Hallitus on nyt saanut
budjettiesityksensä valmiiksi. Se on viimeinen tältä hallitukselta. Onneksi. Se
lupaa takaisin ripoittain aiemmin kahmalokaupalla otettua. Keskusta-Kokoomusvetoisen
hallituksen linjauksiin sopii hyvin autoverojen edelleen keventäminen, mikä siis
on kädenojennut toimeentuleville auton ostoon. Toisaalta luvataan ajoneuvoveroa
eli käyttöveroa laskettavan, mutta vain vähän ja vasta 2020 veron jälkeen. Vuosien
2015 – 17 aikana sitä nostettiin parhaimmillaan peräti 147 %. Energiaveroja nostetaan,
mikä nostaa nyt jo arvokkaan bensan hintaa, mikä koskee eniten pienituloisia ajelijoita.
Energiaveron korotus tulee näkymään kyllä sitten kaikissa hinnoissa.
Työttömyysvakuutusmaksun
300 miljoonan alennus sekä 120 miljoonan euron verokevennykset kohdistuvat
eniten hyviin palkkoihin. Tyel-maksujen alennuksista puolet menee
työnantajille. Sekään ei ole oikea alennus, vaan paluu siihen tilanteeseen, mikä
oli ennen kikyä, jolloin siis tyel-maksuja korotettiin. Pikkupalkoissa moiset pikkukevennykset
ovat jokusia euroja kuukaudessa, aivan kuten hallituksen höveli takuueläkkeen
korotus 9 euroa / kk, joka menee nopeasti haittaverojen myötä ja muutenkin kohoaviin
hintoihin. Ja sitä paitsi indeksileikkaukset etuuksiin taitavat nekin vain
jatkua. Mutta epämiellyttävistä asioistahan mielevästi hymyilevä
hallituskolmikkomme ei viitsinyt tiedotusvälineiden edessä puhua.
Harmaan talouden
torjunnasta ei toisiaan kehuva hallituskolmikkomme puhunut nytkään mitään.
Hallituksemme onkin ollut vastahakoinen perustamaan uusia virkoja selvittämään
veronkiertoa. Päinvastoin, se ajoi koko ohjelman alas. Ja talousrikolliset
kiittävät. Suomi menettää vuosittain miljardeja yhteisöveroja aggressiivisen
verosuunnittelun ja välttelyn vuoksi, kuten esim. konsernilainajärjestelyinä
tai korkokikkailuina. Suuret lääkäriketjut, joille hallitus yrittää pedata
uusia markkinoita Soten myötä, varsinkin harrastavat veronkiertoa
järjestelmällisesti. Mehiläinen on tehnyt sitä vuosikaudet, vaikka se joku
vuosi sitten ilmoittikin kitkevänsä sitä. Maineenpesua, mutta veroja se vain edelleenkin
välttelee.
Perimättä jää
laillisesti paljon myös pääomaveroja. Veroaste pääomatuloista lienee
todellisuudessa lähempänä kymmentä kuin sitä oikeaa prosenttia, joka pitäisi
olla 25. Suomen rikkain mies, Antti Herlin, maksanee veroja tuloistaan kai joku
4 %. Veroja ei saada kaikesta vuokra-asuntobisneksestäkään. Ammattiiittojen ei
tarvitse maksaa Kojamon (ent. VVO) satojen miljoonien eurojen sijoitustuloista.
Koska ovat yleishyödyllisiä yhdistyksiä.
Hallituksemme huomaavaisesti
antaa nyt meille tavareillekin mahdollisuuden verovälttelyyn; osakesäästötiliä,
johon voi sijoittaa peräti 50.000 euroa. Osingot ja muut pääomatulot verotetaan
vasta sitten, kun niitä nostetaan. Eli semmoinen kapitalisaatiosopimus, mitä
pääministerimme itsekin käyttää omassa verovälttelyssään. Eiköhän me kaikki
vaan aleta pörssihaiksi – jokaisellahan nyt on jokunen tonni ylimääräistä
turhaan kuleksimassa.
Yritystuista ei
myöskään edelleenkään puhuta. Niitä jaetaan vuosittain 8 - 9 miljardia. Suoria
ja verohuojennuksia. Suurin osa turhaan ja satoja miljoonia pörssiyhtiöille, jotka
maksavat samaan aikaan runsaat osingot. UPM osuusyrityksineen on kuitannut
2010-luvulla yli sata miljoonaa. Tuet on suurimmilla saajilla promilleluokkaa
tuloksesta. Mutta kun näin on aina toimittu ja jos ei anneta, niin uhataan
viedä firma ulkomaille. Eikä vain uhata, vaan tukia saaneet firmat ovat myös
vieneet työpaikkoja halpatyömaihin. ”Kipeät leikkaukset” eivät koskaan koske
tehottomiksi osoittautuneita yritystukia.
Hallituksemme
esittelee maireana vähävaraisiin tai koulutukseen kohdistuvia pikku paikkauksia,
teelusikalla annettavia, kun sen taipaleella on viety jo kauhallisia. Opetusministerimme
lienee absoluuttinen pohjanoteeraus koko itsenäisyytemme ajalta. Maireasti hymyten
hän kertoi hallituksen lisäävän resursseja ammatilliseen koulutukseen. Hän ei
kertonut sitä, että hän tässä hallituksessa on ehtinyt leikata siitä jo 200
miljoonaa ja sen vuoksi ammatillisen koulutuksen olevan nyt lähes raunioina.
Opiskelu on muuttunut itseohjautuvaksi, kun ei ole opettajia. Myös palkkatukeen
luvataan lisää rahaa, että firmat voisivat työllistää lisää ja peräti
kannustusrahoja palkkauksen vakiinnuttamiseksi. Mutta palkkatukirahoja on
nytkin jäämässä käyttämättä 150 miljoonaa euroa VVM:n mukaan. Nimittäin kun
niitä luusereita saa ilmaiseksikin – työkokeilijoita. Oma yhdistyksenikin
palkkaisi työttömän palkkatuella, kuten on tehnyt, mutta nyt ei voi. Hallituksemme
viisaana suuntasi sen pari vuotta sitten firmoille.
Poliisille luvattiin
80 uutta virkaa, mutta tämän hallituksen aikana niitä on viety noin kymmenkertainen
määrä. Useilta kymmeniltä maaseutupitäjiltä on asemat lakkautettu. Voi rötöstellä
ihan rauhassa, poliisi tulee paikalle kunhan kerkiää. Ehkä tunnin parin päästä.
Valtio ottaa tämän
budjetin mukaan taas lisää lainaa 1,5 miljardia. Sitä lainaa ei tarvitsisi
ottaa ollenkaan. Sitä voisi alkaa periä niitä perimättömiä veroja. Sitä paitsi
se on kaikki virtuaalirahaa se laina, osa siitä peräti Suomen Pankin loihtimaa.
Valtion ei olisi pitkään aikaan tarvinnut ottaa ollenkaan lainaa, mikäli se
olisi pitänyt omistuksiaan sen sijaan, että on typerästi myyty surkeaan
alihintaan. Esimerkkejä on edellisessä blogipostauksessani.
Eikä se valtionomaisuuden
hukkaaminen ole loppunut. Myyntilistalla, josta ei nyt puhuta, lienee ainakin VR,
Altia, Neste ja Finnair. Hyvä esimerkki siitä, miten valtio hukkaa omaisuuttaan
ja saa samalla kansalaisten maksutaakkaa lisättyä, on autokatsastus. Kun valtion hoitajat viisaudessaan myi aikoinaan Suomen Autokatsastuksen ja yksityiset
pääsi apajille, kaksinkertaistuivat katsastusmaksut. Ja kun valtio myi Kemira
Growhow´n vuonna 2007 norjaan Yaralle, kaksinkertaistui viljelijöiden
lannoitemaksut muutamassa vuodessa. Lannoitetuotanto on myös osa huoltovarmuusketjua, jota
ei suurin surminkaan pitäisi myydä yksityisille saati sitten vielä ulkomaille. Mutta kyllä meillä voi. Kuten valtakunnan sähköjakeluverkon myynti ulkomaisille omistajille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti