Mihin tarvitaan saarnaajia, kun kerran Hänelle ei mikään ole mahdotonta?
Miksi papin tai jonkun muun tarvitsisi tulla selittämään minulle mitään, minkä pitäisi olla itsestään selvää?
Miksi minä kurja uskonnoton olen olemassa – uskonnottomana? Häh?
Noin kyselin muutama
päivä sitten eräällä kristittyjen keskustelupalstalla.
Tämä oli siis
uskonnottoman retorinen kysymys. Kysymyksen voisi asettaa toisinkin: jos kerran
on Jumala, joka on kaiken luonut ja luomansa maailman tapahtumista ja
luotujensa kohtaloista päättää - tai on itse asiassa tiennyt iankaikkisuuden
kaiken tämän ja jopa jokaisen tulevan elämän pituuden tai lyhyyden ja tulevan
loppusijoituspaikan, niin mihin ihmeeseen me tarvitsemme uskontoa? Onko Jumala
itse tarkoittanut niin, että on uskonto, joka välillisesti ilmoittaa Hänet?
Miksei Hän tehnyt tai tee ilmoitustaan suoraan ja konkreettisesti?
Uskonnothan eivät ole
vain yksityisasia, vaan selvästikin yksi yhteisöllisyyden harjoituksen muoto. Kaikissa
uskonnoissa, animistisissa, pakanallisissa kuin kirjan uskonnoissa, on rituaalimestareita,
Masters of ceremony, jotka johtavat palvontamenoja ja riittejä. Mutta riittejä
ja yhteisöllisyyden ilmenemismuotoja on kuitenkin aina ja joka tapauksessa,
vaikka ei olisi mitään uskontoa. Nyt, kun sekularisaatio on saanut jalansijaa, riittejä
johtamaan kaivataan pappeja ihan silkasta vanhasta tottumuksesta. Suurin osa erilaisiin
siirtymäriitteihin (rippi, häät, ristiäiset) osallistuvista eivät usko riitin
hengelliseen aspektiin, vaan ovat siinä mukana perinteen vuoksi. Kun näin on
aina tehty. Ja onhan papilla se oma auransa, jota jollain naapurin Jampalla ei
ole. - Olisi kyllä, jos Jamppa pukeutuisi papin kauhtanaan ja opettelisi
taikasanat ja esiintyisi paikkakunnalla, jossa häntä ei tunnistettaisi.
Ulkoiset seikat tekevät valepapistakin papin.
Pappeja tarvitaankin
siis järjestämään ja johtamaan uskontoa ja sen rituaaleja. Jumalahan ei moisia
rutiineja tietenkään tule tekemään, vaikka usein kirkkojen tai muiden
seurakunnallisten tapahtumien yhteydessä papit tai saarnaajat kertovat, että
Jumala on läsnä tässä ja nyt. Jos Hän todella on, niin varmaan tämän korvia
kuumottaa usein - niin päättömiä tarinoita papit kertoilevat taivaallisesta
työnantajastaan. Tämäkin vain sillä oletuksella, että Jumala ei olisi
kaikkitietävä. Silloinhan Jumalan ei tarvitse olla tuollaisissa tilanteissa
läsnä. Mitä siellä notkumaan, kun tiedossa on kaikki, mitä siellä höpistään tai
mitä paikalla olijat tekevät tai miettivät. Moni taatusti miettiikin, että
tuliko ulko-ovi varmasti lukkoon, tai miten mauttomasti tuo Laurilan emäntä
taas on pukeutunut, Virtaska lihonnut tai Virtasen isännän krapulaista
ulkonäköä, tai sitten että olisikohan tänä iltana tsäännsseja makkarissa.
Helsingin uusi piispa Teemu
Laajasalo selitteli tai yritti sanoa jotain maanantai-illan A-studiossa Porvoon
käsittämättömästä ja surullisesta tapauksesta. Mieleen palautui lukuisat katastrofit
tai onnettomuudet, terrori-iskut tai yksittäisten sekopäisten ihmisten
aiheuttamat joukkosurmat, joiden yhteydessä pappi tai piispa tuo esiin omaa
hämmennystään ja selityksettömyyttään. Yhä useammalle on selvää, että ei ole
sellaista Jumalaa, joka varjelisi edes lapsia tai puuttuisi tapahtumiin
mitenkään täällä maan päällä. Ainakaan kukaan ei pysty osoittamaan mitään
tällaista. Vasta muutama päivä sitten saatiin lukea uutisista, että
sairaanhoitaja oli varastanut oman narkkiutensa lääkitsemiseen saattohoidossa
olleen pienen lapsen kipulääkkeet. Miten mikään ”hyvä jumala” tällaista sallisi
omassa luomassa maailmassaan. Siis uskovien jumala, tämä ihmisten keksimä juttu
jumalineen, joka sisältää luvattoman paljon paradokseja ja absurdiuksia.
Pappien tehtävänä
näyttääkin olevan keksiä selityksiä sille tai kysellä, missä Jumala oli. Ja
lohduttaa asianosaisia, että hyvä Jumala tietää syyt, eikä meidän tarvitse
pohtia sitä ollenkaan. On varmasti hyödyllistä puhua ja käsitellä surua, joko
yksityistä tai yhteisöllistä luonnonkatastrofin tai terroristi-iskun jälkeen.
Voi olla, että joitakin papin sanat lohduttavat, vaikka ne harvoin tarkoittavat
juuri yhtään mitään. Mutta pappia ei tähänkään tarvita. Ihmisten yhteisöllinen
traumaattisen tapahtuman purku toimii ilman hengellistäkin ulottuvuutta.
Pappeja tarvitaan ylläpitämään uskontoa, joka on heidän
palkanmaksujärjestelmänsä. On absurdia se, että edelleenkin on suuri joukko
ihmisiä, jotka omasta epäuskostaan huolimatta suostuvat toimimaan
uskontojärjestelmän ylläpitäjinä ja maksajina. Muutamia vuosia vielä tarvitaan,
kun alkaa olla selvää, ettei valtiovallan ole enää syytä olla tukemassa nykyistä
uskontojärjestelmää, mitä siis Suomen valtio edelleen tekee.
(Tämä oli ensimmäinen bloggaus, jota en enää julkaise SK:n blogialustalla. Se poistuu kokonaan bittiavaruuteen tämän vuoden lopussa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti