miksi tämä on tehty. Arkista, toteavaa ja korutonta kerrontaa. Isabelle
Huppert ilmaantuu. Hän on kylän postinkantaja ja aivan eri temperamenttinen
kuin kotiapulainen. Yhtenä iltana tämä kunnollinen porvarisperhe, isä, äiti,
poika ja tytär, viettävät kultturellia oopperailtaa. Sitä seurataan
TV-lähetyksestä libretto kädessä. Sitten tyynen toteavasti postinkantaja ja
kotiapulainen lahtaavat perheen haulikolla. Tuosta noin vain, vähän hihitellen
keskenään. Mozartin Taikahuilu soi telkkarissa taustalla. Palvelijatar lataa
vielä piipullisen kirjahyllyyn. Onhan se selvä, kaunat puretaan paitsi ylempään
luokkaan, myös omaan kipeään kohtaan, kirjoihin. Ja sitten vain lähtevät pois.
Elokuva on tehty niin taloudellisesti, eleettömästi ja viileästi, että melkein
jopa Michael Hanekenkin elokuvat tuntuu lämpimiltä.
Elokuva perustuu Ruth
Rendellin kirjaan Kova kuin kivi, jonka sittemmin luin. Voi sanoa, että elokuva
ei nytkään häpeä alkuperäistarinan rinnalla. Elokuvaa voi analysoida
loputtomiin. Mikä oli motiivi? Luokkataistelu, omien karujen kokemuksien kosto
tjms. Sama se. Mutta harvinainen elokuva. Myös harvoin nähty. Ei tainnut
pitkään olla teatteriesityksissä. Porissa ei tietääkseni ole pyörinyt edes Kinokellarissa.
Ei liene esitetty TV:ssä. Eipä leffaa juuri saa käsiinsä muutenkaan kuin
ulkomailta tilaamalla. Youtubessa on, mutta vain venäjäntaitoisille -
dubattu... niin ja mulla VHS:llä kopioituna... (edit: on esitetty Kinokellarissa
ja on saatavilla Filmihullun kaupasta)
----------------------------------------------------------------------------------------------
10.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 5/10. - Her Harvey: Helvetilliset – The Carnival
of Souls
Kerran
Kinokellariaikoina 80-luvun puolivälissä Reijo Varpainen, joka käytti konetta Maximissa
kaikissa Kinokellariesityksissä ja muutenkin (joka pyörittää edelleen Kino
Hakalinnaa ja on SEKKin sinnikäs ja kunnioitettava luottomies maakunnan kouluesityksissä),
tokaisi minulle, että hänellä on yksi harvinainen elokuva tuolla konehuoneessa.
Helvetilliset. Että haluaisinko nähdä? Totta kai. Siispä elokuva pyörimään
iltapäivällä ja minä yksinäni elokuvateatterissa. Olipa kokemus. Pimeä teatteri,
minä yksin ja Helvetilliset. Carnival of Souls. Painostava juttu. Tulin ulos kai
varmaan vähän pöllämystyneenä. Paluu todellisuuteen, mikä ilmiö joskus elokuvan
jälkeen tapahtuu. Ei todellakaan usein. Ja nyt se oli vahva, kun olin se yksi
ja ainoa elokuvateatterista ulos tullut. En muista, miksi tuo elokuva sinne
Maximiin oli tullut. Ehkä Mäkisen Visa, teatterin omistaja, oli tilannut sen
nimen perusteella, muttei kai sitten halunnut pistää esitykseen. Totesin
Reijolle heti, että haluan sen Kinokellariin. Ja niin kävi. Se esitettiin.
Carnival of Souls on
kummajainen. Kauhuelokuva kai genreltään, ei mikään varsinainen
sokkisäikyttelijä, mutta jotain kummia surrealistisia affekteja katsojaan tuova.
Kömpelö, muutamalla dollarilla suunnilleen tehty. Ei niitä kylmän sodan aikaisia
50-luvun uhkakuvia peilaavia, vaan jotain muuta. 60-luvun alussa tehty, ennen
George Romeron aloittamaa zombiegenreä. Mutta kuolemaa ja sen mysteerejä tämä
kuopii ja tehokkaasti. Muutamana kertaan mukavasti toi kylmiä vilunväreitä.
Elokuvassa ei paljon puhuta ja se on vähän unenomaisen utuinen. Ääniraidasta
muistan enimmäkseen kolkon teatteriurkusaundin. Se taisi soida läpi elokuvan.
Ohjaaja Herk Harvey ei muita elokuvia tehnyt. Tässäkin oli jo paljon. DVD löytyy
hyllystä. Löysin sen vuosia sitten. Siinä on pari muutakin parin dollarin säikäyttelijaleffaa.
Katselusuositukseni (tosin vain entusiasteille).
(Kuvassa täsmälleen samanlainen juliste, joka koristi Maximin ikkunaa. Juliste on tallella edelleen)
----------------------------------------------------------------------------------------------
11.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 6/10. - James Ivory: Pitkän päivän ilta -
Remains of The Day
Tähän olen palannut
muutamia kertoja. Ja aina olo sen jälkeen on ollut vähän huojuva. Brittien
aristokratia on vain kummasti kiehtova aihe, nähtävästi. Nimittäin on siitä
tehty lukuisia elokuvia ja sarjoja. Robert Altman teki hienon Gosford Parkin, jonka
senkin olisin voinut valita, mutta kumminkin nyt tämä tästä aiheesta. James Ivory,
joka on tehnyt hyviä elokuvia muitakin, onnistui tässä minusta parhaiten. Merkillistä,
että Kazuo Ishiguro, joka muutti perheensä kanssa Englantiin kuusivuotiaana,
kirjoitti kolmevitosena Englannin aristokratiasta toisen maailmansodan aikaan
sijoittuvan tarinan varsin briljantisti. Ivoryn luenta kirjasta on suunnilleen
täydellisyyttä hipova. Ajan kuluminen, asioiden monimutkaisuus, asioiden
muuttuminen ja ihmissuhteiden ainainen hankaluus on tässä elokuvassa kerrassaan
laittamattomasti esille pantu. Kirjan luin muutama vuosi sitten ja elokuva oli
koko ajan tekstin takana. Tietty siltä ei voinut välttyä. Yksikään
näyttelijäsuoritus ei tässä juuri parempi voisi olla. Anthony Hopkinsin ja Emma
Thompsonin suoritukset kohtauksessa, kun jälkimmäinen väkisin vääntää kirjan,
jota edellinen, hovimestari, on ollut lukemassa, on elokuvakerronnan huippua. James
Fox natseja sympatisoivana lordina, Christopher Reeve, Hugh Grant aivan loistavana
ja monet muut. Hienoja suorituksia. Kunnia, häpeä, kommunikaation vaikeus,
luokkaerot ja toisaalta viimeiseen saakka menevä uskollisuus herralleen, eri
aikojen poliittiset virtaukset ja väistämättä ajan myötä tapahtuvat muutokset, aikakerrostumat,
menetetyt mahdollisuudet ym. tulevat tässä elokuvassa esille niin ettei
paremmasta väliä. Jos haluaa tuntea melankolisuutta, niin tämä elokuva on hyvä
siihen. "Mister Stevens..."
----------------------------------------------------------------------------------------------
13.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 7/10. - Mikael Håfström: Pahuus - Ondskan
On myönnettävä, että
minä puolipasifisti ja muutenkin tyyten väkivaltaa kammoava pidän väkivallasta
elokuvissa. Pahuus on sellainen juttu, että ilman sitä olisi ihmisen elo
sietämättömän kevyttä. Ja tylsää. Ainakin meillä kylläisessä länsimaailmassa,
jossa elämä on pitkää, vaivannäkö vähäistä ja vaara pelkästään kiihottavaa.
Tässä elokuvassa pahuus ilmenee luokka- ja hierarkiaeroina ja luonnehäiriöinä.
Niistähän arkipäivän pahuus yleensä nousee. Väkivalta ei ole pelkästään
pahuutta, mutta se nousee pahuudesta. Eka kertaa tätä katsoessani jouduin
miettimään päähenkilö Ericin valintoja ja tekoja, mutta samalla jouduin katselemaan
itseäni, sitä miten reagoin elokuvan väkivallan tekoihin. Miten itselläni lienee
ollut mielessä "sitä saa mitä tilaa". Takaraivossa lienee kai ollut
myös ammoiset kokemukset koulukiusaamisesta, jota jonkun verran sain osakseni.
Elokuva perustuu Jan
Guilloun kirjaan vuodelta -81, jonka tarina perustuu hänen omiin lapsuuden ja
nuoruudenkokemuksiin. Kirjassa asiat kouraistaan varmaan vielä syvemmältä. En
tiedä, kun en ole lukenut, mutta elokuvasta saa jonkun käsityksen siitä,
millaista pahuus on ollut vuosikymmenien takaisessa sisäoppilaitoksessa, jossa
on oppilaina porvariskotien nuoria. Alkuperäisteoksessa sisäoppilaitoksen
nuorista tyypeistä jotkut lähti Natsi-Saksaan SS-joukkoihin vapaaehtoisiksi. Näin
toisen maailmansodan aikaan tapahtuikin. Guillou nyt itse on syntynyt vasta
-44.
Tähän kohtaan oli
ehdolla useampi elokuva kuten aiemmissakin. Mietin tähän kouluampumista
käsittelevää Elephantia tai History of Violencea, jossa kärsiväkatseinen Viggo
Mortensen toimii katsojan väkivaltafantasioiden peilinä. Joskus päähenkilön
selviytyminen väkivaltaisesta kohtaamisesta uskottavan näköisesti ja hyvin
tehtynä on jotain semmoista... no, kai sitä katarsikseksi voi kutsua... En
häpeä tunnustaa.
----------------------------------------------------------------------------------------------
17.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 8/10. - Luis Bunuel: Tristana
Luis Bunuel on yksi
niitä ohjaajia, joiden kaikki elokuvat ovat tehneet vaikutuksen. Todennäköisesti
näin telkkarista 7 - 8 -vuotiaana hänen Meksikon kaudella tekemänsä sovituksen
Robinson Crusoesta, jonka elokuvan kyllä näkisin mieluusti uudelleen. En usko,
että se olisi ollut mikään muu luenta aiheesta. Se oli Bunuelin eka
värifilmillä tekemä elokuva. 60-luvun TV-tekniikallakin nähtynä se oli
vaikuttava pieneen poikaan.
Mitä tahansa voisi
ottaa nyt tähän, vaikka Simon Pylväspyhimyksen, jonka itse esitin
Kinokellariaikoinani Anniksella 16-millisellä filmillä. Aivan pöhkö tarina kaverista,
joka oli nostattanut itsensä pyhimykseksi ja jakoi enemmän tai vähemmän
briljantteja neuvoja pylvään juurelle tulleille ihmisille ja keskusteli jumalansa
kanssa siellä pylvään nokassa, lähempänä taivasta. Posketon, kuten yleensä
Bunuelin leffat. Tuhon enkeli... en ole saanut tuota käsiini, vaikka olen etsinyt.
Viridiana. Monta. Bunuel ei jättänyt surrealismia Andalusialaisen koiran ja Kulta-ajan
jälkeen. Hän palasi siihen myöhemmällä espanjankaudellaan aivan hillittömällä
porvarillisuuden ja tekopyhyyden teurastuksellaan elokuvassa Porvariston
hillitty charmi, jonka olisin voinut yhtä hyvin valita edustamaan tässä Bunuelia.
Mitä muuta porvarillisuus on kuin surrealistista? Ehdoton katselusuositukseni. Valitsin
Tristanan, jonka näin parikymppisenä joko Sapliinissa, Porin elokuvakerhossa
tai Kari Levolan ajan Kinokellarissa, en muista. Unohtumaton kokemus, vaikka en
muistakaan missä sen näin... Tai varmaan kokemus ohitti paikan tajun. Oli niitä
aikoja, kun kykenin katsomaan yleensä elokuvia herpaantumatta.
Ehdoton
mestariteos, jossa Bunuel tinkimättömällä asenteella tekee selvää
porvaristosta, pikkuporvarillisuudesta, uskonnosta, uskonnollisuudesta ja
varsinkin tekopyhyydestä. Katsoin sen nyt vuosien jälkeen uudelleen ja nyt selvemmin
tuli esille se, mistä Bunuel elokuvassa kertoi. Elokuvassa on kaksi päähenkilöä,
Catherine Deneuven esittämä Tristana, herkkä (ja viaton) nuori nainen ja aina
kerrassaan upean Fernando Reyn esittämä vararikossa elelevä ja elosteleva vanha
porvarismies, joka kuvittelee olevansa liberaali ja oikeudenmukainen, kirkon tekopyhyyttä
inhoava ja muutenkin fiksu, mutta on itse tekopyhyyden grandein ruumiillistuma.
Ja ns. irstas vanha äijä.
Elokuva kertoo tarinan siitä, miten hyväksikäyttö
vammauttaa hyväksikäytetyn ja muuttaa psyyken. Vahvaa tarinaa asiasta, josta ei
edelleenkään kyetä puhumaan kunnolla. Edelleenkin uskonnolliset piirit
uskontokunnasta riippumatta peittelevät omia häpeäpilkkujaan. Myös muut piirit,
oli ala mikä tahansa. Viimeksi on juuri vastikään tullut hyvänä esimerkkinä se,
kuinka Marko Bjuström halusi lakaista maton alle omassa tanssikoulussaan
tapahtuneen pitkäaikaisen hyväksikäytön. Yksi opettaja sai jatkaa häpeällisiä
tekojaan pitkään.
Bunuelin muistelmat
"Viimeinen henkäykseni" on muuten yksi kaikkien aikojen hienoimpiä
muistelukirjoja. Kaivoin sen esille, ja ensimmäiseksi hän kertoo muistamisesta.
Ensimmäiset sanat: "Äitini muisti meni vähitellen hänen kymmenen viimeisen
elinvuotensa aikana". Itse elän nyt samaa. Oman äitini muisti on hyvää
vauhtia menossa. Hän vajoaa hiljalleen sumuun. Tiedossa on epätodellisia ja
surrealistisia hetkiä. Niitä on ollut jo nyt.
----------------------------------------------------------------------------------------------
19.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 9/10. - Christopher Nolan: Dunkirk
Viimeistä edellistä mennään.
Tuoreemmasta päästä on mainittava tämä. Teatterissa eka kerran nähtynä vain
ihmettelin kuinka hienosti tämä oli toteutettu. Elokuva kertoo yhdestä päivästä
Dunkerquessa brittisotilaita evakuoitaessa. Kuvat ovat varsin hienoja, tarkkoja
ja kuin tästä päivästä. Sää on kirkas ja kesäinen. Elokuvassa kulkee rinnakkain
kolme eri perspektiiviä näiden aikatasoineen ja nämä on loksautettu paikoilleen
toisiinsa nähden aiheuttaen oman suuni auki loksahtamisen. Mikään ei töki.
Dunkerquen rannalla, merellä ja ilmassa tapahtuu samaan aikaan ja nämä toisiaan
sivuavat samanaikaiset tapahtumat esitetään aikajatkumossa eri perspektiiveistä
niin, etten muista vastaavaa nähneeni. Synkronointi toimii kuin Ford Anglian
nelilovinen laatikko.
Sotilaita pelastamaan
lähtevän siviiliveneen kapteeni on kerrassaan upea hahmo. Mark Rylance, joka
teki komean roolituksen Thomas Cromwellina Susipalatsi -sarjassa. Kuten myös
spitfirelentäjä Tom Hardy, vaikka onkin suurimman osan ajasta maskin takana ja
lähinnä silmät näkyen.
Lopun kuva, missä yksinäinen
Spitfire -hävittäjä liitää rannan tuntumassa moottori sammuneena bensan
loputtua, on yksi elokuvahistorian hienoimpia kohtauksia, siis esteettisesti.
Se on kuin kuvarunoutta. Ei sille mitään voi, että sodallakin on oma
estetiikkansa - ainakin ennen kuin muotopuhtaat sotakoneet ja muut tappamiseen
ja tuhoamiseen kehitetyt välineet murskaavat kaiken materian ja inhimillisen.
Ohjaaja Christopher Nolan vähän kyllä ikään kuin estetisoi sotaa, muuta ei nyt
tee siitä mitään jaloa eikä kerro tukkaisesti uhrautumisesta tai
sankarillisuudesta. Ja vaikka sodassa tapahtuu kauheuksia, ei tässä sentään
mässäillä näillä niin kuin sotaleffoissa on tapana ja mikä tekee niistä
pateettisia ja lähes katselukelvottomia. Dunkirk kertoo kylmän neutralisti
tapahtumista ilman sokkikuvia, sentimentointia tai tunteiden herutteluja. Ellei
nyt sitten aivan lopussa, mutta sekin on lähinnä tulkinnasta kiinni.
----------------------------------------------------------------------------------------------
24.11.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 10/10. - Kari Paljakka:
Eläville ja kuolleille
Jos joku elokuva on pakahduttava, niin
se ei ole Cameronin Titanic tai joku vaikka Tuulen viemää (Roy Ward Bakerin
Titanicin kohtalon yö vuodelta 1958 muuten on Cameronin luentaa parempi elokuva
- ja pakahduttava). Pakahduttavia elokuvia on tehty maailman sivu, vaikka
Chaplinin Kaupungin valot, Luchino Viscontin Valkeat yöt tai Kuolema
Venetsiassa, Mervyn LeRoyn Sumujen silta, Andrei Zvjagintsevinin Leviathan jne.
Ja lukuisat sellaiset, joista en tiedä mitään.
Suomalaiset ovat jäyhiä ja
tunneilmaisussaan askeettisia ja sikäli oikeasti tunteisiin käyviä kotimaisia
elokuvia on aika vähän. Itse pistän tässä lajissa etusijalle Kari Paljakan
Eläville ja kuolleille. Ensimmäisestä kuvasta lähtien intensiteetti on vahva
loppuun asti sortumatta mihinkään sentimentaalisuuteen tai falskiin tunteiden
herutteluun.
Elokuva perustuu tositapaukseen.
Paljakka sai luvan tapahtuman kokeneilta tehdä elokuvan. Tuskin olen väärässä
siinä, että ei juuri kukaan muu tuolloin olisi saanut. Paljakka kävi paljon
keskusteluja omaisten kanssa ja sai luottamuksen. Ja luottamuksen ansaitsi.
Yksi parhaista suomalaisista elokuvista mitä koskaan on tehty. Aihe on kauhea
ja elokuvan siitä tekeminen on ollut varmasti rankka paikka tekijöille. Lapsen
kuolema täysin turhassa onnettomuudessa. Näitä kauheuksia tapahtuu ja niistä
kerrotaan iltapäivälehdissä. Ne vilkaistaan ja kauhistellaan ja unohdetaan.
Mielessä käy lyhyesti ajatus, että onneksi ei minun tai meidän perheen
kohdalla. Kai siksikin tämän elokuvan tekemiselle oli tarkoitus. Elämään voi
tulla käänne, joka muuttaa elämän kärsimykseksi, mutta se on vain käytävä läpi.
Tämä elokuva panee ajattelemaan iltapäivälehtien uutisten lyhyitten mainintojen
taakse jääviä suuria ja peruuttamattomia tragedioita. Miten itse selviytyisi.
Miten kävisi läpi surun, jota ei voi ymmärtää jos sitä ei ole tapahtunut
itselle. Musertuuko vaiko työntää tapahtuneen kauas itsestä ja yrittää kovettaa
järkiperäisesti itsensä.
Hannu-Pekka Björkman
ja Katja Kukkola eivät juuri paremmin olisi kyenneet ilmaisemaan lapsensa
menettäneitä vanhempia. Ohjaajan oma poika Johannes
Paljakka on myös täydelleen poika, joka on menettänyt veljensä ja melkein
vanhempansakin. Kotimaisen elokuvan ehdotonta aatelia. Ja pakahduttava sen
siinä merkityksessä kuin sen pitäisi olla.
Paljakka teki muuten
myös elokuvan "Veturimiehet heiluttaa", joka on sekin suunnilleen
pakahduttava tarina menetyksestä. Miten nuoruuden
kaverukset vieraantuvat toisistaan. Nuoruuden ystävän, verivalaveljen
menetyksestä. Moi, kiva oli nähdä. Porilaisen Juha Lehtovuoren käsikirjoittama.
Tapahtumat sijoittuvat lamavuosien Poriin.
Tässä nämä kymmenen. Satunnaisesti, eikä
siis top 10. Toiset kymmenen, sata ja tuhat jäivät mainitsematta. Tätähän voisi
jatkaa loputtomiin. On tässä rupisessa elämässä se onni sekin, että on
ohjaajia, jotka osaavat tehdä elokuvia tästä rupisesta elämästä niin että
tuntuu.
----------------------------------------------------------------------------------------------
1.12.2018
TOP 10 vaikuttavimmat
leffat. 11/10. Bonus n:o 1. - Bernardo Bertolucci: La Luna
Bernardo Bertolucci otti ja lähti ihan
justiinsa. 26.11. RIP. Uutisten lukija kertoi, että 77-vuotiaana. Luulin
aluksi, että meni vuosikymmenellä vikaan. Mutta kyllä. Minulle Bertolucci on
ollut olemassa niin kauan, että kuvittelin tämän olevan vanha kuin
elokuvataivas.
Bertolucci teki hienoja leffoja monta ja
jo nuorehkolla iällä. Jokusen olen nähnyt. 1900,
Fasisti, Viimeinen tango Pariisissa. Mutta se ensimmäinen mikä teki
vaikutuksen, oli La Luna, joka kummasti suomennettiin "Bertoluccin
kuu". Näin sen aika tuoreeltaan Kinokellarissa tai elokuvakerhossa,
jommassa kummassa, sama se. Kauan sitten. Nuoreen mieheen tai pojan kloppiin se
teki tietyn affektin, en muista tarkalleen minkä, mutta mieleen jäänyt elokuva
kuitenkin. En ole varma, onko se aivan kerrassaan loistava, mutta hieno
kumminkin. Ja hämmentävä. Äidin ja pojan erikoinen suhde, huumejutut ja
menneisyyden sumuinen hahmotus tai jotain on jäänyt mieleen. Ja todennäköisesti
vaikuttanut omaan elämän näkemykseeni. Lienee ollut ensimmäisiä ns.
taide-elokuvia, jossa huumeita on käsitelty muuten kuin normi stimulanttina
tjms... En siis ole nähnyt tätä uudelleen sitten ensinäkemän. Joten täytynee
ottaa uusintaan. Senkin takia, että tässäkin on Ennio Morriconen musiikki. En
muista musiikista oikein mitään. Olin keskittynyt tarinaan.
Keskittymishäiriöinen kun olen, jää joskus jotkut jutut sivuun.
1900 on muuten myös elokuva, joka
vaikutti. Tuntuu hämmentävältä, että tuon massiivisen, eeppisen ja komean
elokuvan tekijänä oli 35-vuotias kaveri. Kloppi. Siinäkin on muuten, kuinkas
ollakaan, Morriconen tekemä musiikki...
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jatkoa saattaa tulla tai olla tulemattakin, mikäli teenkin jatko-osan erikseen
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jatkoa saattaa tulla tai olla tulemattakin, mikäli teenkin jatko-osan erikseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti