”On siis helatorstai. Herramme Jeesuksen Kristuksen
taivaaseen nousemisen muistopäivä. Tämä, ylösnousu, viimeistään teki todeksi
meidän syntisten pelastuksen eli viimeisteli Herran pelastussuunnitelman
toteutuksen. Kaikki meni vimosen päälle kuten oli Kaikkitietävä suunnitellut.
Olkaamme huojentuneita ja vapaita, olimme kuinka synnissä rypeneitä tahansa!
Meille on sija valmistettu. Poika teki sen. Poika tuli meille MM-jääkiekossa
kyllä sekin, mutta Poika tuli myös tänne aikaan tehdäkseen tyhjäksi Beelsebuupin
katalat aikeet…”
Moni kristitty asettaa
helatorstain joulunkin edelle. Vapahtaja lähti Isän luo valmistamaan sijaa
pelastettaville. Lainauksessa olevan kirjoitin 30.5. Facebookissa. Sen
yhteydessä mainitsin juuri hankkimani Väinö Voipion Pelotuksen uskonto
-nimisen kirjan vuodelta 1969. Kirjan kyllä tiesin, mutten ollut sitä lukenut.
Innoitus hankkia se tuli Liiton toimintaseminaarissa 18. ja 19.5. Tampereella,
kun siitä tuli juttua Satakunnan Vapaa-ajattelijoiden sihteerin Tauno Perkiön
kanssa, joka sen nuorena oli lukenut.
Toisinaan vanhoja
kirjoja netistä ostaessa tulee bonuksia. Kerran kirjassa oli Pirkko K. Koskisen
ex-libris. Entinen eduskunnan apulaisoikeusasiamies. Kova muija, joka ei
arkaillut esittää mielipiteitään. Poltti loppuun saakka pikkusikareita ja joi
viskiä. Nyt paketista avaamassani kirjassa ”Pelotuksen uskonto” oli kuvan
käyntikortti. Joskus käyntikortit olivat tyylikkäitä, ei muuta kuin vain nimi
ja titteli. Kääntöpuolella titteli ruotsiksi. Tähän korttiin oli mahdollisesti
sihteeri kirjoittanut puhelinnumeron ja osoitteen syystä tai toisesta. Ehkä
kirjan omistaneelle Mäenpäälle, joka nimensä oli etulehdelle kirjoittanut.
Toiminut ilmeisesti kirjanmerkkinä. On hienoa, että kun minä olin 8-vuotias,
osti joku, ehkä Mäenpää, tuon kirjan ja se sitten 50 vuotta myöhemmin ohjautui
minulle ja erittäin hyväkuntoisena. Suunnitelma selvästi, sanoisi johdatukseen
uskova, jos kirja olisi hengellinen. Tässä tapauksessa suunnitelma lienee
paholaisen.
Voipion kirja on varsin
hyvä esitys kristinuskon ongelmista, jotka uskonnottomalle yleensä ovat kyllä
tuttuja. Viimeisten 10 vuoden aikana, kun en enää ole ollut hällävälisti, näitä
olen pohtinut useasti ja uskovienkin kanssa keskustellut. Voipion teksti on
tosin välillä tieteellisen perusteellista ja vanhahtavan tyylistä, mutta
kertoma raikasta kuin lähdevesi, mikäli tuota vertauskuvaa tässä voi käyttää.
Uskovathan sen ovat omineet, kuten moraalin, eettisyyden, hyvyyden ja vähän
kaiken. Myös pelon. Kristinusko on pelolla hallitsemisen järjestelmä. Papit
ovat pelon paimenia.
Uskovat yhdistävät
edelleenkin jumaluuteensa kaiken hyvän, viisauden, rakkauden – ja pelon. Tätä
ylimaallisen hyvää jumalaa tulee myös pelätä. Tämä liittyy siihen perustavaan
paradoksiin, joka kristinuskossa on. Jos ei usko Jumalaan ja tämän pojan
lunastustyöhön, joutaa helvettiin tai kadotukseen tai mikä lie. Tämä rakastava
isä ei anna anteeksi mitään, eikä armahda ketään, ellei usko. Itse asiassa tämä
pitää kaikkia luotujaan pikimustan syntisinä ja verivelkaisina. Eikä kukaan
pelastu, eikä kenelläkään ole mitään asiaa taivaan iloihin, ellei kumarra
antiikin Rooman teloitusvälinettä, syö teloitusuhrin lihaa ja juo verta papin
ojentamana ja rukoile ylistäen Herraa. Muuten ei pääse ”karitsan häihin”, vaan joutaa
helvettiin (jonka esikuvana lienee Jerusalemin lähellä ollut Gehenna, wanha
uhripaikka ja kuolleiden eläinten ja teloitettujen rikollisten ym. hävittämispaikka,
muiden tarustojen kadotuksien ohella).
Pitää siis uskoa
Jumalaan ja tämän poikaan, joka kuitenkin on sama jumala ja vielä se Pyhä Henki
ja… Kolme, mutta kuitenkin yksi. Vielä Raamatussa puhutaan jumalien pojista, jotka yhtyivät ihmisten tyttäriin. Vähemmästäkin menee
sekaisin. Mutta uskottava on, tai muuten hukka perii. Ja näin uskomaan ovat
papit monet pelotelleet. Jumalan olemassaoloa ei sen kummemmin kuin
päinvastaistakaan voi todistaa, mutta perusteluja voi kummankin puolesta
esittää. Perustelut Jumalan olemassaolon puolesta vain jäävät kiertämään kehää perustellen
vain uskoa. Niinpä perusteluina jumalan olemattomuudesta voi käyttää uskovien
omia perusteluja. Teodekian ongelma ei ole kenellekään muulle kuin uskovalle ongelma.
Taidokkain juristikaan ei sitä kykene osoittamaan pätemättömäksi. Niinpä se
kierretään, kuten kaikki uskontoon liittyvät paradoksit – ja ihmisperäisyydet.
Miten perustellaan se VT:n vihaa tiukkuva Jahve ”Jeesuksen rakastavaksi
isäksi”? No helposti. Tehdään ”UUSI LIITTO” rakastavan taivaan isän ja hänen
lastensa välille. Mutta tämä uudeksi muovattu jumala on edelleenkin vihainen ja
kostonkipeä, että Häneen uskomattomat saavat ikuisen rangaistuksen ilman valitusoikeutta.
Edes Stalinin vainojen uhritkaan eivät joutuneet kokemaan moista julmuutta.
Stalinin pahuus ei ollut mitään kristinuskon jumalan rinnalla. Tätä Pyhää Vihaa
huokuvaa olentoa piti edelleen peljätä ja rakastaa.
Pelko ja viha on Pelle
Miljoona & 1980 ekan LP:n nimikappale. Pelko ja viha ovat ihmisen
voimakkaimpia ja motivoivimpia tunteita. Kristinuskossa on läsnä vahvasti pelko
ja viha. Jo lapsesta asti minulle on jäänyt mieleen VIHA, jota Jumala tuntee
luotujaan kohtaan, koska tekevät syntiä ja palvovat epäjumalia. ”Kiivas Jumala”
kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen. Jo tuolloin tajusin
tuossa olevan jotain pahasti vinossa. Minuun siis iskostettiin jo lapsena Jumalan
vihan pelko. Tosin se ei oikein tarttunut. Olin lähinnä hällävälisti pitkälle
keski-ikääni asti. Voipio mainitsee kirjassa uskontotutkija Rudolf Otton (1869
-1937) todenneen jumaluuteen kuuluvan olennaisena vihan. Ja tämä pätee vähän
kaikissa uskonnoissa.
Kristinusko on pelon ja
vihan järjestelmä, joka luotiin hallitsemisen välineeksi. Tuo uskonto tiukkuu
myös suunnatonta ilkeyttä. Kauhistavana Jumalan Vihan päivänä lampaat
erotellaan vuohista ja ”pelastuneet” tulevat saamaan syvää tyydytystä siitä,
kun ne uskottomat kurjat syntiset rääkyvät kiristelevät hampaitaan tuskissaan
helvetin lieskoissa ikuisesti. Oma vikansa, itsepä valitsivat. Amen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti