elensä pahoittamisesta, pelosta pahan mielen
aiheuttamisesta ja tunnelman pilaamisesta. Siltä, joka toistuu toistumistaan joka
vuosi, vaikka jokain non itseksensä, ettei enää koskaan.
Älä osta mitään -päivä
tuli ja meni. Se oli samana päivänä kuin kulutuksen ylistyspäivä, black friday,
23.11. Tosin black friday on tainnut venyä jo viikon mittaiseksi. Tämän hetkinen
hektinen kulutushysteria on vuoden ylin ja pyhin. Kristityt perustelevat
joululahjojen antamista sillä, että itämaan tietäjät kantoivat Jeesus-lapselle
kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Todellisuudessa näin ei tietenkään tapahtunut,
vaan se jouluevankeliumi on silkkaa fiktiota. Tarinan sankarille kehitellään
aina myös historia. Jeesuksen vanhemmat on myös keksittyä tarinaa, jolle ei ole
mitään historiallista evidenssiä. Kerrottu itämaan tietäjien lahjojen kantaminen
on sekin napattu muualta. Keskitalven juhlissa lahjojen antaminen on jo paljon
vanhempaa perua kuin itse kristinusko.
Mutta kuviteltu Itämaan viisaiden kalliiden lahjojen sinne tallin pilttuuseen ei ollut kovin viisas juttu. Sama eetos jatkuu edelleen. Itäisten maiden viisaista tuli nykyinen americanmallinen tavarajoulupukki. Tavarajoulupukki tosin vierailee lähinnä hyväosaisten porvariskodeissa. Kalliiden lahjojen saajat eivät asu talleissa eivätkä betonilähiöissä, vaan kauniissa ja vauraissa taloissa, joiden tallissa on Audi tai BMW tai molemmat.
Mutta kuviteltu Itämaan viisaiden kalliiden lahjojen sinne tallin pilttuuseen ei ollut kovin viisas juttu. Sama eetos jatkuu edelleen. Itäisten maiden viisaista tuli nykyinen americanmallinen tavarajoulupukki. Tavarajoulupukki tosin vierailee lähinnä hyväosaisten porvariskodeissa. Kalliiden lahjojen saajat eivät asu talleissa eivätkä betonilähiöissä, vaan kauniissa ja vauraissa taloissa, joiden tallissa on Audi tai BMW tai molemmat.
Itse olen ollut jo
kauan erittäin pidättyväinen joululahjojen suhteen ja perheessämme onkin
vietetty perin lahjatonta joulua. Mitä nyt kirjoja vähän. Ja hyvä niin. Mitä
vähemmän tavaraa, sitä enemmän mielessä avaraa. Kutsuvat sitä
konmarittamiseksi. "Saat sen mistä luovut" on erään Tommy Hellstenin
kirjan nimi. Hän lienee yrittäneen paradoksien kautta opettaa meille elämästä
jotain. Olen tässä itsekin yrittänyt konmarittaa pois turhaa. Mutta mikä on
turhaa? Voiko sitä subjektiivisesti arvioida? Tai mitä pois heitettyään myöhemmin
katuu?
Konmaritus on muotia,
japanilaisen Marie Kondon kehittelemä ”metodi”. Sisustuslehdet sen ilosanomaa
varsinkin levittävät. Paradoksaalisesti, koska sisustuslehdet toimivat
kaupallisessa maailmassa, jossa tavara on elinehto. Sisustuslehdet itse tapaavat
levittää milloin mitäkin ilmiötä, joka edellyttää ostamista. Konmaritus kestää
aikansa, kunnes tilalle tulee joku muu muoti-ilmiö. Todennäköisesti joku
esinekulttuuriin liittyvä. Lyhytaikainen konmaritusmuoti valitettavasti tekee
sen, että perheiden ja sukujen historiaan kuuluvia esineitä katoaa kiihkeässä
konmarituksen puuskassa. Ja on kadonnut.
Joulu- ja black Friday-hysteria
on paradoksi. Me olemme niin kovin huolestuneita maailman merien
muovittumisesta, ilmastonmuutoksesta, hiilidioksidipäästöistä ja muista
tuomiopäivän ilmiöistä. Ja heti perään olemme huolestuneita taloudesta, jonka
pitäisi vain kasvaa. Ilman kasvua olemme kusessa. Ja talous on kuusessa, vaikka
juuri julkaistiin selvitys, että vajaasta 400:sta maamme luontotyypistä puolet
on uhanalaisia. Mutta metsää pitää kaataa lisää, tehdä siitä sellua
kiinalaisten wc-paperia varten.
Mutta taloudellinen kasvu
tarkoittaa aina vain enemmän tavaran tuottamista. Siitä ei pääse mihinkään,
koska ilman konkreettista tavaran vaihtamista ei pian tarvittaisi
digitalisaatiotakaan, jota on luvattu kaikkien ongelmien poistajana ja
tulevaisuuden kasvun turvaajana. Mitä iloa digipalveluista on, jollei
tavaroiden tilaamiseen? Nyt ne, joilla varaa on, käyvät ulkomaanmatkoilla
(lentokoneilla) varaten kaiken netin kautta. Kuinka pian he suostuvat siihen,
etteivät enää lennä, vaan yrittävät tyydyttää kaukokaipuunsa digitaalisesti?
Mutta netissä tilatut tavarat kulkevat lentokoneilla ja laivoilla. Ne tavarat,
jotka pian jossain uudessa konmaritusvillityksessä taas heitetään pois. Jos et
kuluta, olet uhka kansantaloudelle. Jos kulutat, olet uhka tulevaisuudelle. Jos
et kuluta, et voi saada täyttymystä konmarituksesta.
Välttykäämme jouluhysterialta ja kulutusjuhlan korkeimmalta kiitoshymniltä. Hengittäkäämme syvään hetken, rauhoittukaamme ja olkaamme hetki hiljaa. Jos unohdamme nyt tämän syvimmän kaamoksen hysterian, emmekä tee palvontamenoja kapitalismin alttarilla, ei siitä ole kenellekään mitään haittaa. Paitsi tietysti taloudelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti