Meillä Suomessa voi
edelleen hyvin kulttuuri- ja uskontorelativismi. Jos puhutaan ismistä nimeltä ”suvakismi”,
niin ei se ihan väärinkään ole. Sitä nähtävästi esiintyy myös turvapaikan
hakijoihin suhtautumisessa. En pysty ymmärtämään, miksi täältä turvapaikkaa
hakenut ja sen saanut voi lähteä lomailemaan maahan, josta on turvapaikkaa
lähtenyt hakemaan, kuten tiedän tapahtuneen. Porissakin. Mitä turvapaikkaa he
lähtivät hakemaan? Toisaalta lapsiperhe, joka ei suurin surminkaan palaisi lähtömaahansa
ilmiselvän kuolemanvaaran vuoksi, palautetaan poliisisaattueessa sinne.
Vuonna 1985 meille
säädettiin vapautuslaki, jonka mukaan jehovan todistajat vapautettiin asevelvollisuudesta
ilman mitään muuta korvaavaa palvelusta. Uskonnollisin syin siis saivat
vapautuksen. Olkoonkin, että vuoteen -69 saakka Karvian erityislaitos, johon jehovaa
todistaneet siirrettiin lusimaan, oli suunnilleen keskitysleiri ja myöhemmin heidät
passitettiin vankiloihin ja työsiirtoloihin. Nyt totaalikieltäytyjät, jotka
perustelevat kieltäytymisensä eettisin syin, joutuvat ilman muuta vankilaan 173
päiväksi. Uskonto siis ajaa eettisten syiden yli. Jehovahihhuleille heidän
jumalansa on ehdoton auktoriteetti. Suomen laki kumartaa sille. Cheers.
Vapautuslaki oli ja on perustuslain ja ihmisoikeuksien vastainen. Toisaalta ei
Suomessa perustuslaista muutenkaan juuri ole piitattu. Eikä
ihmisoikeuksistakaan. Kansalaisten tulee olla lainkuuliaisia, mutta
valtiovallan edustajien kohdalla ei ole niin nökönuukaa.
Nyt lienee jotain
edistymistä tapahtuvan tässä kummallisessa erioikeusasiassa. Hovioikeus on
nimittäin nyt perjantaina kumonnut siviilipalveluksesta kieltäytyneen miehen
vankeustuomion. Siis jehovan palvojien erioikeus syrjii muita
totaalikieltäytyjiä. Mutta tämä perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastainen
käytäntö jatkuu vain edelleen. Ei sillä, etteikö maailma ole täynnään
ihmisoikeuksien rajuja polkemisia ja julmuuksia kulttuurisista ja
uskonnollisista syistä, mutta Suomi katsoo olevansa oikeusvaltio ja sivistyneen
maailman riveissä.
Kulttuuri- ja
uskontorelativismin tunkka tulee hyvin esille siinäkin, että Suomessa saa
edelleen ympärileikata poikia uskonnollisin syin. Suomessa on myös
uskonnonvapaus, johon tämäkin tympeä ja räikeä ihmisarvoa loukkaava rikos
liittyy. Uskonnonvapaus koskee vain lasten vanhempia, ei lapsia. Vanhemmat
saavat liittää lapsensa kirkon jäseniksi näiltä mitään kyselemättä. Kun lapsi
on kirkkoon liitetty, ei sen peruminen ole ihan nappia painamalla tehty, kuten
yksittäisen aikuisen eroaminen. Siihen tarvitaan kirjallinen ilmoitus, jossa
täytyy olla molempien vanhempien allekirjoitus. Jos on erottu, ei lapsen
huoltaja voi erottaa lastaan kirkosta, jos toinen heittäytyy hankalaksi, eikä
kiusallakaan allekirjoita. Lapsella itselläänhän EI ole uskonnonvapautta.
Uskonnonvapaudesta
huolimatta lapsen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen on siis juutalaisten
ja muslimien kohdalla tyyten vitsi. Ei kun poikavauvoilta esinahka vaan uskonnon
alttarilla uhriksi, kun jumala on erityisen perso niille. Tyttöjen
ympärileikkaus nyt on tietysti kielletty. Mutta koska kulttuuripiirteitä tulee
kunnioittaa, sallivat viranomaiset periaatteessa sen, että täältä lähtee muslimiperheitä
”lomailemaan” oman kulttuurinsa maihin, kun tytär on ”siinä” iässä.
Naimareissuista eli alaikäisten tyttöjen pakkonaittamismatkoja tiedetään
tehdyn, jopa niinkin, että reissulta palatessa tyttö on raskaana. Ympärileikkaustapauksista
ei liene todisteita olevan, mutta THL:n ja sosiaalialan ammattilaisten mukaan
tällaisista tapauksista on kyllä epäilyjä. ”Riittilomalta” palaaville tytöillehän
ei tehdä tarkastuksia. Tämä julmuus siis tapahtuu siis tietyllä tavalla
viranomaisten suojeluksessa. Vuonna 2012 oikeusministerinä silloin ollut Anna-Maja
Henriksson ilmoitti hyväksyvänsä poikien cirkumisaation kulttuurisin ja
uskonnollisin syin, kunhan ”toimenpide tehdään turvallisissa oloissa”.
Tietääkseni siitä lähtien yksikään hallituksemme ministeri ei ole esittänyt
vaatimusta ehdottomasta kiellosta, mikäli lääketieteelliset syyt eivät sitä
edellytä.
Perhevapaauudistuksen
kaatoi juuri myös ilmeisesti kiista kotihoidon tuesta. Kun rahat ei riitä.
Mutta entäs lestadiolaisperheet, joissa on vaikka kymmenen lasta. Tällaista
perhettä tuetaan kotihoidontuella niin kauan kuin muksuja tulee. Ja niitä
muksuja tulee, koska uskonto kieltää ehkäisyn. Näin kotihoidontuella tuetaan siis
uskontoa, kuten STTK:n tiedotuspäällikkö Marja-Liisa Rajakangas taannoin
twiittasi. Tästä riemu repesi siinä ketjussa. Eräät eivät halunneet keskustella
moisesta. ”Siitä mistä ei voi puhua, pitää siis vaieta. Näin Suomessa vuonna
2018”, vastasi Rajakangas siihen. Niin, epämukavista ja hankalista kysymyksistä
ei ole niin mukava esittää mielipiteitä. Annetaan mennä niin kuin on tähänkin
asti menty. Helsingin Keskustan puheenjohtaja totesi, ettei käy
keskustelua pohdinnoista, joissa on ”lähtökohtaisesti vinksallaan ihan kaikki”.
No eipä ihme; Keskustan ydintukijoukkoon kuuluu runsaasti juuri lestadiolaisia.
Rajakangas ilmoitti pohtivansa ja esittävänsä kysymyksen. Mutta näköjään
kaikkea ei saa edes pohtia, saati sitten asettaa kysymyksiä.
Lestadiolaisilla on
tietysti vapaus uskoa ja toimia kuten heidän uskontonsa määrää. Sitä oikeutta
vain ei ole lestadiolaisperheitten äideillä. Heiltä ei ole kysytty mitään
siitä, haluaako he viettää koko nuoruudesta varhaiseen keski-ikään kuuluvan
elämänvaiheensa lapsentekokoneina. Mutta eipä siinä mitään – jos lestadiolaiset
haluavat tehdä mukuloita pirtin täyteen, niin siitä vain. Mutta onko sitä tuettava
verovaroin eli kotihoidon tuella? Rajansa kaikella, muttei nähtävästi uskonnon
suvaitsevaisuudella… Nämä kotihoidon tukea saavien perheiden ne jälkeläiset, jotka
haluavat päästä irti tukahduttavasta uskonelämästä, joutuvat yleensä perheittensä
karttamiksi. Vanhemmat eivät enää tunnusta lastaan, eivätkä kohdatessa ole näkevinäänkään.
Jos teet toisin kuin uskontomme määrää, kärsi sitten itse seuraukset.
Uskontojen uhrien tuki ry:ssä näitä tarinoita riittää.
Suvakismia esiintyy
paljon siellä, missä ristiriidat koskettavat omia tukijoukkoja ja annetaan
asioiden tapahtua ”kulttuurin kunnioittamisen” merkeissä. ”Käsittämätön ajatus
sinulta – missä kunnioitus ja suvaitsevaisuus toisia kohtaan?”, kysyi
Rajakankaalta eräs keskustelija.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti