Kuvittaja R. Westrén-Dollin näkemys tarinan enkelistä nimeltä Saatana.
Joskus 17 -
18-vuotiaana luin Mark Twainin ”Kaksipiippuinen juttu ja muita merkillisiä tarinoita”. Mainio kokoelma
kertomuksia meidän ihmisten tekopyhyydestä, joukkolaumaisuudesta, tietämättömyydestä aiheutuvista onnettomuuksista ja uskomuksien
omituisesta voimasta. Siinä on myös kertomus nimeltä "Salaperäinen vieras", The Mysterious Stranger. Luin joku aika
sitten Kurt Vonnegutin esseekirjan ”Maaton mies” ja hän mainitsi tuon tarinan, jonka
lukemista hän suositteli eräälle hänelle kirjeen lähettäneelle henkilölle. Samalla meille muillekin. Hankin sitten erään Savukeitaan julkaiseman kirjan "Salaperäinen
vieras ja muita tarinoita". No, jonkun aikaa nimitarinaa luettuani tajusin, että
olen sen joskus jo lukenut. Kaivoin siis sen Matkakirjeitä maasta -kirjan esiin ja
siellähän se. Vaikea aina muista mitä on lukenut tai mitä ei. No, eipä siinä
mitään, siinä tilaamassani kirjassa on pari itselleni uutta juttua. Ja
Salaperäisestä vieraasta on nyt kaksi eri suomennosta, joita vertailla. Mutta se siitä.
Lienen ollut uskonnoton
koko elämäni, mutta sen tiedostaen varmaankin jostain 16 – 17-vuotiaasta
lähtien. Elämänkatsomus noin muuten muodostuu useiden vuosien kuluessa
murrosiästä pitkälle aikuisuuteen. Lienen siis ollut uskonnottomuuteen
taipuvainen syntyjäni, mutta varmaa on, että monet murrosiässä ja sen jälkeen
lukemani kirjat ovat toimineet uskonnottoman elämännäkemykseni
muodostuspalikoina. Niistä voi mainita useat Mark Twainin kirjat, joista yksi
on tuo Kaksipiippuinen juttu -kokoelma. Muita tuolloin lukemiani oli Jenkki
kuningas Arthurin hovissa, Matkakirjeitä maasta ja Kapteeni taivaassa. Ja
tietysti Huckleberry Finnin ja Tom Sawyerin seikkailut.
Salaperäinen vieras
tuossa saman nimisessä tarinassa on enkeli. Hän on nimeltään Saatana. Hän on
sen tunnetumman Saatanan veljenpoika. Sen langenneen enkelin. Tämä on siis
sellainen tavallinen enkeli. Mutta kylläkin kaikkea muuta kuin minkälaisiksi
enkeleihin uskovat nämä kuvittelevat. Hän toteaa tarinan päähenkilölle
seuraavan, jonka voin hyvin sisällyttää omaan uskonnottomuuteni tunnustukseen:
”Outoa todellakin, ettet ole aavistanut että
maailmankaikkeutemme ja sen sisällys ovat vain unia, näkyjä, sepitettä! Outoa,
koska ne ovat niin avoimesti ja hysteerisellä tavalla hulluja – niin kuin
kaikki unet: Jumala, joka voisi tehdä kilttejä lapsia yhtä helposti kuin
pahoja, ja kuitenkin teki mieluummin pahoja: joka olisi voinut tehdä joka
ainoan heistä onnelliseksi eikä koskaan tehnyt yhtään ainoata onnellista: joka
pani heidät pitämään kalliina katkeraa elämäänsä ja kuitenkin niin saidasti
lopetti sen lyhyeen: joka antoi enkeleilleen ansaitsemattoman ikuisen onnen ja
kuitenkin vaati muita lapsiaan sitä itse ansaitsemaan: joka antoi enkeleilleen
tuskattoman elämän, mutta kirosi muita lapsiaan syövyttävillä sielun ja ruumiin
taudeilla ja pinnalla: ja keksi helvetin
- saarnaa kultaisista säännöistä, ja että on annettava anteeksi
seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa, ja keksi helvetin: joka saarnaa
moraalia muille ja on itse moraaliton: joka paheksuu rikoksia ja itse tekee ne
kaikki: joka loi ihmisen kenenkään kehottamatta ja sitten syytää vastuun
ihmisen töistä ihmisen niskoille, sen sijaan että kunniallisesti panisi sen
sinne mihin se kuuluu, omille hartioilleen. Joka vihdoin kerrassaan
taivaallisella typeryydellä vaatii palvontaa tältä poloiselta häväistyltä
orjalta!”
Suomennokseksi
valitsin Kristiina Kivivuoren vuodelta 1972, koska se maistuu itselleni
hienommalta.
Mark Twain oli
presbyteeri, mutta mitä vanhemmaksi hän tuli, sitä vastenmielisemmiksi hänelle
uskonto vallankäytön, taloudellisen vallan, imperialismin ja sotimisen ohella
tuli ja se näkyi kyllä kirjoituksissa, joista suuri osa julkaistiin postuumisti.
"If Christ
were here now there is one thing he would not be – a Christian". Kurt Vonnegut on
lukenut tuon, nimittäin tässä hänen versionsa: "If God were alive today, He´d be an atheist". Ehkä Twain
jonkinlaiseen jumalaan uskoikin loppuun asti, mutta sillä ei ollut mitään
tekemistä uskontojen jumalien kanssa. Eikä ainakaan minkään kaikkivaltiuden
kanssa. Ehkä hän lopulta oli jonkinlainen deisti. Että oli joku jumala
olemassa, niin ei sellainen, joka ainakaan ihmiskunnasta mitään olisi
piitannut. Aivan kuten se enkeli Saatana, joka tuon lainaamani kertomuksen
päähenkilölle kertoi. Hän oli tyyten piittaamaton siitä, mitä ihmiset tekivät
tai mitä näille tapahtui. Hän vain kävi poikkeamassa ja kertomassa muutamalle
nuorelle pojalle, mistä ihmiskunnassa on kysymys.
Niin, minäkin
suosittelen lukemaan Twainin myöhäistuotantoa. Ja varsinkin tämän Salaperäisen
vieraan, jonka Twain kirjoitti vuonna 1898, mutta joka ei juuri sopivammin päteä tähänkin
aikaan. Ei ole vanhentunut, ei.
Vonnegut kirjassaan "Maaton mies": ”Twain
todistaa omaksi synkäksi tyydytyksekseen (kuten myös minun), että Jumalan
sijasta Maa-planeetan ja koko ”kirotun ihmissuvun” loi Saatana. Mikäli epäilette
sitä, lukekaa aamun lehti. Ihan sama mikä lehti. Ihan sama miten vanha”.
Sattuvasti sanottu, vuonna 2005.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti