Kuvitteellinen Jeesuksen muotokuva, perustuen siihen, miltä sen aikainen
Levantin henkilö tyypillisesti näytti. Aika kaukana länsimaisesta Kristusmielikuvasta.
Erään päiväkodin
seinällä oli tiedote tilaisuudesta, jossa lapsille puhuttaisiin Jeesuksesta taivaanseenastumisineen historiallisena
henkilönä. Vaihtoehtoa tuokiolle ei esitetty. Oletus siis oli, että kaikki
lapset osallistuvat, oli uskonto tai uskonnottomuus mikä hyvänsä. Päiväkodin
henkilökunta oli antanut luvan tuolle seurakunnan järjestämälle tuokiolle –
joka ei seurakunnan tai päiväkodin ilmoituksen mukaan olisi tunnustuksellinen.
Muuten vain veisataan virsi, kerrotaan Jeesuksesta historiallisena ihmetekojen
tekijänä ja kai siellä joku rukouksenkin hartaana lukisi. Ellei virsi jo
sellainen ole. Ei siis niin mitenkään tunnustuksellinen tilaisuus.
Näytös, jossa
esitellään kaivon katsomista, taikavarpuja, verrataan pajua, leppää ja kuparia
ja pohditaan, mikä niistä on paras vaikka maasäteilyn havaitsemiseen, on tyyten
magiaan sitoutumaton, kun järjestäjä kerran niin ilmoittaa. Ja Skepsis ry:n
järjestämä tilaisuus, jossa murskataan aaveet, automaattikirjoitukset,
spiritismi, ouija-laudat, homeopatia, vyöhyketerapia, jalokiviterapia jne.,
ilmoitetaan mainoksessa olevan tyystin ei-skeptinen tilaisuus.
”Kristinusko ei ole ideologia tai filosofia tai
aineeton mysteeri”, totesi eräs
uskonoppinut blogitekstissään. Kyse oli ns. vaihtoehtoisista uusista
uskontunnustuksista, joista Pilatus oli jätetty pois. Hänestä Pontius
Pilatuksen karsiminen pois kristinuskosta on menetys. Pilatuksen mainitseminen nimittäin
ankkuroi uskonkertomukset historiaan. Historiallisuus on siis siten osa
kristinuskon luonnetta. Se ei siis olisi vain aineeton mysteeri, tai filosofia.
Esiintyyhän Raamatussa henkilöitä, jotka ovat oikeasti olleet olemassa ja
paikkoja, jotka ovat olleet tai ovat edelleen olemassa. Me suomalaiset asumme
maassa, jonka nimi on Suomi. Meillä on historia, joka on luotettavasti ylös
kirjoitettu ja joka vastaansanomattomasti osoittaa maamme historiallisuuden ja
oikeutuksen valtioksi. Mutta siltikään Suomea ei ole olemassa muuna kuin
käsitteenä ja nimenä. Ei ole olemassa mitään muuta kuin historialliset
tapahtumat ja käsite Suomi. Ja sitten vielä osa historiana kirjoitetuista
tapahtumista eivät välttämättä ole tapahtuneetkaan niin kuin niistä on
kirjoitettu. Ne on tulkittu. Ja niin tapahtuu edelleenkin siellä täällä. Konfliktin
voittajaosapuoli kirjoittaa aina historian oman tahtonsa ja näkemyksensä mukaisena.
Pontius Pilatus oli
Rooman prokuraattori Juudeassa. Todellinen historian henkilö. Ei mikään mukava
mies, eikä pessyt käsiään, ellei sitten ruokailemaan ryhtyessään, vaan
mieluusti ripustutti ristille kansankiihottajat ja muut luuserit. Pontius
Pilatuksen käsien pesu kirjoitetussa Jeesuksen tuomitsemisessa on lähinnä
fiktiota. Aivan mahdollista kyllä on, että Pilatus kyllä käski lyödä naulat
Jeesuksen, sen kansankiihottajan, raajoihin. Arkipäiväinen tapahtuma tuohon
aikaan. Mutta koska Pilatus eli ja oli ja tästä Raamatussa kerrotaan, niin
kyllä sitten Jeesuskin eli ja oli totisesti Jumalan poika ja ihmeitten tekijä.
Tosin Pilatuksesta on ilmeisesti olemassa vain yksi säilynyt arkeologinen
todiste, kaiverrettu kirjoitus. Jeesuksesta ei ole ainuttakaan arkeologista
todennetta. Mutta Kristus oli, koska Raamattu kertoo tästä. Raamatun on oltava
totta, koska se on Jumalan sanaa. Ja Jumalan on oltava totta, koska Hän Raamatussa
ilmoittaa itsensä.
Näinä aikoina
varsinkin, kun fiktio ja totuus sekoittuvat jopa valtioiden päämiesten
puheissa, on helppo todeta, että niin on ollut aina. Fiktio ja totuus
sekoittuvat. Raamattu on pitkällä aikaskaalalla kirjoitettu kertomuskokoelma,
johon on sopivissa suhteissa sekoitettua historiaa, muiden kulttuurien
tarinoita ja esikuvia ja ihmeitä, jotka olivat antiikin aikaan varsin
tavallisia juttuja. Luotiin ihmeellinen olento, Vapahtaja, Sankarien Sankari,
jolle mikään ei ole mahdotonta. Ei edes mahdottomuus. Paitsi yksi: pelastaa se, joka ei häneen usko. Tämä
myyttinen hahmo, joka on sekoitus mahdollisesti olemassa ollutta kiertävää
opettajaa, juutalaista kertomaperinnettä ja silkkaa fiktiota, on nyt monille
täysin uskottava historiallinen henkilö. Ja tätä ihmeellistä tarinaa pitää siis
opettaa meillä Suomessa vuonna 2019 päiväkotilapsille!
Satakunnan viikko on keskellä viikkoa ilmestyvä ilmaisjakelulehti,
joka on kutistunut nykypainos edesmenneestä Keskustapuolueen
äänenkannattajalehti Lallista. Siinä on aina koko sivu ja joskus ylikin pyhitetty
Sanalle ja hengellisille ilmoituksille. Siinä julkaistaan kolumni, Viikon sana.
Antti Kiviranta One Way Missionista
kirjoitti tammikuun lopussa otsikolla ”Uskoisinko
mahdottomaan” kristinuskon sisällöstä.
Pitäisikö uskoa
uskontunnustuksen mukaisesti neitseestä syntymiseen ja teloitetun miehen ylös
hyppäämiseen? Että tämä olisi Jumalan poika? Uskontunnustus kertoo, ellei
peräti todista Jumalan suuret pelastusteot.
Ja se määrittelee kristillisen uskon sisällön. Usko se ja olet kristitty.
Jos et, olet pakana. Uskontunnustuksella erottaudut pakanuudesta. Uskontunnustuksessa tunnustetaan se, että Jesse palaa
vielä. Mutta Kiviranta kysyy ovelasti, vähän kuin absurdin tiedostaen: onko
paruusian, Jeesuksen toinen tulemisen odotteleminen ihan turhaa ja
päätöntä?
No ei ole. Päättely
kun menee näin kätevästi: Raamatussa kerrotaan, että Maria synnytti neitsyenä. Jos
Jeesuksella olisi ollut biologinen isä eli lisääntyminen olisi tapahtunut
ns. maallisesti, ei Maria olisi ollut neitsyt, eikä poika voisi olla Jumalan
poika. Ja koska Jesse on Jumalan poika, on vain ihan luonnollista se, että
kiipeämällä ristille tämä saa aikaan syntien sovituksen. Koska synnittömänä
kuoleva Jumalan poika nyt vain voi hoidella kaikkien syntisten synnit näin
kätevästi. Jumala nyt vain on näin suunnitellut ja sillä selvä.
Pelastussuunnitelma. Piste.
Mutta jos tätä pitää
huuhaana, on silloin huuhaata myös kaikki Jessen yliluonnolliset teot. Ja
se neitseellinen syntymä. Ja silloin me olisimme tyystin hukassa. Ei olisi
enää syntien sovitusta eikä taivaspaikkaa. Ei olisi ”varmaa toivoa” ylösnousemuksesta.
Näin siis Kivirannan mukaan.
Uskontunnustus on
melkoinen rimssu. Se todistaa meille syntisille pelastuksen, jumalamme
tekemistä tosista pelastusteoista ja
se saa myös meidät ennen pitkää näkemään todeksi sen itsensä lupaukset. Siis,
kunhan uskoo. Autuaallista on mahdottomaan uskominen.
---
Kirjoitus on julkaistu myös Vapaa Ajattelija -lehdessä 1/2019.
Minulla on nyt sattumoisin luvun alla Asko Sahlbergin Pilatus -kirja. Mielenkiintoista kyllä, että suomalainen kirjailija kuvittelee ja kirjoittaa Pontius Pilatuksen elämän.
Pontius Pilatuksesta ei ole säilynyt jälkipolville yhtäkään näköiskuvaa. Tässä
tuntemattoman taiteilijan näkemys julmasta ja ahneesta prokuraattorista, josta ei
liene kuin vain yksi arkeologinen todiste. Henkilöstä, jonka kohtalosta Pilatus
kertoman mukaan pesi händynsä,ei ole ainuttakaan. Ei mtään muuta kuin tarinat,
joita aikaiset kirjoittajat koostivat lainaten muistakin legandoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti