Sain kunnian toteuttaa
vuoden 2017 Pori Film Festivalin ensimmäisen varsinaisen tapahtuman. Pikkutapahtuma,
mutta kumminkin. Ja oli kunnia sitten hyvä tai kyseenalainen. Kinokellarissa
samana päivänä esitetty elokuva oli POFF:n ensimmäinen elokuvaesitys.
Järjestämäni tapahtuman nimi oli ”Näin
naapurissa”. Itse valitsemani nimi. Tämä tapahtui Jussikka -baarin
yläkerrassa keskiviikkona. Esitin muutaman Neuvostoliitossa 60- ja 70-luvulla
tehdyn kymmenminuuttisen elokuvan, joissa esiteltiin Neuvostoliiton saavutuksia
ja elämää. Niilo Rinne, joka tätä minulta kysyi ja halusi myös tapahtumalle
nimen, sai nimen heti ja minun sitä kummemmin miettimättä.
"Näin naapurissa" oli
YLE:n radio-ohjelma, jota lähetettiin 1978 - 85. Se oli ohjelma, jossa
Neuvostoliiton elämää, ja tietysti saavutuksia, esiteltiin. Kuuntelin sitä useasti
tuolloin. Yleensä jutut olivat hieman vaivaannuttavia. Haastateltiin ihmisiä,
jotka tietysti puhuivat venäjää. Haastateltavan ääni häivytettiin ja suomalainen
ääni tulkkasi ja jatkoi. Jutut olivat aina positiivisia, kuinka tietystä ongelmasta
oltiin selvitty, kuinka asiat toimivat hyvin, kuinka elämä oli luonnikasta ja
lutviutuvaa. Kehitystä tapahtui aina. Mitään ongelmaa, josta ei olisi selvitty, ei
ollut. Tietysti oli selvää, että sen ajan Suomessa piti kertoa suuren
ja ystävällishenkisen naapurimme elämästä. Näissä radio-ohjelmissa ei ollut kyse mistään
radiojournalismista, vaan ulkopolitiikasta. Ne olivat propagandaohjelmia. Niitä
joko vihattiin tai rakastettiin, riippuen kuuntelijan puoluepoliittisesta
katsannosta. Mutta toisin kuin monet ovat kuvitelleet, eivät näitä ohjelmia
tehneet vain Ylen kommaritoimittajat. Yleisradiohan oli kyllä tuolloin yleisen
käsityksen mukaan varsin punaväritteinen. Aikojen takainen pääjohtaja Eino S. Repo
tietty loi tätä mielikuvaa. Mutta naapurikatsauksien tekemisessä olivat mukana myös keskustalainen Leena
Pakkanen ja kokkari Heikki Vuohelainen. Tätä ohjelmaa edelsi ohjelma nimeltään ”naapurineljännes”.
Sen kesto oli nimensä mukaisesti varttitunti. Varttituntiin mahtui varmasti
paljon Suuren isänmaan kehumista ja useiden radion kuuntelijoiden hien pintaan
nousua. Näin naapurissa -ohjelma kesti puoli tuntia. Kehitystä siis.
Eino S. Repo antoi
tietty ns. radikaaleille toimittajille ohjelma-aikaa ja hänen kauttaan pääjohtajana
ja sen jälkeen radiojohtajana onkin nimitetty ”reporadion” ajaksi. Mutta toisaalta
hän toimi myös aikansa Mainostelevision eli maikkarin ohjelmajohtajana ja hän
soti talvi- ja jatkosodissa ja kotiutui peräti kapteenina. Revon jälkeen Ylen
pääjohtajaksi tuli ”normaalistaja” Erkki Raatikainen. Hän oli demari. Ja sen jälkeen muutama
muu. Nykyinen kokoomuslainen pääjohtaja Lauri Kivinen on sitten ensimmäinen, joka
ensi töikseen nostatti palkkaansa noin kymppitonnilla kuussa. Euroissa siis. Hänen aikanaan Ylen oleellisimmiksi aikaansaannoksiksi jäänee Ylen tarjonnan köykäistyminen,
viihteellistyminen ja keskustalaisen pääministerin toimien uutisoinnin sensurointi.
Kukaan ei silti puhu ”kivisradiosta”. Yle on muutenkin ollut jo pitkään keskusta-kokoomuslaisesti
johdettu. Silti reporadio punavihermädätyksineen on kummasti edelleen monilla
vankkana mielikuvana Yleisradiosta.
Niin, ne elokuvat.
Joskus 80-luvun alkupuolella Suomi-Neuvostoliittoseura lahjoitti useita
kymmeniä Neuvostoliitossa tehtyjä lyhytelokuvia Porin kulttuuritoimistolle.
Olin silloin itse elokuvatoimenhoitajana siellä, Kinokellarin vetäjänä. Ne
lojuivat vuosia siellä jossain portaikossa, josta ne siirrettiin Porin
videopajalle. Kun Eurooppakorttelisysteemi tuli ja rakennukset, joissa videopaja
sekä Satakunnan Elävän Kuvan Keskus majoittuivat, oli purettava betonisen
parkkihallin tieltä, luovutti kulttuuritoimi elokuvat SEKK ry:lle, jolla ne nyt
edelleen ovat. Jossain vaiheessa dokumentaristi Marja Pensala oli saanut vihiä
näistä ja tuli niitä koluamaan. Hän käytti niistä parissa Venäjää käsittelevässä
dokumentissaan. Itse Jörn Donner otti kerran sähköpostitse yhteyttä näistä, kun
hänelläkin kiinnostus oli. Yhdessä viestissään hän kysyi, saako niitä varastaa.
Vastasin, ettei saa, mutta katsoa saa. Sitten häneltä loppui kiinnostus.
Elokuvat ovat 60- ja
70-luvuilta. Ne ovat siis tietysti propagandatarkoituksiin tehtyjä ja niiden
sisältö sen mukaista. Aiheet ja niiden käsittelyn eetos olivat korkealta
taholta määrättyjä ja kontrolloituja. Neuvostojärjestelmän ja kommunismin taattua,
tasaista ja positiivista esittelyä. Vaikka niiden sisällölle ja esitystavalle
on helppo hymyillä ja nyt voi havaita niiden sisältävän ilmiselvää ns. muunneltua
totuutta, niin niiden erityislaatuna on toteutuksen laadukkuus. Ne ovat siis
hyvin kuvattuja ja leikattuja. Ei neukkulassa noita kuka tahansa rähmäkäpälä
päässyt tekemään. Jos haluaa aatetta esitettävän hyvin, niin sitten pitää panna
osaajat asialle. Niin teki myös Natsi-Saksa, jossa viestinnän erikoisammattilaiselle
Goebbelsille kelpasi vain parhaat osaajat. Kuuluisin näistä oli Leni Riefenstahl.
Hän teki häpeämättömän aatteellisia elokuvia Kolmannelle Valtakunnalle ja
arjalaisen rodun ylistykselle, mutta kiisti myöhemmin tämän kaiken. Hän vain teki
elokuvia. Niin tekivät myös Neuvostoliiton puoluekoneiston valjastamat elokuvan
tekijät, jotka tekivät hyvää laatua ja taatusti tietäen, mitä tekivät. Mutta
toisaalta, jos olisivat kieltäytyneet, olisivat jääneet työttömiksi tai joutuneet
hanttihommiin.
Mutta miksi ihmeessä
se joku taho, joka nämä suomeksi toimitti, ei valinnut ketä tahansa muuta spiikkaamaan
filmien kerrontaa suomeksi. Tämä tai nämä, jotka suomennoksen ovat spiikanneet,
ovat käsittämättömän kankeita. Mikään Velipuolikuu, Kummeli tai mikään muu sketsiryhmä
ei kykenisi tekemään niistä parodioita. Ne ovat jo itsessään niitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti