”Joskus hän epäili, ymmärsikö Jumala häntä lainkaan.
Eipä silti, ei Herra tappamisista välittänyt. Olihan hänen oma kirjansakin
niitä täynnä. Mutta varmastikin oli olemassa asioita, joita Jumala todella
vihasi – hajuvedeltä haisevia asioita – pitsisiä asioita, kiharakarvaisia
asioita – porttoja.” -Preacher, saarnaaja, mietiskelee muistellessaan
tappamiaan leskiä, jotka Jumala oli johdattanut hänen tielleen.
Davis
Grubb: “The Night of The Hunter” (suom. Yön pahat silmät), 1953
Niin, Raamatussa Jumala hävitti ja tappoi useita
kaupunkeja ja kansoja ja käski oman kansansa myös tappohommiin.
Jumala antoi meille kerran käskynsä. 10 käskyä eli
dekalogin. Tai jotain sinne päin. Noita kymmentä ei sellaisenaan Raamatussa
ole, vaan muotoilu ja järjestely lienee Martti Lutherin Katekismukseensa tekemä.
Niitä käskyjäkin on itse asiassa 613. Kristityt sitten valikoivat sopivimmat
niistä. Katekismuksessa luetelluista viides käsky kuuluu: älä tapa. Tosin
Raamatussa se on kuudes käsky. Eri uskonsuunnissa numerointi myös vaihtelee. Se
käskyjen eksaktista jumalallisuudesta ja Jumalan sanan muuttamattomuudesta.
”Älä tapa” on käskyistä ristiriitaisimpia. Martti Luther
määrittelee sen näin: ”Koska Jumala on rakkaus, hän tahtoo, että rakastamme
lähimmäistämme niin kuin itseämme. Jokaisen ihmisen elämä on Jumalan lahja ja
sellaisena arvokas”. Kristitylle on selittelemistä siinä, että toisaalta
Mooseksen laissa, joihin nuo 10 käskyä siis kuuluvat, on Jumalan käskemänä kuolemanrangaistuksia
langetettava vähän siitä ja tuosta. Ja Jumala itse hukutti vedenpaisumuksessa kaikki
kansat Nooan porukkaa lukuun ottamatta ja sittemmin tuhosi kaupunkeja
asukkaineen ja usutti oman kansansa, Israelin, tekemään samoin. Heettiläiset,
girgasilaiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja
jebusilaiset, Sodoman ja Gomorran kaupungit asukkaineen jne. Tuhon omaksi piti vihkiä kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset.
"Sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa ja tappakaa jokainen, jonka
kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen”. -Näin käski
Herra Mooseksen sanoa omilleen, kun nämä Moosesta ja käskytauluja odotellessaan
olivat ajankulukseen tehneet jumalan. Ja näin tapahtui. 3000 miestä tapettiin.
Vain
yhden kultaisen vasikan tähden.
Sota on aina onnettomuus, mutta ei aina tai kaikista. Sota voi
olla myös mahdollisuus, kuten Suomen käymä jatkosota ja sisällissodan
jälkeiset valtiojohdon siunaamat ns. heimosotaretket osoittivat. Näissä piti
rakentaa Suur-Suomea. Sotapapeilla oli merkittävä osa taistelumielialan
nostattamisessa. Jatkosodasta tehtiin Jumalan kehottama Pyhä ristiretki kristinuskon
puolesta idän paholaista vastaan. Pahan ja hyvän välinen taistelu. Mannerheim
itsekin käytti sanoja ”pyhä sota” ja ”ristiretki”. Hitlerillekin hyökkäys
Neuvostoliittoon oli ristiretki. Operaatio nimettiin ristiretkeilijä Frederik
Barbarossan (1122-1190) mukaan. Suomen papeille Neuvostoliitto oli
lopunaikojen pedon valtakunta. Stalin antikristus, Leviathan ja jopa Juudas
Iskariotkin. Toisinaan pappeja tarvittiin luomaan uhrimieltä muistuttamalla
”Kristuksen sovintoverestä” (Jouni Tilli: Suomen Pyhä sota).
Koreasti pukeutunut ortodoksipappi viskelee pyhää vettä
aseiden päälle, aseiden, jotka ovat lähdössä Venäjän kriisialueille kurittamaan
Venäjän auktoriteettia vastustavia. Ottaako pappi oikeuden merkkauttaa aseet
Jumalalle vai onko Jumala itse päättänyt leimata ne välineikseen? Itse asiassa
näin tapahtuu vähän joka puolella. Papit siunaavat sotilaita ja näiden aseita.
Israelissa järjestetään vuosittain kymmeniä alokkaiden valatilaisuuksia
itkumuurilla, joissa rabbi ojentaa sotureille aseet: Tanakin ja kiväärin.
Elias Simojoki oli kiivas uskonmies, pappi ja
intohimoinen Suur-Suomihaaveilija, joka myös toteutti intohimojaan ja lähti
heimosotiin ollessaan teologian opiskelija. Hän osallistui jo koululaisena sisällissotaan
ja lienee saanut sieltä leppymättömän vihan ryssiä ja väärän poliittisen
katsomuksen omaavia kohtaan sekä palavan sotaisuuden. Hän halusi herättää
kansansa isänmaallisesti sekä uskonnollisesti. Isänmaa ja uskonto liittyvätkin
varsin kiinteästi toisiinsa. Sisällissodassa kirkko oli näkyvästi valkoisella
puolella. Nykyinen kenttäpiispa Pekka Särkiö kirjoitti joku vuosi sitten
Kotimaa24:n blogissaan, että kirkko sisällissodan teloitukset ja kuolemanleirit
hyväksyessään oli parlamentarismin ja oikeusvaltion kannalla. Että mitäs
menivät kapinoimaan ja jumalattomiakin varmasti olivat.
Simojoki, joka miekkaan oli tarttunut, myös hukkui
siihen. Hän toimi talvisodassa kenttäpappina. Kerran mentyään varoituksista
piittaamatta lopettamaan haavoittunutta hevosta hänet itsensä ammuttiin. Ehkä hän
kuolemaa etsikin. Simojoen sisaren nainut Eliaksen uskonveli sekä aate- ja
taistelutoveri, Esra Terä, kaatui samoihin aikoihin aluksellaan
syvyyspommin räjähdettyä heittimeensä. Lesken kertoman mukaan tämä meni veneensä
mukana syvyyksiin oikein virttä veisaten.
Ihminen on laji, joka on kykenevä silmittömään pahuuteen.
Uskonnot ovat tavallisesti syy tai buusteri pahuuden tekoihin. Kauheuksien
tekeminen ja niitä tekemiseen yllyttäminen tapahtuvat useimmiten toisen ihmisarvon
kiistämisellä ja itsensä, oman kansan tai ryhmän ylemmäksi asettamisella.
Ruandassa hutut yllyttivät toisiaan tappamaan tutseja nimittämällä nämä
torakoiksi. Sisällissodassa punaisilta riistettiin ihmisarvo. Kirjailija Kianto
yllytti tappamaan punaisen puolen naisia kutsumalla näitä susinartuiksi, jotka
pitää hävittää, etteivät lisääntyisi. Suomen sodissa vihollinen oli alempi,
primitiivinen olio. Kyse oli toiseuttamisesta. Älä tapa. Ihmistä. Pedoille ja
torakoille tee mitä täytyy.
Samanlainen toiseuttaminen on kyseessä, kun Irakin
tyttöjä pika-avioliittoihin välittävät uskonmiehet ja Allahin suuruutta
ylistävät hyväksikäyttäjät eivät naisia ja tyttölapsia edes ihmisinä pidä.
Useissa islamilaisissa kulttuureissa perheen sisälläkin naisten ihmisarvo on halpa.
He ovat palvelijoita ja kauppatavaraa. Jos tyttö raiskataan, pesee perhe häpeän
pois verellä, kunniamurhalla eli likvidoimalla raiskattu.
Puolustusvoimilla kristinusko on edelleen moraaliauktoriteetti.
Sotilasvala ja sotilaspapit ovat sen ulkoinen merkki. Valtion virkamiehinä
kenttäpapit harjoituttavat kristinuskoa yhteiskunnallisessa laitoksessa. Tätä
ei pidetä mitenkään kummallisena. Älä tapa -käskykin unohtuu. Mutta jos ryhmä
alokkaita menisi saamelaisten seitapaikkaan ja suorittaisi palvomisriitin
seitakivessä asuvalle hengelle pyytääkseen tältä helpotusta marssin vaivoille,
tulisi poistumiskieltoa ja sotapapin isällinen puhuttelu. Ja Iltasanomiin iso
otsikko.
Asiat muuttuvat ja tekniikka kehittyy. Sotarobotit tulevat
väistämättä. Nyt jo drooneja ja lennokkeja käytetään pommittamisissa. Taistelurobotit
ovat vain ajan kysymys, ellei nyt taivas putoa ihmiskunnan niskaan. Campaign to Stop Killer Robots
-järjestö haluaa kieltää autonomiset aseet. Paradoksaalisesti monet maat,
joilla on nykyaikaiset aseet, haluaisivat myös kieltää ne. Myös Suomi. Mutta
kehitystä vastaan on turha potkia.
Inhimillisesti katsoen olisi kai parempi, että robotit keskenään
romuttaisivat toisiaan kuin että kansojen pojat tappavat toisiaan? Tosin tuo tapahtuisi
vasta sitten kun kulttuuri on pommitettu takaisin kivikauteen. Sodassa kun pyritään
tuhoamaan vihollisen infrastuktuuri ja yhteiskunta. Oli miten oli, autonomiset
sekä kauko-ohjatut aseet ovat jo käytössä. Tekoäly on aseteknologian uusi
trendi. Tekoälyaseilla tullaan aiheuttamaan tuhoa ja kuolemaa myös
siviiliväestössä. Jos jonkun kylän, hääseurueen tms. siviilikohteen autonominen
ase tuhoaa, niin siinä onkin sitten pohtiminen, kuka tai ketkä asetetaan syytteeseen
sotarikoksesta. Se valtio tai ryhmittymä, joka aseen pani tuhotyön tekemään,
aseen suunnittelija vaiko itse taistelurobotti? Tällainen tilanne tulee, jos on
osoitettavissa, ettei kukaan ohjelmoinut konetta tekoon. Näin on kyllä myös
helppo toteuttaa hirmutekoja. Tekoäly ei tunteile. Ja vähät välittää käskystä
”älä tapa”.
Alun perin tuo käsky kuului hepreaksi jotenkin ”älä
murhaa”. Eli älä omiasi tapa, vihollisia miten lystäät. Nuo käskythän olivat
israelin heimon itselleen laatima laki kuolemantuomioineen. Tuo käsky ei koskenut
aviorikoksesta, homostelusta, vanhempien kunnioittamatta jättämisestä,
jumalanpilkasta, väärästä valasta, sapattina töiden tekemisestä jne.
teloittamisia.
Keskimäärin maailma on kuitenkin mennyt koko ajan
rauhallisempaan suuntaan. Voi miettiä, että jos Jumalallamme ja Hänen
kansallaan olisi VT:n aikoina ollut ne aseet, mitä nykyisin on käytössä,
minkälaista totaalista tuhoa he olisivatkaan saaneet aikaan. Ei olisi kai
jäänyt muita jäljelle kuin Herran oma kansa. Tosin ydintalvi olisi hävittänyt
senkin. Torakat, joiksi hutut tutseja nimittivät, olisivat jääneet jatkamaan
elämää Telluksella. Ja Jumalan olisi täytynyt aloittaa koko homma uudelleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti