Katselin Ylen
pääuutiset. Kyllä ne vain liikuttavan hyvin peilaavat Ylen
keskustalais-kokoomuslaista johtoa. Ari Hakahuhta, politiikan toimituksen
päällikkö, joka oli itse ollut seuraamassa hallituksen kehysriihen infoa, ei
innostukseltaan paikoillaan meinannut pysyä hallituksen hienoista linjauksista
ensi vuodelle kertoessaan. Missään tämän illan Ylen uutislähetyksissä ei
mainittu siitä, mitä hallitus puuhastelee Sote-ratkaisun yhtenä osana: nimittäin
meidät kastitetaan. Meidät pisteytetään sen mukaan, kuinka helppoja tai
hankalia tapauksia olemme terveydenhuollolle. Meidät kapitoidaan. No kunhan ei vielä dekapitoida.
Tätä tehdään jo
parhaillaan. Tietokannat luovutetaan sitten aikanaan sotetoimijoille käyttöön
ja hyödyksi. Tämä siksi, että yksityisten yrittäjien olisi sitten sote-Suomessa
helpompi arvioida meistä saatava lisäarvo. Sote-keskus, siis
yksityinenkin, tulisi saamaan potilaasta, siis asiakkaasta, yksilökohtaiseen
riskiin perustuvan maksun. Sen laskennassa otetaan huomioon miten elät. Poltatko
tupakkia, poltatko kukkaa tai lehteä, maistuuko bentsot, minkälaisessa perheessä
asut, minkälaisessa lähiössä, kaikki terveyskeskuskäynnit, kännisekoilut,
betonihotellimajoitukset, palkka tai fattamenot ja muut ns. sosioekonomiset jutut.
”Korvauksen pitää ehdottomasti olla yksilökohtainen. Jos se perustuu vain
muutamaan muuttujaan kuten ikään, asuinpaikkaan tai koulutukseen,
terveysyrityksille syntyy aivan liian suuri houkutus valikoida asiakkaita”, sanoo THL:n tutkimuspäällikkö Timo Seppälä.
Tarkoituksena
kerrotaan, että yritysten ei olisi niin helppo kuoria kermat päältä eli ne
helpot, jos kaikista ”asiakkaista” saisi saman summan verorahaa. Nyt
helpommista tulisi saamaan vähemmän ja hankalista enemmän. Mutta mikä on se
ero, onkin toinen asia. Ainahan se ero voidaan säätää niin pieneksi, että niitä
mukavia tapauksia on kuitenkin kannattavaa blokata itselle. Nämä helpot ”asiakkaat” ovat
tulosdynaamisiakin: näistähän saa maksun, vaikka hoitaa ei tarvitse ehkä ollenkaan!
Mutta näinköhän tuo kastitus
käy, kun nimittäin näyttää siltä, että hallitus puuhastelee täysin päinvastaisia
kuin EU:n toukokuussa voimaan tuleva tietosuoja-asetus edellyttää. Se asetus ei
ole mikään direktiivi, vaan Suomen lain yli menevä asetus. Sen myötä tulee
todella tiukat kriteerit kaikkien henkilörekisterien suhteen. Se koskee kaikkia:
kyläyhdistyksiä, liittoja, valtiota kuin kerrostalojen aulatauluja. Eikä
sitäkään tarvita. Jo Suomen perustuslaki estää tämän kaltaisen kastituksen.
Nimittäin perustuslain 11§:ssä todetaan: ”Arkaluonteisten henkilötietojen käsittely
on kielletty. Arkaluonteisina tietoina pidetään henkilötietoja, jotka kuvaavat
tai on tarkoitettu kuvaamaan:
1) rotua tai etnistä alkuperää;
2) henkilön yhteiskunnallista, poliittista tai
uskonnollista vakaumusta tai ammattiliittoon kuulumista;
3) rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta
rikoksen seuraamusta;
4) henkilön terveydentilaa, sairautta tai
vammaisuutta taikka häneen kohdistettuja hoitotoimenpiteitä tai niihin
verrattavia toimia;
5) henkilön seksuaalista suuntautumista tai
käyttäytymistä; taikka
6) henkilön sosiaalihuollon tarvetta tai hänen
saamiaan sosiaalihuollon palveluja, tukitoimia ja muita sosiaalihuollon
etuuksia.” Lähde: Finlex
Selvää tekstiä. Mutta
eihän tämä ole hallitukselle este, vaan lähinnä hidaste. Mitä laki ei salli, se
tehdään ja pannaan laki myötäilemään. Perustuslakikin. Pienellä kaupankäynnillä
mikä vaan onnistuu vaalien tuloksista huolimatta. Eihän seuraavat eduskuntavaalit
juuri muuta tee kuin että nykyiset oppositiopuolueet, jos hallitukseen
pääsevät, puolustautuvat väittelyissä samoihin syytöksiin mitä itse esittivät
oppositiossa ollessaan. Ja lobbarit käyvät vähän eri ryhmähuoneissa
juttelemassa asioista.
THL:n Seppälä toteaa
mielenkiintoisesti myös, että ihmisille eli pisteytettävillä itselleen ei
kerrottaisi heidän oma kapitaatiomaksuaan. Henkilörekisterilaki taas väittää,
että jokaisella on oikeus saada nähdä hänestä kerätty tieto ja että rekisteriin
liitettävältä pitää olla lupa ja edelleen oikeus lähteä rekisteristä niin
halutessaan. Tämä pisteytysrekisteri on selvästikin sellainen rekisteri, jota
tuleva EU:n tietosuoja-asetus varsin koskee.
SOTE:ssahan terveys
tulee olemaan bisnestä ja potilaat ”asiakkaita”, rahastuksen välikappaleita.
Tässä kastituksessa tulisimme olemaan myös plussapisteitä. Tai miinuspisteitä.
Tämä kastitus ei aivan todennäköisesti tule juuri
muuttamaan sote-yhtiöiden kermankuorintaa, mutta heikommassa hapessa olevien
kansalaisten tiedot tulisivat olemaan entistäkin alttiimpia leviämään minne
sattuu. Aina silloin tällöin tulee uutisia potilastietojen lojumisesta milloin
missäkin. Ja tietomurroista. Ja kas kun Uusi Suomi -lehden sivulla oli juuri
tänään yksi uutinen: "Varoitus
erityisen vakavasta tietomurrosta Suomessa – 130 000 käyttäjän tiedot
viety". Näitä uutisiako ei tultaisi sitten tulevaisuudessa
näkemään?
Tietosuojavaltuutettu
Reijo Aarnio ei ollut saanut etukäteen mitään tietoa hallituksen puuhastelusta.
Hän vaatiikin nyt THL:ltä, minkä lakien puitteissa se meinaa näitä pisteytyksiä
tehdä. Raaka työ on nimittäin jyvitetty sille.
Eikä tässä vielä
kaikki. Soten kyljessä toteutettava digitalisointihanke tekee meistä paitsi
kännykän kautta valmennettavia omahoitajia ja arvokkaan terveystiedon lähteitä,
kertoo Mona Mannevuo 2.6.2017 kirjoituksessaan. Valtakunnallinen potilastiedon
arkisto Omakanta, jota meitä patistetaan käyttämään, on vallan mainio väline arvokkaiden tietojen keruuseen. Vielä
tehokkaampi kuin Facebook. Sen tietojen leviämisjupakasta Yle kyllä uutisoi vähän väliä.
Näin me saamme Suomemme
nousuun – me olemme sote-yritysten kapitaatiokarjaa, meistä saa arvokkaita
tietoja ja me vielä itse autamme sote-yrityksiä menestykseen, kun ahkerasti
itse kerrytämme näitä tietoja niille. Ja kuten Ylen uutiset hallituksen
ilosanomaa meille levitti: me saamme työllisyyden nousuun helpottamalla pienten
yritysten työntekijöiden irtisanomisia. Me työllistämme tehokkaammin antamalla
noileemmin potkuja. Ja keisarillahan on vaatteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti